Poznań: Wagon Carl Weyer na ulicach miasta. Ale widok! (ZDJĘCIA)

Zabytkowy tramwaj - wagon silnikowy Typu I z wagonem doczepnym Carl Weyer fot. Sławek Wąchała

Za każdym razem, gdy się pojawi, budzi ogromne zainteresowanie, wszyscy się za nim oglądają – i oczywiście robią mu zdjęcia jak prawdziwej gwieździe. I trudno się temu dziwić: wagon Carl Weyer jest wyjątkowo dekoracyjny. Zobaczcie, jak wygląda na ulicach!

Gdy tylko wagon Carl Weyer po renowacji trafił do taboru historycznego MPK, od razu stał się jednym z ulubionych tramwajów poznaniaków. Dziś można go było zobaczyć na trasie od zajezdni na Gajowej do placu Wielkopolskiego, no i oczywiście przejechać się nim na tej trasie. Chętnych tradycyjnie nie brakowało.

Warto przypomnieć, że pierwsze wagony doczepne typu Carl Weyer pojawiły się na liniach tramwajowych w Poznaniu już w 1905 r., a do 1916 r. wprowadzono do ruchu aż 32 doczepki tego typu. Większość z nich wyprodukowana była w Düsseldorfer Eisenbahnbedarf vorm. Carl Weyer & Cie. w Düsseldorfie, ale, jak informuje MPK Poznań, montowano je także częściowo w warsztatach tramwajów poznańskich, a ostatnie prawdopodobnie całkowicie zbudowano w Poznaniu. Był to w okresie międzywojennym podstawowy typ wagonów doczepnych Poznańskiej Kolei Elektrycznej.

W czasie drugiej wojny światowej wagonów zaczęło ubywać, ale jeszcze kursowały do… 1960 roku! Bo właśnie wtedy MPK wycofało z ruchu liniowego ostatnie z nich. Wszystko z powodu otwartych pomostów, które poznaniacy pieszczotliwie nazywali balkonikami. Coraz więcej osób korzystało z komunikacji tramwajowej, a same tramwaje jeździły coraz szybciej, więc jazda na tych otwartych platformach stawała się coraz bardziej niebezpieczna. Wagony więc stopniowo wycofywano z ruchu, a niektóre sprzedawano z przeznaczeniem na altany czy magazynki…

„Miłośnicy komunikacji miejskiej odnaleźli w 2009 r. jedno z takich pudeł pochodzące z wagonu 305” – opisuje historie odzyskania wagonu MPK Poznań. – „Ich staraniem przejęło je MPK. Pudło to było w takim stanie technicznym, że możliwa była jego rekonstrukcja i przywrócenie mu wyglądu z początku XX wieku. W latach 2013-2015 firma Modertrans zrekonstruowała cały wagon doczepny z wykorzystaniem podwozia z 1897 r. produkcji Bergische Stahlindustrie. MPK odebrało ten wagon 28.05.2015 r. Jest to obecnie jeden z najstarszych wozów tramwajowych w Polsce. Bardzo dobrze pokazuje, w jakich warunkach podróżowało się tramwajami na początku XX wieku”.

Podziel się: