Poznań: Stoły z resztek, czyli projektowanie od podstaw

projekt Natural Born fot. UPP
Młodym adeptom projektowania mebli oraz obróbki drewna zostało rzucone wyzwanie: dokonać upcyklingu materiałów pozostałych z ubiegłorocznej wystawy Natural Born i zaprojektować z nich drewniane stoły. I jak wyszło?

Efektem wyzwania są cztery zróżnicowane projekty o zdradzających ich charakter nazwach: Closer, Relations, Common i CUT, które stworzyły kolekcję Natural Born Collective. Stoły powstały z desek czerwonego dębu amerykańskiego, które rok wcześniej tworzyły las na wystawie Natural Born, ukazując piękno tego wysoce zrównoważonego, naturalnego surowca.

Meble powstały pod kierunkiem autora projektu Natural Born, Tomka Rygalika, wykładowcy Wydziału Wzornictwa z warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, oraz dr. inż. Adama Majewskiego z Katedry Meblarstwa Wydziału Leśnego i Technologii Drewna poznańskiego Uniwersytetu Przyrodniczego. Projekt zainicjowało Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC).

Kluczowe w procesie twórczym było wykorzystanie surowca drewnianego, jakim jest amerykański czerwony dąb.
– Krzesło Natural Born stało się dla nas ogromną inspiracją, dlatego spontanicznie wraz z jego autorem oraz AHEC postanowiliśmy podjąć współpracę nad nowym projektem – wyjaśnił Adam Majewski. – Wspólnie uznaliśmy, że najlepszym rozwiązaniem będzie zaangażowanie do tego młodych, zdolnych ludzi, którzy aspirują do uzyskania statusu projektantów form użytkowych, w tym także mebli. Ponadto upcykling to rodzaj sprzeciwu wobec marnowania materiałów, który wyraża się w przywracaniu im funkcjonalności, a czasem w nadaniu nowego kontekstu lub formy. Dlatego postanowiliśmy wykorzystać materiał z wystawy.

Studenci skorzystali z możliwości oferowanych przez upcykling jako formy wtórnego przetwarzania materiałów uznanych za zbędne, aby stworzyć produkty o wartości większej niż uprzednio wykorzystane surowce. Propagują w ten sposób współczesny, odpowiedzialny sposób myślenia o projektowaniu, produkcji oraz konsumpcji.

– Punktem wyjścia do powstania naszego stołu była myśl, że chcemy stworzyć projekt prawdziwie zrównoważony – opowiadała Joanna Kośko, studentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, współautorka projektu CUT. – Uznaliśmy, że drewno jako materiał odnawialny jest też magazynem CO2, bo drzewa w cyklu swojego życia pobierają go z atmosfery i magazynują w swojej tkance.

– Czerwony dąb amerykański ma bardzo ciekawy rysunek drewna, jest również bardzo wytrzymałym gatunkiem i ma niespotykany odcień w stosunku do naszych polskich gatunków – dodała Eryka Tyma, studentka Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, współautorka projektu Relations.

– Stworzone projekty stołów wprost nawiązują do manifestu Natural Born sprzed roku – podsumował Tomek Rygalik. – Są przykładem świadomego zerwania ze skomplikowaną formą, pokazując, że projektant może i powinien mieć wpływ na ograniczenie wykorzystywanych zasobów.

W Polsce i Europie dąb europejski nadal jest najbardziej popularnym gatunkiem drewna. Biorąc pod uwagę aktualne ogromne zainteresowanie rynku białym dębem, w tym zarówno europejskim, jak i amerykańskim, dzięki szerszemu wykorzystaniu czerwonego dębu amerykańskiego pojawia się ogromna szansa na zmniejszenie presji podażowej.

Czerwony dąb amerykański jest drewnem nie tylko pięknym, ale i w pełni odnawialnym. To także jeden z dominujących i szybko odrastających gatunków w amerykańskich lasach liściastych: przyrost netto czerwonego dębu amerykańskiego (z uwzględnieniem wyrębu) wynosi średnio nieco ponad 21 mln m sześć rocznie. A to oznacza, że co roku jego ilość wzrasta o wolumen równy pojemności pięciu stadionów Wembley!

Opisy projektów:
Closer – projektanci: Roksana Licznerska (ASP), Katarzyna Polaszewska (UPP), Łukasz Kłodziński (UPP)
Stół Closer jest projektem odpowiadającym na naturalną potrzebę zbliżania się ludzi. D Dzięki swojemu zwężającemu się kształtowi umożliwia „regulację” dystansu pomiędzy rozmówcami. W jednym końcu szerokość stołu odpowiada granicom umownej strefy komfortu nieznajomych sobie ludzi, w drugim natomiast zbliża osoby pozostające w bliskiej relacji.

Relations – projektanci: Marta Kotkowska (ASP), Eryka Tyma (UPP), Jarosław Bartoszek (ASP)
Nietypowy kształt blatu jest efektem zbadanego przez projektantów wpływu geometrii na relacje między ludźmi wspólnie korzystających ze stołu. Łuk, kąt rozwarty oraz ostre naroże umożliwiają, a nawet podpowiadają różne sytuacje – od minimum interakcji 3 spotykających się par, do 7 miejsc pozbawionych społecznej hierarchii. Stół zaprojektowano z myślą o kawiarniach, kantynach lub przestrzeniach coworkingowych. Surowy, minimalistyczny detal jest manifestem oryginalnej filozofii Natural Born.

Common – projektanci: Katarzyna Brągiel (ASP), Ania Jurysta (UPP), Michał Bułas (ASP), Patryk Grabowski (ASP)
Stół został zaprojektowany po to, aby zbliżać ludzi – ma to być mebel, który zapewnia osobom siedzącym przy stole bezpieczną przestrzeń do podejmowania interakcji z innymi. Szerokość stołu jest równa średniej wielkości dwóch talerzy umieszczonych przed uczestnikami spotkania.

CUT – projektanci: Barbara Bellon (ASP), Joanna Kośko (ASP), Arkadiusz Król (UPP)
Idea stojąca za stołem jest prosta – rezygnacja ze wszystkiego co zbędne, zarówno w jego formie i konstrukcji, jak i podczas procesu produkcyjnego. Celem było wydobycie stołu z drewna pochodzącego z pierwiastkowego przerobu surowca – z możliwie najmniejszą szkodą dla środowiska. Projektanci podążyli za materiałem kierując się jego ograniczeniami, a nie wizją. Takie podejście projektowe zaowocowało stołem odważnym zarówno wizualnie oraz konstrukcyjnie, jak i w przekazie, który niesie.

UPP

Podziel się: