Poznań: Rusza system kontroli pantografów. Będzie mniej awarii?

pociąg, PKP fot. L. Łada

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. będą miały specjalistyczny system do wykrywania usterek pantografów. Właśnie podpisały umowę w tej sprawie z Zakładem Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu. System ma ruszyć na przełomie roku 2022/2023.

To unikalny w skali kraju system do wykrywania usterek pantografów – jak podkreśla PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Bo rocznie ponad 100 awarii sieci trakcyjnej powodowane jest przez zły stan techniczny pantografów, czyli urządzeń umieszczonych na dachu lokomotyw elektrycznych, które służą do pobierania prądu z sieci trakcyjnej. A to z kolei powoduje utrudnienia dla podróżnych.

– Kontrola stanu technicznego pantografów (tzw. odbieraków prądu) w czasie rzeczywistym, nie tylko zwiększy niezawodność infrastruktury kolejowej, ale przede wszystkim ograniczy liczbę usterek sieci spowodowanych ich niewłaściwym stanem – tłumaczy mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. – Takie rozwiązanie znacznie usprawni ruch pociągów oraz ograniczy koszty związane z uszkodzeniem sieci trakcyjnej przez zły stan techniczny pantografów.

System będzie działa w ten sposób, że umieszczony obok toru zespół czujników, zintegrowany system DSAP (Detekcja Stanów Awarii Pantografów), w momencie przejazdu pociągu będzie diagnozował stan urządzeń służących do odbioru prądu z sieci trakcyjnej. Na podstawie diagnozy powstanie trójwymiarowy model pantografu, każde odchylenie od normy zostanie natychmiast automatycznie zlokalizowane i zostaną wdrożone odpowiednie działania, takie jak wymiana lokomotywy z uszkodzonym odbierakiem lub zmiana uszkodzonego pantografu. Raporty z monitoringów urządzeń będą przesyłane do przewoźników oraz centrów prowadzenia ruchu, dzięki czemu będą oni mogli natychmiast podjąć stosowne działania.

Wartość inwestycji to 6,49 mln zł.

Podziel się: