gołąb na przystanku fot. Wiktoria

Poznań: “Na szybach wiat przystankowych nadal zabijają się ptaki” – alarmują poznaniacy

Takie pytanie zadała nam nasza Użytkowniczka Wiktoria. “Dziś byłam świadkiem, jak zabił się gołąb o szybę na przystanku tramwajowym” – napisała. I zapytała, czy władze miasta zamierzają coś z tym zrobić.

Ptaki, które giną z powodu uderzenia o szklaną powierzchnię, to niestety powszechne zjawisko, choć nie ma statystyk, które dałyby pojęcie o jego skali. Po zderzeniu na szybie zostają ślady, nazywane przez ekologów “duchami”. Dzieje się tak dlatego, że ptaki nie widzą szkła, więc myślą, że to otwarta przestrzeń, przez która mogą przelecieć – i uderzają z rozpędem o szklaną nawierzchnię, nierzadko z tragicznym skutkiem.

Do takich przypadków dochodzi najczęściej właśnie na przystankach miejskiej komunikacji, jak niejednokrotnie informowali nas nasi Użytkownicy.
“Dziś byłam świadkiem, jak zabił się gołąb o szybę na przystanku tramwajowym, męczył się ze skręconym karkiem parę minut, póki nie zmarł. To był bardzo żałosny widok” – napisała do nas wstrząśnięta pani Wiktoria. – “Dlaczego na nowych przystankach Słowiańska – Kurpińskiego te szyby nie klejone folią ochronną? Ile ptaków ma tam się zabić?”.

Problem dotyczy nie tylko przystanków na trasie Pestki, ale także tych autobusowych, na wiadukcie.
“Jeżdżę codziennie z przystanku przy Kurpińskiego i praktycznie nie ma dnia, by jakiś ptak nie uderzył w szybę w czasie, gdy tam stoję” – napisała pani Anna. – “Dlaczego miasto jakoś nie zabezpieczy tych szyb? Czy nie można nakleić obrazków drapieżnych ptaków, jak na ekranach akustycznych?”.

Jak jednak dowodzą doświadczenia przyrodników – naklejone obrazki ptaków drapieżnych sprawdzają się średnio. Są umieszczone za rzadko i nie ruszają się, więc ptaki, nawet jeśli je zauważają, to szybko przestają się bać. Bardziej obiecującą metodą wydaje się oklejanie wiat przystankowych mniejszymi, ale gęściej rozmieszczonymi piktogramami – Grupa MTP wprowadziła je testowo w marcu tego roku. Można je zobaczyć na trzech wiatach przystankowych: Nad Wierzbakiem, Małe Garbary i Politechnika.

– Jak przystało na test – na razie sprawdzamy, czy skutecznie chronią ptaki przed kolizją z szybami – wyjaśnia Małgorzata Lamperska z Centrum Prasowego Grupy MTP, bo to ona odpowiada za ten projekt. – Jeśli naklejki się sprawdzą, będziemy oklejać kolejne wiaty w miejscach, gdzie dochodzi do wypadków z udziałem ptaków.
Dziękujemy za sugestię dotyczącą wiat na przystankach autobusowych przy ul. Słowiańskiej i Kurpińskiego, przyjrzymy się sytuacji i jeśli po etapie testu będziemy już trwale oznakowywać kolejne wiaty, weźmiemy te lokalizacje pod uwagę, oczywiście po konsultacji z Zarządem Transportu Miejskiego.

 

5 1 vote
Oceń artykuł
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze