Poznań: Drastyczne podwyżki w strefie parkowania. O ponad 100 procent

Ponad 100 procent więcej za pierwszą godzinę parkowania będą musieli zapłacić kierowcy chcący zostawić swoje auto w centrum miasta. Zamiast trzech będzie to aż siedem złotych.

Za kolejne godziny będzie jeszcze drożej: za drugą godzinę trzeba będzie zapłacić 7,40 zł, a za trzecią – aż 7,90 zł. Zarząd Dróg Miejskich ma nadzieję, że dzięki temu zwiększy się rotacja na miejscach parkingowych w centrum, miasta, a to z kolei ułatwi znalezienie miejsc kolejnym kierowcom.

Reklama

Podwyżki są duże, jednak ZDM zwraca uwagę, że stawki w SPP nie były podnoszone od kilkunastu lat, a obecna stawka – 3 zł – jest naprawdę bardzo niska. Tymczasem w Poznaniu z roku na rok wzrasta liczba zarejestrowanych samochodów. W 2018 r. było ich 389 tysięcy, co daje 725 aut na 1000 mieszkańców. Do tego należy doliczyć ponad 170 tysięcy pojazdów, które codziennie wjeżdżają do miasta spoza jego granic. To powoduje, że poruszanie się po mieście staje się coraz trudniejsze i znalezienie miejsca do parkowania również – a przy taki niskich stawkach wjeżdżają samochodami wszyscy, nawet ci, którzy niekoniecznie muszą. Odbija się to głównie na mieszkańcach śródmieścia, bo to tu przyjeżdża najwięcej kierowców szukając miejsc parkingowych i to właśnie poznaniacy ze Starego Miasta, Jeżyc, Wildy czy Łazarza najbardziej odczuwają natłok samochodów.

Reklama

Śródmiejska strefa płatnego parkowania miałaby objąć obszar Starego Miasta i Jeżyc (do ul. Polnej). Proponowany termin jej uruchomienia to 1 kwietnia na obszarze Starego Miasta i 1 czerwca na Jeżycach. ŚSPP funkcjonowałaby od poniedziałku do piątku w godz. 8-20 oraz w soboty w godz. 8-18. Za pozostawienie pojazdu na Starym Mieście kierowcy musieliby zapłacić 7 zł za pierwszą godzinę, 7,4 zł za drugą, a 7,9 zł za trzecią. Na Jeżycach opłata byłaby niższa i wynosiła odpowiednio 5 zł, 6 zł i 6,9 zł.

Wprowadzenie śródmiejskiej strefy będzie się wiązało z ujednoliceniem stawki za parkowanie
w pozostałych obszarach działania strefy. Na Jeżycach (poza strefą śródmiejską) oraz po rozszerzeniu strefy na Wildzie i Łazarzu stawka za pierwszą godzinę wyniesie 3,5 zł. Kolejne godziny będą kosztowały odpowiednio 4,2 zł i 4,9 zł.

Reklama

Dzięki wprowadzeniu ŚSPP mieszkańcy centrum będą mogli łatwiej zaparkować swoje pojazdy. Warto również podkreślić, że ustawa nakazuje, aby nie mniej niż 65% wpływów za postój w śródmiejskiej strefie przeznaczyć na poprawę publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej, rowerowej lub zieleń. Oznacza to, że pozyskane od kierowców pieniądze wrócą na obszar działania ŚSPP w postaci m.in. remontów lokalnej infrastruktury.

Zmienią się zasady przyznawania abonamentu mieszkańca. Ten uprawniający do parkowania w wybranym sektorze strefy na preferencyjnych warunkach będą mogły kupić tylko osoby zameldowane na pobyt stały lub czasowy na obszarze danego sektora SPP i płacące podatki w Poznaniu. Zmiany dotyczą również wysokości opłat za abonament. Od kilkunastu lat koszt abonamentu utrzymywał się na poziomie 10 zł miesięcznie. Po zmianie uchwały jego cena miałaby wynosić 30 zł miesięcznie. Mieszkańcy, którzy wykupią abonament na 12 miesięcy z góry, otrzymają jeden miesiąc gratis.

