tramwaj na Marcelin wizualizacja fot. UMP

Poznań: Ruszają konsultacje w sprawie tramwaju na Marcelin

Dwa warianty przebiegu i dwa rozwiązania techniczne. Jak powinna wyglądać i którędy przebiegać trasa tramwajowa na Marcelin? Miasto Poznań i Zarząd Transportu Miejskiego zachęcają do udziału w konsultacjach społecznych dotyczących powstania trasy na Marcelin.

Aktualnie na zdecydowanej większości obszaru Marcelina można korzystać wyłącznie z komunikacji autobusowej, co znacząco wpływa na czas przejazdu. Torowisko przebiega w pewnym oddaleniu na ulicy Grunwaldzkiej, więc dotarcie do najbliższych przystanków tramwajowych wiąże się z pokonaniem kilkuset metrów pieszo lub dojazdu autobusem. Dlatego atrakcyjność tramwaju w codziennych podróżach jest dla mieszkańców Marcelina znacząco niższa.

Umożliwienie mieszkańcom korzystania z szybkiego i niskoemisyjnego środka transportu – jakim jest tramwaj – przyniesie także inny pozytywny efekt: zmniejszenie ruchu samochodowego oraz związanych z nim uciążliwości (m.in. nadmiernego hałasu oraz zanieczyszczenia powietrza).

– Marcelin to dzielnica, która rozwija się bardzo dynamicznie i tramwaj w przyszłości byłby tam bardzo potrzebny – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – Dlatego chcemy już teraz, z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym rozmawiać o nowej trasie. Warunkiem realizacji tej inwestycji w najbliższych latach jest jednak zaangażowanie finansowe w nią inwestorów, którzy tam budują lub zamierzają budować.

Tak poważna inwestycja komunikacyjna, zrealizowana w partnerstwie publiczno-prywatnym, byłaby nową jakością w Poznaniu, jak zauważa zastępca prezydenta. Musi więc być dobrze przygotowana. Prace przedprojektowe już trwają – ZTM bada możliwości techniczne budowy tej trasy i to, czy liczba potencjalnych pasażerów uzasadniłaby jej budowę.

W koncepcji znalazły się dwa warianty przebiegu trasy tramwajowej. W obu wersjach planowana trasa rozpoczyna się od skrzyżowania ulic Grunwaldzkiej i Grochowskiej, gdzie projektowane jest włączenie jej do istniejącego torowiska na ulicy Grunwaldzkiej. Następnie trasa przebiega ulicą Grochowską do ulicy Marcelińskiej, a dalej w kierunku zachodnim, w stronę ulicy Bułgarskiej. Dalszy przebieg torowiska rozpatrywany jest w dwóch kierunkach.

Wariant 1 przewiduje poprowadzenie trasy tramwajowej przez ulicę Bułgarską i Łubieńską do ulicy Kolorowej, tworząc “pętlę uliczną” przez ulice Pastelową i Jasną.

Wariant 2 zakłada poprowadzenie trasy tramwajowej w ulicy Marcelińskiej i zakończenie jej “końcówką czołową” za skrzyżowaniem z ulicą Kolorową (obsługa trasy taborem dwukierunkowym).

Przy okazji budowy torowiska przebudowany zostałby pas drogowy na całej jego szerokości, z zapewnieniem optymalnych warunków dla pieszych i rowerzystów. W obu wariantach planowana jest budowa nowoczesnego “cichego” torowiska, bo wokół znajdują się domy mieszkalne.

Co ważne, w planach uwzględniono przesiadki “drzwi w drzwi” w ramach wspólnych przystanków dla tramwajów i autobusów. W koncepcji zaprojektowano również przystanki tramwajowe i tramwajowo-autobusowe o minimalnej długości 45 m, co umożliwi w przyszłości obsługę trasy dłuższymi i bardziej pojemnymi pojazdami. Dzięki temu mieszkańcy będą mogli szybko i wygodnie podróżować komunikacją zbiorową, co powinno przełożyć się na zmniejszenie ruchu samochodowego. W założeniach projektu znalazło się m. in. stworzenie zintegrowanego węzła przesiadkowego “Ognik”, umożliwiającego wygodną przesiadkę (np. z tramwajów jadących z centrum miasta na autobusy kursujące w osi ulicy Bułgarskiej).

– Bardzo ważne jest dla nas poznanie opinii mieszkańców, dlatego serdecznie zachęcam do udziału w konsultacjach – mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Konsultacje ruszają 17 sierpnia i potrwają do 11 września. Każdy będzie mógł wziąć udział w internetowym badaniu ankietowym – wystarczy wejść na stronę: www.tramwajmarcelin.pl.

Obecnie nie ma harmonogramu realizacji tej inwestycji. Jest ona uzależniona nie tylko od wyników konsultacji społecznych przy ustalaniu jej szczegółowego przebiegu, ale również od możliwości finansowych miasta oraz ewentualnego pozyskania zewnętrznego źródła finansowania.

UMP, el

0 0 vote
Oceń artykuł
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments