Poznań: Kolejny etap trasy na Naramowice coraz bliżej

Podziel się!

Poznańskie Inwestycje Miejskie przygotowały już większość najważniejszych dokumentów i mogą składać wniosek o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla drugiego etapu trasy tramwajowej na Naramowice. To kluczowy moment – dzięki temu będzie można dokładniej oszacować koszty i ubiegać się o unijne dofinansowanie inwestycji.

Gotowa dokumentacja pozwoli PIM złożyć wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji drugiego etapu najważniejszej inwestycji komunikacyjnej Poznania, jaką jest budowa trasy tramwajowej na Naramowice. Od rozpoczęcia prac nad koncepcją i programem funkcjonalno-użytkowym minęło zaledwie pół roku. Tymczasem zasadniczy kształt pasa drogowego oraz przebieg trasy tramwajowej na odcinku od pętli Wilczak przez ul. Szelągowską do skrzyżowania ul. Estkowskiego i Małe Garbary jest już znany i uzgodniony z jednostkami miejskimi (ZDM, ZTM, MIR i MPK). W najbliższym czasie będzie też uzgadniany z Wydziałem Urbanistyki i Architektury Urzędu Miasta Poznania oraz z Miejskim Konserwatorem Zabytków.

– To bardzo ważny moment w procesie projektowania kolejnego odcinka linii tramwajowej na Naramowice, to jest z Garbar do pętli Wilczak – podkreśla Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – Przygotowywane dokumenty pozwolą nie tylko dokładniej oszacować koszty drugiego etapu inwestycji, ale też umożliwią skoordynowanie go z powstającym obecnie pierwszym etapem tramwaju na Naramowice. Decyzja uzyskana na podstawie tej dokumentacji pozwoli nam skutecznie ubiegać się o unijne dofinansowanie na drugi etap tej trasy. Nasze działania poprzedzą oczywiście konsultacje społeczne.

Planowana trasa tramwajowa od pętli Wilczak przez ul. Szelągowską do skrzyżowania ul. Estkowskiego i Małe Garbary zagwarantuje priorytet komunikacji publicznej. Poruszanie się po niej będzie efektywne i funkcjonalne dla wszystkich użytkowników. Skrzyżowania zaplanowano tak, by ich przepustowość była jak najlepsza.

Podczas przygotowania niezbędnej dokumentacji koniecznie było ustalenie przebiegu torowiska tramwajowego pod wiaduktem kolejowym Poznań Garbary. Co ważne: budowa torowiska w tym miejscu nie będzie oznaczała konieczności całkowitego zamknięcia linii kolejowej E20 – z Berlina do Warszawy. Przy planowaniu tego elementu uwzględniono zarówno przeprowadzoną już modernizację dworca Poznań Garbary, jak i możliwą w przyszłości, analizowaną przez PKP, budowę trzeciego i czwartego toru kolejowego.

Pod wiaduktem kolejowym Poznań Garbary znajdzie się przystanek tramwajowo-autobusowy, który będzie pełnił funkcję węzła przesiadkowego w pełnym tego słowa znaczeniu. W tym miejscu będzie można korzystać nie tylko z komunikacji tramwajowej i autobusowej, lecz również z kolejowej i rowerowej. W pobliżu powstaną miejsca postojowe dla samochodów i rowerów.

Torowisko pod wiaduktem kolejowym to nie jedyny trudny odcinek, z którym musieli poradzić sobie projektanci. Do skomplikowanych zadań należało również ustalenie jej przebiegu przez tzw. wąskie gardło – między ul. Grochowe Łąki a Estkowskiego i Małe Garbary. Niełatwe było też zaprojektowanie skrzyżowania ul. Estkowskiego i Małe Garbary tak, by ominąć i ocalić istniejący obecnie klin zieleni. Układ tego skrzyżowania stworzy również możliwość wyprowadzenia w przyszłości trasy tramwajowej w ul. Garbary.

Dokumentacja przygotowana do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla drugiego etapu trasy tramwajowej na Naramowice ma również duże znaczenie dla prac związanych z trwającą już realizacją pierwszego etapu tej inwestycji. Odcinki obu etapów łączą się na wysokości skrzyżowania ul. Słowiańskiej, Naramowickiej i Wilczak. Koordynacja projektowych założeń ich połączenia obniży koszt przebudowy tego skrzyżowania przed uruchomieniem całej linii.

Kolejnym etapem działań będą konsultacje społeczne, dotyczące proponowanych przez wykonawcę koncepcji rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych. Ich przeprowadzenie planowane jest na drugi kwartał 2019 r.

Autor: PIM / UMP


Podziel się!

Dodaj komentarz

avatar