Reklama

Nie zmieni się wysokość abonamentu mieszkańca na kolejny pojazd – będzie wynosić 150 zł miesięcznie.

Ważną zmianą dla osób wykupujących abonament będzie możliwość korzystania z pojazdów użyczonych, ale tylko instytucjonalnie czyli na zasadzie leasingu, kredytu czy samochodu służbowego. Nie będzie już można zakupić abonamentu na samochód użyczony przez członka rodziny czy inną osobę fizyczną. Te rozwiązania pozwolą uszczelnić sprzedaż abonamentów, tak aby korzystali z nich faktycznie mieszkańcy Poznania zamieszkujący na obszarze strefy.

Reklama

Abonament dla osób z niepełnosprawnością będzie obowiązywał w tej samej wysokości – 5 zł na miesiąc. Jednak będą mogły go zakupić tylko osoby zameldowane i płacące podatki w Poznaniu i tylko na jeden samochód. Warto podkreślić, że zastrzeżone miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnością (koperty) dostępne są dla osób uprawnionych bez opłat, a jest ich na terenie całej SPP ponad 280 sztuk.

Pozostanie możliwość wykupu koperty komercyjnej na cały miesiąc (na całą dobę). Cena takiej koperty będzie różniła się w zależności od lokalizacji. W ŚSPP w centrum wyniesie 1200 zł, w ŚSPP na Jeżycach 1000 zł, a na pozostałym obszarze strefy pozostanie w dotychczasowej wysokości – 800 zł.

Reklama

Osoby prowadzące działalność gospodarczą i posiadające tytuł prawny do lokalu w strefie będą mogły wykupić abonament na 25 dni z upustem aż 50%. Do tej pory bonifikata wynosiła tylko 25 proc.

Proponowane rozwiązania powinny również w pozytywny sposób oddziaływać na wykorzystanie parkingów buforowych, kubaturowych i opłacalność inwestowania w nowe obiekty przez podmioty prywatne, publiczne lub w trybie PPP.

Reklama

Większość zmian miałyby obowiązywać od 1 kwietnia (od 1 czerwca br. ŚSPP na Jeżycach).
W jakim ostatecznie zakresie zmieni się poznańska strefa płatnego parkowania – zadecydują radni podczas najbliższej sesji Rady Miasta Poznania, która odbędzie się 21 stycznia. czy to sie jendak uda – nie wiadomo, ponieważ część radnych Prawa i Sprawiedliwości uważa, że tak drastyczne zmiany cen powinny być poprzedzone konsulrtacjami społecznymi.

Podziel się!

39
Dodaj komentarz

avatar
najnowszy najstarszy oceniany
Kuba Gorączkowski
Gość
Kuba Gorączkowski

Parkowanie powinno być czasowe a nie finansowe . Dobry Prezydent Poznania

Grzegorz Grześ
Gość
Grzegorz Grześ

Takiego wybrali poznaniacy,PO pokazało swoje prawdziwe oblicze.

Stanisław Grześkowiak
Gość
Stanisław Grześkowiak

Czyli dobre oblicze?

Grzegorz Grześ
Gość
Grzegorz Grześ

Stanisław Grześkowiak Dla kierowcy kiepskie.

Stanisław Grześkowiak
Gość
Stanisław Grześkowiak

Dlatego najlepiej przestać być kierowcą, problem z głowy

Grzegorz Grześ
Gość
Grzegorz Grześ

Stanisław Grześkowiak No nie bardzo.Ceny biletôw mpk wzrosną nie wszędzie sie dojedzie no i komfort podróży nie najlepszy.Wiem bo kozystam z komunikacji o punktualności nie wspomne.

Grzegorz Grześ
Gość
Grzegorz Grześ

Niestety mpk nie daje dobrej alternatywy by kierowca sie przesiadl z auta do autobusu czy tramwaju.

