Sprawdzanie zgód TCF
piątek, 26 kwietnia, 2024

Poznań: Droga rowerowa wzdłuż Grunwaldzkiej nie jest bezpieczna – twierdzą osiedlowi radni

Niedawno została oddana do użytku – i już budzi kontrowersje. “Droga rowerowa ma istotne wady projektowe” – twierdzą radni z Grunwaldu. I zwracają uwagę, że gdyby z nimi skonsultowano projekt, to wcześniej zwróciliby na to uwagę.

– Droga rowerowa bardzo nas cieszy, jest bardzo użyteczna – mówi Włodzimierz Nowak, przewodniczący zarządu osiedla Grunwald Południe. – Powstała po latach starań o nią i odpierania prób storpedowania jej powstania. Cieszymy się także z wykonania wbrew logice inwestycyjnej w pierwszej kolejności sygnalizacji na przejściu dla pieszych przy Marszałkowskiej. Długie lata o to przejście zabiegaliśmy – od zbiórki podpisów w tej sprawie przez radną Marię Korpal i moją osobę upłynęły 4 lata. Dziękujemy za wykonanie w pierwszej kolejności tego przejścia prezydentowi Wiśniewskiemu, którego zaprosiliśmy na spacer po Grunwaldzie przed rokiem.

Niestety, jak stwierdzili radni, droga rowerowa ma też istotne wady projektowe. Na ostatniej swojej sesji 16 grudnia po dwóch miesiącach dyskusji radni przyjęli obszerne stanowisko z wnioskami o zmiany, które poprawią bezpieczeństwo.

“Niestety, zauważamy wiele wad, które powstały nie tyle na etapie wykonawstwa, co projektu, a być może nawet założeń koncepcji” – czytamy w stanowisku rady osiedla. – “Na część z nich zwracaliśmy już uwagę jako 10 radnych osiedla w stanowisku odrębnym w konsultacjach w 2016 roku. Niestety, nie mieliśmy najmniejszej możliwości wpływu na ich skorygowanie, gdyż rada osiedla nie otrzymała od wiosny 2016 roku żadnej dokumentacji, ani uwag dotyczących projektu. A obejmując zarządzanie osiedlem w maju 2019 r. bezskutecznie dopominaliśmy się w Poznańskich Inwestycjach Miejskich o projekt do grudnia ub. roku, gdy ogłoszono przetarg.

Dlatego dzisiaj wnioskujemy o przystąpienie do poprawek w niektórych kwestiach, a w innych do przygotowania projektów zmian. Niektóre z błędów projektu już dzisiaj skutkują wypadkami. Z relacji mieszkańców oraz relacji własnych radnych osiedla w ostatnich 2 miesiącach mieliśmy do czynienia z 6 wypadkami między pieszymi i rowerzystami oraz
kierowcami samochodów i rowerzystami. Na szczęście we wszystkich przypadkach skończyło się na potłuczeniach. Ale 6 kolizji jak na 2 miesiące to jednak duża liczba w porównaniu do bezpieczeństwa innych poznańskich dróg rowerowych.

Wypadki wspomniane skupiały się w trzech miejscach. Na narożnikach Grunwaldzkiej z Promienistą i Słoneczną oraz przed sklepem papierniczym na Grunwaldzkiej 76. W pierwszych dwóch przypadkach dochodziło do kolizji samochodów włączających się do ruchu z rowerami, a w trzech przypadkach dochodziło do kolizji z pieszymi wychodzącymi ze sklepu”.

– Projekt poznaliśmy w momencie ogłoszenia przetargu na inwestycję – podkreśla Włodzimierz Nowak. – Zdecydowanie było zbyt późno na korekty wad.

Dlatego radni zwrócili się do prezydenta, radnych miejskich i ZDM o wprowadzenie doraźnych poprawek i długofalowych korekt w projekcie, dzięki którym poprawi się bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów, wygoda parkowania przy uporządkowaniu istniejących miejsca, a także zmniejszy ruch na Marszałkowskiej. Radni chcieliby także dodatkowych nasadzeń zieleni wzdłuż Grunwaldzkiej.

ROGP

Strona głównaPoznańPoznań: Droga rowerowa wzdłuż Grunwaldzkiej nie jest bezpieczna - twierdzą osiedlowi radni