Sprawdzanie zgód TCF
piątek, 26 kwietnia, 2024

Poznań: Metamorfoza wildeckich ulic. Dzięki SPP

Więcej zieleni i miejsca dla pieszych, mniejsze natężenie ruchu na ulicach i uporządkowane parkowanie – to efekt zmian wprowadzonych w ramach Strefy Płatnego Parkowania na wildeckich ulicach.

– Wdrożenie strefy jest ściśle powiązane ze zmianami w organizacji ruchu, a te pozwalają nierzadko całkowicie odmienić wygląd ulic – wyjaśnia Piotr Libicki, zastępca dyrektora ZDM ds. przestrzeni publicznej. – Chodniki dostępne dla pieszych, parkowanie na jezdni, więcej miejsca na zieleń, uspokojony ruch i co za tym idzie, większe bezpieczeństwo. Wszystko to korzyści płynące z uruchomienia Strefy Płatnego Parkowania, co dobrze pokazuje przykład Wildy.

Bo właśnie na Wildzie, jako dzielnicy położonej blisko centrum, a nie objętej płatnym parkowaniem, doskonale było widać, jakim problemem dla mieszkańców są zaparkowane samochody. I to zaparkowane gdzie popadnie. Przyjezdni traktowali Wildę jako bezpłatny parking, z którego jest blisko do centrum i zastawiali samochodami wildeckie uliczki. Wielokrotnie mieszkańcy nie mogli nie tylko wyjechać z bramy własnego domu, ale nawet wyjść z powodu samochodów zaparkowanych dosłownie przy drzwiach.

Samochody parkowały na przejściach dla pieszych, w dwóch szeregach na Górnej Wildzie – zdarzało się, że tramwaje kilkanaście razy w ciągu dnia stawały właśnie na tej ulicy zablokowane przez samochód zaparkowany tuż przy torowisku. MPK musiało kilka lat temu zmienić trasę autobusu linii nr 171 jadącego przez Wildę, bo samochody zaparkowane tuż przy skrzyżowaniu, uniemożliwiały wyjazd z zakrętu większym pojazdom – na przykład autobusom MPK. Samochody zastawiały także chodniki, a ponieważ Wilda to dzielnica ze starą zabudową i w wielu miejscach chodniki są wąskie – piesi w niektórych miejscach nie mieli nawet centymetra przestrzeni, żeby przejść.

Poszerzenie Strefy Płatnego Parkowania o Wildę przede wszystkim uporządkuje parkowanie – miejsca parkingowe są wyznaczane zgodnie z przepisami, więc samochody nie będą już parkować na chodnikach, skrzyżowaniach czy torach tramwajowych. Przykładem są takie ulice jak Powstańcza, Krzyżowa, Czarnieckiego czy Umińskiego. Po zmianach mieszkańcy mogą tam korzystać z chodników bez obaw, czy zmieszczą się z zakupami lub wózkiem między samochodami a ścianami budynków. Wcześniej mieli z tym problemy i niejednokrotnie musieli albo przechodzić na druga stronę ulicy – albo iść środkiem pasa drogowego, bo inaczej nie dało się przejść.

– W kilku miejscach przestrzeń uzyskana dzięki zmianie organizacji ruchu, w tym uporządkowaniu i zmianie sposobu parkowania, pozwoliła na wprowadzenie zieleni i małej architektury – dodaje Piotr Libicki. – Tego rodzaju zmiany zaszły na ul. Sikorskiego. Miejsca postojowe zostały tam przeniesione na jezdnię, poszerzono misy drzew, wykonano nowe nasadzenia i zamontowano ławki. Podobna metamorfoza jeszcze w tym roku czeka ul. Umińskiego, gdzie nasadzenia zieleni będą połączone z remontem chodnika.

Ważną zmianą, wdrażaną w związku z poszerzeniem SPP, jest wprowadzanie jednego kierunku ruchu na wybranych ulicach. Dzięki temu możliwe staje się przesunięcie miejsc postojowych z chodników na jezdnie i zmniejszenie natężenia ruchu poprzez ograniczenie liczby przejazdów tranzytowych, czyli skrótów robionych przez kierowców przez teren osiedla. To w połączeniu z objęciem części dzielnicy strefą ograniczonej prędkości „Tempo 30” i wprowadzeniem skrzyżowań równorzędnych daje efekt uspokojenia ruchu. Ulice osiedlowe przestają być zatłoczonymi skrótami i stają się tym, czym powinny: ulicami dojazdowymi dla mieszkańców.

​Po wdrożeniu zmian na wszystkich zaplanowanych ulicach ZDM wraz z Miejskim Inżynierem Ruchu będzie obserwował wprowadzone rozwiązania. Na bazie tych obserwacji będą podejmowane ewentualne korekty organizacji ruchu na Wildzie. Zakończenie prac na obszarze objętym Strefą Płatnego Parkowania na Wildzie planowane jest na lipiec tego roku.

Strona głównaPoznańPoznań: Metamorfoza wildeckich ulic. Dzięki SPP