Tramwaj w Ratajczaka 4 fot. UMP

Poznań: Tramwaj na Ratajczaka – dziś spotkanie konsultacyjne!

Rowerzyści chcieliby likwidacji podłużnych uskoków, a Rada Osiedla Stare Miasto – łuków z Ratajczaka w Święty Marcin i z placu Wolności w Ratajczaka. Spotkanie konsultacyjne zapowiada się ciekawie.

Remont ulicy Ratajczaka i budowę na niej trasy tramwajowej poprzedzają konsultacje społeczne w tej sprawie, podczas których wszyscy mieszkańcy mogą się zapoznać z projektem, wypytać o niego fachowców, a także zaproponować swoje zmiany.

Tradycyjnie do debaty szykują się też poznańscy społecznicy. Rowerowy Poznań przygotował już swoją listę uwag do projektu. Rowerzyści mają zastrzeżenia do rozwiązania, zgodnie z którym między ulicą Św. Marcin a Taczaka ruch rowerowy ma odbywać się wraz z ruchem ogólnym po torowisku. Ale jednocześnie na tym odcinku przewidziane są miejsca postojowe. W takiej sytuacji rowerzysta jadąc skrajem jezdni będzie narażony na uderzenie drzwiami przez samochody korzystające z miejsc postojowych. Zdaniem Rowerowego Poznania powinien tu być wydzielony pas rowerowy.

Kontrapas rowerowy należy zbudować bez uskoku podłużnego, który naraża rowerzystów na niefortunny upadek. Namiastkę uskoku można zobaczyć przy skrzyżowaniu z ul. Św. Marcin: Powinien zostać też zmniejszony tranzyt samochodów w centrum miasta poprzez wyłączenie przejazdu dla samochodów na odcinku (Powstańców Wielkopolskich -> Kościuszki) – tj. wprowadzić organizację ruchu podobną jak na ul. Gwarnej:

Przebudowie powinna towarzyszyć rezygnacją z przejść podziemnych w obrębie skrzyżowania Matyi/Wierzbięcice – dzięki temu znacznie polepszy się geometria przejazdów rowerowych i przejść dla pieszych:

Swoje uwagi przygotowała też Rada Osiedla Stare Miasto.
– Ten odcinek nie wzbudza wielu emocji, poza propozycją torów w dwóch kierunkach – mówi Tomasz Dworek, wiceprzewodniczący ROSM. – Z wielu powodów jest to niewykonalne, choć zawsze warto planować awaryjne rozjazdy. Mam nadzieję, że na tej ulicy będzie zielona enklawa z kawiarnianymi stolikami i tłumem studentów korzystających m.in. z sąsiedniej biblioteki czy mieszkających w planowanym akademiku przy Św. Marcinie.

Rada osiedla wnioskowała w sprawie budowy torów tramwajowych w ul. Ratajczaka i uwzględnienia w studium przebudowy łuków tramwajowych umożliwiających skręt z ul. Ratajczaka w ul. Święty Marcin oraz z placu Wolności w ul. Ratajczaka. Powstanie łuków pozwoliłoby w przyszłości na wykorzystanie potencjału sieci tramwajowej w naszym mieście oraz umożliwi lepsze skomunikowanie centrum miasta z innymi osiedlami. Proponowane rozwiązania będą także ułatwiały komunikację w przypadku awarii taboru tramwajowego.

Najważniejsze założenia koncepcji tramwajowej to – jak o tym informowaliśmy – połączenie Wildy i Dębca z centrum miasta. Poza tym wprowadzenie więcej drzew i zieleni oraz powstanie przestrzeni przyjaznej dla pieszych i rowerzystów. Ruch samochodowy wyłącznie uspokojony. Budowa tej trasy tramwajowej to drugi etap jednej z najważniejszych poznańskich inwestycji – Projektu Centrum, który ma zmienić śródmieście w przestrzeń przyjazną mieszkańcom.

Spotkanie konsultacyjne z mieszkańcami odbędzie się we wtorek, 18 lutego o godz. 17.00 w Szkole Podstawowej nr 75 przy ul. Powstańców Wielkopolskich 3 w Poznaniu.

Swoje uwagi można także wysłać na adres e-mail projektcentrum@um.poznan.pl do 28 lutego.

el, fot. ROSM

Dodaj komentarz

avatar