Stanisław Grześkowiak
Gość
Stanisław Grześkowiak

Akurat centrum, o którym mowa w kontekście podwyżki, nie może narzekać na złe skomunikowanie publiczne

Grzegorz Grześ
Gość
Grzegorz Grześ

Stanisław Grześkowiak Tylko trzeba wziąść pod uwage tez dojazd do centrum z obrzezy miasta.

Rafał Jankowiak
Gość
Rafał Jankowiak

Grzegorz Grześ Korzystam z MPK codziennie zimą, a latem rzadziej (rower). Na trasie dość klasycznej, bo z dużego osiedla-sypialni do centrum (po południu oczywiście z powrotem).
W 95% przypadków (a jeżdże w godz. szczytu) siedzę, przy czym wcale nie wsiadam na 1. czy 2. przystanku.

Jeśli są jakieś opóźnienia, to w 90% są one spowodowane przez albo nadmierną liczbę aut (czyli korki) albo też przez kierowców, których ani kursanci, ani potem MIlicja nie nauczyli jeździć: anemiczne ruszanie ze świateł, blokowanie innych relacji na skrzyżowaniu przy korku na zjeździe.

Zatem…?

PoznaniakEXdce
Gość
PoznaniakEXdce

Od kiedy kursanci uczą jeździć autem a tym bardziej “milicja”

Maria Kistowska
Gość
Maria Kistowska

Grzegorz Grześ Komunikacja w Poznaniu jest bardzo dobra, dlatego popieram podwyżkę strefy parkowania powinna być jeszcze większa, miasto jest zatłoczone każdy jeździ pojedynczo a potem narzeka na korki i smog

Małgorzata Disterheft
Gość
Małgorzata Disterheft

Grzegorz Grześ Prawda! Brak parkingów buforowych,

Dawid Marszałek
Gość
Dawid Marszałek

Co za bzdury piszesz. Mam przestac jezdzic bo cena parkowania bedzie wyzsza. Chca wzrostu cen ok tylko by za tym wieksza dostepnosc miejsc byla w innym przypadku ta srefa upadnie. To uklon w strone prywatnych parkingow w centrum.

Kamila Łuszczak
Gość
Kamila Łuszczak

Nie przepadam za prezydentem poznania źle inwestuję pieniędzmi teraz dziury łatają ponieważ muszą pozalatac w budżecie miasta a gdyz miasto nie ma pieniędzy a teraz mieszkańcy musza odpokutować za to… Tak jest jak pieniądze są źle rozporządzane.

Grzegorz Grześ
Gość
Grzegorz Grześ

Kamila Łuszczak Dokladnie tak zgadzam sie

Stary Rak
Gość
Stary Rak

No i baja 😆. POPIERAM! RUSZCIE TYŁKI /CENTRUM WOLNE OD SPALIN

Grzegorz Grześ
Gość
Grzegorz Grześ

Stary Rak I co? Jaśkowiak pujdzie w ślad trzaskowskiego i zrobi plaze na placu wolności strefa relaksu?

Iwona Barbara Szydlowska-Malinowska
Gość
Iwona Barbara Szydlowska-Malinowska

Grzegorz Grześ ORTOGRAFIA SIĘ KŁANIA!

Grzegorz Grześ
Gość
Grzegorz Grześ

Iwona Barbara Szydlowska-Malinowska Ważne źe sens jest zrozumialy a błędy cóż każdemu mogą się zdaźyć.Tylko ten się nie myli co nic nie robi.

Dawid Marszałek
Gość
Dawid Marszałek

Cofnijmy sie do czasow westernu by auto na konia zamienic. Centrum wolne od spalin…

Stanisław Grześkowiak
Gość
Stanisław Grześkowiak

Bardzo dobre wieści

Robert Glowacki
Gość
Robert Glowacki

Bardzo dobrze. Kiedy będą parkomaty na Wildzie ?

