Poznań: Za pół roku rusza przebudowa ronda Rataje

Prace projektowe są już na ukończeniu, w przyszłym roku wykonawca zaczyna się starać o wszystkie niezbędne zezwolenia – i wiosną 2020 roku powinna już zacząć się w terenie przebudowa ronda Rataje.

Termin przebudowy ronda nie jest wybrany przypadkowo, jak zresztą zwracał uwagę Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania, przy remoncie Górnego Tarasu Rataj. Teraz, gdy trasa już została oddana do użytku, kończą się prace remontu nawierzchni na Żegrzu i Chartowie – właśnie po to, by wytrzymała większe obłożenie ruchem po zamknięciu ronda Rataje – i zostanie oddany do użytku most Lecha, można już myśleć o zamknięciu ronda Rataje.

Poznańskie Inwestycje Miejskie deklarują, że na każdym etapie przebudowy prace będą tak prowadzone, żeby rondo było przejezdne. Jednak mimo największych starań utrudnień nie da się uniknąć – i będą one trwały dla kierowców we wschodniej części miasta aż do końca 2021 roku, bo tyle ma potrwać.

Inaczej będzie też wyglądała organizacja ruchu po zakończeniu przebudowy. Szczególny nacisk twórcy koncepcji przebudowy ronda położyli na wygodę pasażerów miejskiej komunikacji. Rondo Rataje jest centrum przesiadkowym, ale pasażerowie przesiadający się na przykład z autobusu na tramwaj mają do przebycia spory kawał drogi od przystanku do przystanku, i to jeszcze z przejściem przez ruchliwą ulicę. Rodzi to bardzo niebezpieczne sytuacje, bo wiele osób, chcąc zdążyć na swój tramwaj czy autobus, przebiega na czerwonym świetle.

Dzięki nowej organizacji ruchu po remoncie takich sytuacji na rondzie i wokół niego będzie już znacznie mniej. Istniejące przystanku zostaną wydłużone i będą obsługiwały tak tramwaje, jak autobusy. Pasażerowie już nie będą musieli nigdzie biegać przez jezdnię. Zostanie wydzielona trasa tramwajowo-autobusowa, a torowisko będzie cichym torowiskiem, co z pewnością spodoba się mieszkańcom okolic ronda Rataje. Będą mieli znacznie ciszej.

Wykonawca przebuduje też oświetlenie drogowe na rondzie, monitoring, a także systemy sygnalizacji świetlnej. Lifting przejdzie przy okazji też dworzec Rataje – zostaną tam wymienione chodniki, pojawią się drogi rowerowe i ławki, upragnione przez pasażerów oraz parking Bike&Ride.

Przebudowa ronda Rataje będzie kosztować ponad 138 mln zł, z czego 106,6 mln zł. dołoży Unia Europejska Zgodnie z harmonogramem inwestycji roboty budowlane rozpoczną się w kwietniu przyszłego roku. Potrwają do końca 2021 roku. Wykonawcą przebudowy będzie firma Aldesa Construcciones Polska.

UMP, el

Dodaj komentarz

avatar