senior fot. UMP

Poznań: Seniorzy jeszcze mogą się zgłaszać do Zintegrowanego Centrum Opieki i Teleopieki

Możliwość wezwania pomocy o każdej porze dnia i nocy, kontakt z opiekunem, wsparcie specjalistów – takie korzyści czekają na seniorki i seniorów, którzy zgłoszą się do tego bezpłatnego projektu.

Dzięki przynależności do Zintegrowanego Centrum Opieki i Teleopieki każdy uczestnik ma możliwość całodobowego wezwania pomocy w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia. Jak to działa w praktyce?

Senior zostaje wyposażony w bransoletkę z guzikiem alarmowym oraz prosty w obsłudze głośnomówiący aparat telefoniczny. Dzięki temu zestawowi w każdej niebezpiecznej sytuacji – np. gdy poczuje duszności, zawroty głowy, przewróci się – będzie mógł w prosty sposób skontaktować się z teleasystentem, który podejmie odpowiednie działania: np. wezwie służby ratunkowe czy powiadomi sąsiada posiadającego klucze.

Gdy senior naciśnie guzik alarmowy (tak zwane połączenie czerwone), teleasystentowi wyświetli się karta informacyjna o danym uczestniku projektu. To rozwiązanie pozwala na przekazanie kluczowych informacji służbom medycznym – np. o przyjmowanych lekach, alergiach, możliwościach wejścia do budynku itp. Te wszystkie informacje ustali wcześniej z seniorem asystent, który kwalifikuje do projektu i szkoli z obsługi sprzętu umożliwiającego wezwanie pomocy.

W ramach teleopieki seniorzy mogą korzystać również z tak zwanych połączeń zielonych, czyli rozmów towarzyskich z teleasystentami. Można do nich zadzwonić w sytuacji, gdy np. doskwiera samotność lub potrzeba dodatkowych informacji. Raz w tygodniu teleasystenci sami zadzwonią do każdej uczestniczki i uczestnika projektu, aby sprawdzić, jak się czuje i czy sytuacja nie uległa pogorszeniu. Centrum Teleopieki działa 24 godziny na dobę, również w niedziele i święta.

Projekt zapewnia również usługi domowe – czyli wsparcie specjalistów z zespołu medycznego: lekarza geriatry, pielęgniarki, fizjoterapeuty i psychologa, a także możliwość uzyskania porady prawnej ze strony Rzecznika Praw Osób Starszych i/lub Niepełnosprawnych. Zakres pomocy ustalany jest z osobistym asystentem na podstawie wywiadu oraz stworzonego indywidualnego planu opieki i wsparcia. Wszystkie usługi są realizowane w domu podopiecznego.

Jest też możliwość skorzystania z pomocy wolontariuszy, co jest szczególnie przydatne w przypadku osób samotnych, niewychodzących z domu. Senior będzie zawsze odwiedzany przez tę samą osobę, dzięki czemu będą mogli lepiej się poznać i nawiązać głębszą relację. Wspólne spędzanie czasu polegać może na rozmowie, czytaniu książek i prasy, dotrzymaniu towarzystwa, różnego rodzaju aktywnościach (wyjścia na spacer, korzystanie z kultury), a także pomocy w drobnych sprawach życia codziennego. Wolontariusze w czasie spotkań z uczestnikami projektu mogą korzystać z tabletów z internetem np. do treningów pamięci czy gier słownych.

Kto i jak może się zgłosić?

Z projektu mogą skorzystać seniorzy – mieszkańcy Poznania, którzy przebywają sami przez większą część dnia lub mieszkają samotnie; są w trudnej sytuacji życiowej z powodu niesamodzielności lub niepełnosprawności. Ostateczną decyzję o zakwalifikowaniu seniora podejmuje opiekun – pracownik projektu.

Zgłoszenia można dokonać telefonicznie od pon. do pt. w godz. 8.00-16.00

Nowe Miasto – tel. 518 301 265, 518 301 215
Wilda – tel. 518 301 525
Jeżyce – tel. 518 301 932
Stare Miasto – tel. 518 301 641
Grunwald – tel. 518 301 796
Można też złożyć pisemny wniosek o przydzielenie usługi teleopieki w swojej filii Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Poznaniu.

Projekt “Usługi społeczne i opieka medyczna dla mieszkańców Poznania” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Miasto Poznań jest partnerem projektu, którego liderem jest Stowarzyszenie Medycyna Polska, a pozostałymi partnerami są: Stowarzyszenie Polski Komitet Pomocy Społecznej, Centermed Poznań sp. z o.o., Stowarzyszenie Wzajemnej Pomocy “Flandria”.

UMP, el

Dodaj komentarz

avatar