piątek, 29 marca, 2024

Poznań: Powstaje już nowy łuk dla tramwajów na pl. Wiosny Ludów

Rozpoczęły się prace przy budowie tymczasowego łuku tramwajowego łączącego tory na ul. Lewandowskiej i pl. Wiosny Ludów. Dzięki niemu podczas centrum miasta nie będzie już wyłączone z ruchu tramwajowego.

To dość niecodzienne rozwiązanie, ale ma być skuteczne.
– To usprawnienie umożliwi przejazd pomiędzy trasą przez most Świętego Rocha i ulicą Strzelecką, a tym samym poprowadzenie ruchu tramwajowego pomiędzy węzłami “Kórnicka” i “AWF”. Układ tramwajowy zyska dzięki temu większą elastyczność podczas prowadzenia prac w centrum – tłumaczy Jan Gosiewski, dyrektor ZTM w Poznaniu.

– Na jezdni zostanie ułożony pojedynczy tor wraz z rozjazdami umożliwiający utrzymanie naprzemiennego ruchu tramwajów w obu kierunkach – tłumaczy Artur Majer, dyrektor ds. infrastruktury MPK . – Dodatkowo zmodyfikowana zostanie istniejąca w tym rejonie sieć trakcyjna tak, aby umożliwić poruszanie się tramwajów po nowym torze.

Na łuku zostaną też zamontowane zwrotnice, tak od strony ulicy Lewandowskiej, jak i od Strzeleckiej. A po jego uruchomieniu zmieni się lokalizacja przystanków: przystanki na Strzeleckiej będą nieczynne, czynny natomiast będzie przystanek Wrocławksa – ale zostanie przesunięty bliżej wejścia do parku Chopina.

Montaż łuku torowego rozpocznie się w sobotę, 20 marca i potrwa około 3 tygodni. Niestety, te prace oznaczają też konieczność zamknięcia na ten czas obu tras: z Al. Marcinkowskiego przez Podgórną, Lewandowskiej, Kórnicką do węzła Kórnicka – i z Al. Marcinkowskiego przez Podgórną i Strzelecką do węzła AWF.

– Instalacja takiego tymczasowego toru oraz sieci trakcyjnej będzie wymagała czasu – wyjaśnia Tomasz Łapszewicz, zastępca dyrektora ZTM ds. inwestycji. – W związku z tym ruch tramwajowy na trasie przez most Świętego Rocha oraz przez ulicę Strzelecką będzie musiał zostać wstrzymany na około trzy tygodnie przed rozpoczęciem prac budowlanych na Alejach Marcinkowskiego.

W związku z tym od 20 marca czeka nas komunikacyjne rewolucja w centrum: tramwaje nr 3, 5, 6, 9, 16, 18 i 201 zmienią swoje trasy, a uruchomione zostaną dodatkowe linie 36 i 96.

Po zakończeniu prac tramwaje wrócą na swoje trasy – ale dzięki łukowi nie będzie już problemów, gdy rozpoczną się kolejne duże prace związane z realizacją kolejnego etapu Programu Centrum, który obejmie modernizację ulicy Św. Marcin od ul. Ratajczaka oraz Al. Marcinkowskiego do placu Wolności.

To uniemożliwi ruch tramwajowy ulicami Św. Marcin, 27 Grudnia oraz Al. Marcinkowskiego – a pamiętajmy, że nie można liczyć na objazd rondem Rataje, ponieważ tam także trwa remont.

Zarząd Transportu Miejskiego chce w przyszłości zamontować taki łuk na stałe, i to w obu kierunkach.

Jak będą kursować tramwaje od 20 marca?
Linia 1 – bez zmian
Linia 2 – bez zmian
Linia 3 – Wilczak – Winogrady – Pułaskiego – Most Teatralny – Fredry – pl. Wielkopolski – rondo Śródka – Jana Pawła II – Polanka – Os. Lecha – Chartowo – Żegrze – Unii Lubelskiej
Linia 4 – bez zmian
Linia 5 – Górczyn – Głogowska – Roosevelta – Św. Marcin – Marcinkowskiego, powrót: Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Gwarna – Św. Marcin – Roosevelta – Głogowska – Górczyn
Linia 6 – Junikowo – Grunwaldzka – Św. Marcin – Marcinkowskiego, powrót: Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Gwarna – Św. Marcin – Grunwaldzka – Junikowo
Linia 7 – bez zmian
Linia 8 – bez zmian
Linia 9 – Dębiec – 28 Czerwca 1956 roku – Górna Wilda – Królowej Jadwigi – Matyi – Towarowa – Św. Marcin – Roosevelta – Pułaskiego – – Wołyńska – Winiary – Piątkowska
Linia 10 – bez zmian
Linia 11 – bez zmian
Linia 12 – bez zmian
Linia 13 – bez zmian
Linia 14 – bez zmian
Linia 15 – bez zmian
Linia 16 – Os. Sobieskiego – PST – Fredry – pl. Wielkopolski – rondo Śródka – Jana Pawła II – Polanka – Os. Lecha – Piaśnicka – Szwedzka – Franowo
Linia 17 – bez zmian
Linia 18 – Ogrody – Dąbrowskiego – Roosevelta – Most Dworcowy – Matyi – Królowej Jadwigi – Krzywoustego – Rondo Rataje

Linia 36 – linia uzupełniająca – Os. Sobieskiego – PST – Fredry – Gwarna – Św. Marcin – Marcinkowskiego, powrót: Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Fredry – PST – Os. Sobieskiego. Linia kursuje tylko w dni robocze w godzinach szczytu oraz w soboty w godzinach 11-20

Linia 96 – linia tymczasowa – Miłostowo – Warszawska – Jana Pawła II – Polanka – Os. Lecha – Piaśnicka – Szwedzka – Franowo

Linia 201 – linia nocna – Os. Sobieskiego – PST – Dworzec Zachodni – Roosevelta – Św. Marcin – Gwarna – pl. Wielkopolski – rondo Śródka – Jana Pawła II – Polanka – Os. Lecha – Chartowo – Żegrze – Unii Lubelskiej

Linia nocna nr 201 w obu kierunkach pojedzie przez ul. Gwarną i rondo Śródka. Natomiast linia nocna nr 231 zastępująca linię nr 201 pojedzie przez Al. Marcinkowskiego, Wolnicę i rondo Śródka.

UMP

Strona głównaPoznańPoznań: Powstaje już nowy łuk dla tramwajów na pl. Wiosny Ludów