Dawid Marszałek
Gość
Dawid Marszałek

Dokladnie place w centrum na jezycach to dlaczego na wildzie czy grunwaldzie nie placic?

wildzianin
Gość
wildzianin

Uchwała ma swoje uzasadnienie, zatem jeśli rozszerzają strefe na Wildzie, to po roku urząd powinien sprawdzić czy strefa przyniosła oczekiwany efekt, jeśli nie przyniosła, to urząd mista powinien zwrócić nienależnie pobrane opłaty abonamentowe mieszkańcom dzielnicy wraz z odsetkami

Mateusz Witczak
Gość
Mateusz Witczak

Słuszna decyzja. Po co dramatyzować?

Krzysztof Krzysztof
Gość
Krzysztof Krzysztof

Wszyscy co się wypowiadają pozytywnie o tym to zapewne nie mają samochodów i mają to głęboko w d… Mam auto ale zawsze do centrum jeżdżę MPK a z tymi cenami biletów też polecili. Też uważacie że to dobry pomysł z drozszymi biletami???

Grzegorz Grześ
Gość
Grzegorz Grześ

Krzysztof Krzysztof Ceny są niewspólmierne do tego jak mpk funkcjonuje.Opuźnienia ciągle zmiany forma informacji tez specjalnie dobra nie jest.Nieraz jak jeźdze autobusem i na tym ekranie pojawiaja sie komunikaty to trudno zdązyć je przeczytać a gdzie ludzie starsi co nie dowidzą.Bylem świadkiem jak starsza pani spytala kierowce o aktualną trase lini to jej odpowiedzial zeby poczytala w internecie na stronie mpk ztm.
Oni myślą ze wszyscy są tak obeznani i mają komputery…

Krzysztof Krzysztof
Gość
Krzysztof Krzysztof

Grzegorz Grześ tak jak odpisałeś tak jest! Ostatnio jeżdżę z dzieckiem w wózku i prawie za każdym razem potrafi mi przytrzasnac wózek drzwiami. Nie wiem czy specjalnie to robią aby popedzic wsiadajacych czy co…??

Szyma Nski Bar Tek
Gość
Szyma Nski Bar Tek

Krzysztof Krzysztof jestem z Toba!

Krzysztof Krzysztof
Gość
Krzysztof Krzysztof

Szyma Nski Bar Tek zaczynam czuć się przesladowany😂

Szyma Nski Bar Tek
Gość
Szyma Nski Bar Tek

Krzysztof Krzysztof nie nie jestem Twoim fanem😂

Jurgita Jurewicz
Gość
Jurgita Jurewicz

Krzysztof Krzysztof nie pamiętam, kiedy były podwyżki biletów miesięcznych i opłat za przejechane przystanki na tPortmonetce. Żeby było zabawniej, druga forma płatności za przejazdy wydaje mi się, że staniała w stosunku do tego, ile się płaciło na początku.

Jurgita Jurewicz
Gość
Jurgita Jurewicz

Grzegorz Grześ MPK funkcjonuje tak, jak pozwalają na to korki.
Im więcej samochodów, tym większe korki, a im większe korki, tym zbiorkom ma większe opóźnienia. Na jakość przejazdów mają również wpływ wszelkiego rodzaju remonty i przebudowy dróg i torowisk.
Bardzo dobrze widać zależność punktualności od natężenia ruchu porównując linie, które omijają centrum i te, które jeżdżą po obrzeżach miasta.

Krzysztof Krzysztof
Gość
Krzysztof Krzysztof

Jurgita ja tu nie wspomniałem o biletach miesięcznych tylko jednorazowych. Ktoś kto raz na miesiąc czy choćby 3 razy korzysta z MPK nie będzie kupować biletu miesięcznego, prawda?

Piotr Maćkowiak
Gość
Piotr Maćkowiak

Cóż trzeba będzie odpłacić prezydentowi miasta choćby małym referendum

Kamila Łuszczak
Gość
Kamila Łuszczak

Nie przepadam za prezydentem poznania źle inwestuję pieniędzmi teraz dziury łatają ponieważ muszą pozalatac w budżecie miasta a gdyz miasto nie ma pieniędzy a teraz mieszkańcy musza odpokutować za to… Tak jest jak pieniądze są źle rozporządzane.

Włodzimierz Sylwestrzak
Gość
Włodzimierz Sylwestrzak

Miasto, nie strefa parkowania.