30 lat nocnych autobusów, karta PEKA fot. ZTM

Poznań: Nocne autobusy mają już 30 lat. I będą miały swoją kartę PEKA

Choć trudno w to uwierzyć, ale to już prawie 30 lat, odkąd przestały kursować nocne tramwaje, a zaczęły autobusy. Z tej okazji ZTM wydał okolicznościową kartę PEKA. Oczywiście z autobusami.

Zmiana nastąpiła dokładnie 18 listopada 1991. Wtedy na liniach nocnych przestały kursować tramwaje – oczywiście z wyjątkiem linii 201 – a pełną obsługę przejęły autobusy.
– 30. rocznica wprowadzenia nocnej komunikacji autobusowej zostanie upamiętniona przez wyjątkową, okolicznościową kartę PEKA na okaziciela – mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. – Mam nadzieję, że nowe limitowane karty na okaziciela uatrakcyjnią zarówno mieszkańcom, jak i przyjezdnym korzystanie z transportu zbiorowego.

ZTM ma nadzieję, że okolicznościowe karty spodobają się poznaniakom na tyle, że będą z nich korzystać na co dzień.
– Na awersie karty znajdują się białe piktogramy autobusu z Systemu Informacji Miejskiej na tle nocnego nieba, z księżycem i gwiazdami – wyjaśnia Cezary Tyliński, kierownik Studia Kreatywnego UMP. – Na rewersie z kolei umieszczono zapis: “30-lecie nocnej komunikacji autobusowej”.

Kartę PEKA na okaziciela można kupować w Punktach Obsługi Klienta ZTM oraz w siedzibach Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej i Wydawnictwa Miejskiego Posnania. Kosztuje 27 zł, z czego 15 zł klient może wykorzystać na przejazdy z tPortmonetki, a 12 zł stanowi zwrotna kaucja. Podróżując z kartą PEKA na okaziciela można wyłącznie korzystać z tPortmonetki.

Początki poznańskiej komunikacji nocnej sięgają roku 1953, bo wtedy w marcu uruchomiono cztery linie tramwajowe o numerach: 1 (relacji Dworzec Główny – Garbary), 4 (Górczyn – Dębiec), 8 (Ogrody – Garbary), 13 (Junikowo – Rataje). Przez kolejne dekady komunikacja nocna dobrze funkcjonowała i łączyła praktycznie wszystkie dzielnice Poznania z rondem Kopernika (dzisiejszym rondem Kaponiera). Później do linii tramwajowych dodano 3 linie autobusowe, które uzupełniały linie tramwajowe: linia nr 201 (kursująca od października 1978 r. na trasie Dworzec Główny – Os. Rusa), linia nr 202 (kursy od 1982 r. na trasie Piątkowska – Sobieskiego) oraz linia nr 58 wykonująca trzy kursy.

Jak można przeczytać w książce autorstwa Jana Wojcieszaka “120 lat komunikacji miejskiej w Poznaniu” – w roku 1991 wprowadzono reorganizację komunikacji nocnej i nastały czasy komunikacji autobusowej. Zyskali na tym nie tylko mieszkańcy – tramwaje nie zakłócały im już spokoju, ale także służby torowe, które niezbędne naprawy infrastruktury tramwajowej mogły wykonywać nocami, bez konieczności wprowadzania czasowych zmian w funkcjonowaniu komunikacji.

– Bardzo dobrze pamiętam moment wprowadzenia tych zmian – wspomina Waldemar Łosiak, kustosz Muzeum Komunikacji Miejskiej MPK Poznań. – Pracowałem wówczas jako motorniczy. Na liniach nocnych kursowały tramwaje typu: N, 102Na i 105N. Jesienią 1991 roku nocne tramwaje wycofano i uruchomiono nowe linie autobusowe. Zaczynaliśmy z 11 liniami, po 30 latach mamy ich w aglomeracji już 22.

ZTM

0 0 votes
Oceń artykuł
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze