autobus linii nr 194 fot. ZTM
Już na początku maja władze Poznania zapowiadały przygotowanie planu, który poprawi komunikację na południu Poznania. Pierwsze propozycje już są i zostały przesłane do zaopiniowania radzie osiedla.

Zadanie nie jest łatwe, bo nie wszystko zależy tu od władz miasta – budowa tunelu czy też wiaduktu w ciągu ulicy Starołęckiej wymaga już uzgodnień z PKP. Rozmowy z z przedstawicielami PKP są prowadzone, a na razie Zarząd Transportu Miejskiego opracował projekt zmian w kursowaniu miejskich autobusów dla Starołęki, Minikowa i Marlewa z uwzględnieniem nowej trasy przez wiadukt w ciągu ulicy Gołężyckiej, którego przebudowa trwa.

– Mimo że prace przy budowie nowego wiaduktu przy ul. Gołężyckiej zakończą się pod koniec tego roku, to opracowany został projekt tras autobusów dla tego rejonu Poznania – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – Przy okazji oddania ul. Unii Lubelskiej i pętli przy niej mówiliśmy, że docelowo dojeżdżać tam będą autobusy z południa miasta jadące właśnie przez nowy wiadukt. Ostatnio informowaliśmy też, że w najbliższych latach przebudowana zostanie ul. Ożarowska. Wówczas trasa dojazdu autobusów z Głuszyny skróci się jeszcze bardziej.

Zmienią się więc trasy linii autobusowych nr 189 i 194 z okólnych na standardowe. Dzięki wykorzystaniu wiaduktu w ciągu ulicy Gołężyckiej możliwe będzie połączenie Minikowa i Marlewa z pętlami tramwajowymi Starołęka i Unii Lubelskiej.

Po zmianie linia nr 189 połączy jednocześnie rondo Minikowo ze Starołęką (dworzec autobusowy przy ulicy Książęcej) oraz z pętlą tramwajowo-autobusową Unii Lubelskiej. Na ulicy Fortecznej autobus 189 zastąpi linię nr 125, która zostanie zlikwidowana. Autobus nr 194 kursować będzie po dłuższej trasie, łącząc Starołękę m.in. z ulicą Czernichowską, Ożarowską, Sandomierską (z wjazdem na pętlę Garaszewo) oraz z pętlą Unii Lubelskiej. Termin wprowadzenia zmian na liniach nr 189 i 194 jest uzależniony od oddania do użytku wiaduktu.

Projekt obejmuje również uruchomienie linii minibusowej nr 123, która połączyłaby Starołękę, Minikowo i Garaszewo z Krzesinami, zapewniając m.in. dojazd do Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 2 przy ulicy Tarnowskiej. Jej uruchomienie jest uzależnione od terminu zakupu taboru przez MPK Poznań. Trasy pozostałych linii obsługujących Starołękę, czyli nr 158 i 527 nie uległyby zmianie.

– Jesteśmy przekonani, że planowane zmiany poprawią obsługę komunikacją publiczną tego rejonu miasta poprzez uruchomienie nowych połączeń i stworzenie tras alternatywnych do obecnych linii okrężnych oraz poprzez ułatwienie dojazdu do dwóch pętli tramwajowych – podsumowuje Wojciech Miechowicz, zastępca dyrektora ZTM w Poznaniu ds. Publicznego Transportu Zbiorowego. – Pasażerowie będą mieli do wyboru: pętlę tramwajową na Starołęce z dojściem z pętli autobusowej na ulicy Książęcej lub pętlę na Unii Lubelskiej, gdzie przesiadka jest bardzo wygodna w ramach jednego peronu.

ZTM