autobus napędzany wodorem fot. MPK

Poznań: Czy będziemy mieć autobusy napędzane wodorem?

MPK Poznań złożyło wniosek o dofinansowanie zakupu 84 takich autobusów do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. 31 stycznia przedstawiciele MPK i miasta testowali ich możliwości.

– Jeszcze niedawno, podczas prezentacji prototypu takiego pojazdu firmy Solaris Bus&Coach mówiliśmy, że to rozwiązanie przyszłości. Tymczasem już niedługo autobusy napędzane wodorem mogą trafić na nasze ulice – mówił Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Trzymam kciuki za MPK, bo ekologiczny tabor oznacza czystsze powietrze w mieście.

– Wierzymy, że wodór to przyszłość transportu publicznego. Jest dostępny i przyjazny dla środowiska. Pojazdy, w których będzie wykorzystywany jako paliwo, mogą stać się alternatywą dla autobusów z silnikami spalinowymi, a w przyszłości nawet elektrycznych autobusów bateryjnych – dodał Wojciech Tulibacki, prezes zarządu MPK Poznań.

Ale w obecnej sytuacji miasta nie stać na kupno autobusów wodorowych – chyba żeby udało mu się uzyskać dofinansowanie ze źródeł zewnętrznych. Dlatego MPK Poznań postanowiło się zgłosić do programu “Zielony transport publiczny” Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Bo celem tego programu jest dofinansowanie inicjatyw prowadzących do zmniejszenia zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć redukujących wykorzystanie paliw emisyjnych w transporcie. Można uzyskać nawet 90 proc. dofinansowania.

– Przesłaliśmy wniosek o dofinansowanie zakupu 84 autobusów napędzanych wodorem – mówił Wojciech Tulibacki. – Wnioski rozpatrywane są na bieżąco. Jeżeli otrzymamy wsparcie, rozpoczniemy procedurę zakupową i jeśli wszystko pójdzie po naszej myśli, autobusy pojawiłyby się w przedsiębiorstwie w latach 2022-2025. Mowa o 38 pojazdach o standardowej długości 12 metrów oraz 46 przegubowych, 18-metrowych.

– Chcielibyśmy, aby autobusy były wyposażone w nowoczesne ogniwa paliwowe, które pełnić będą funkcję “elektrowni” na pokładzie pojazdu. Uzyskany prąd będzie napędzał pojazd, a jedynymi produktami reakcji zachodzącej w ogniwie będą ciepło oraz para wodna – tłumaczył Marek Grzybowski, wiceprezes zarządu MPK Poznań ds. technicznych. – Poza nowoczesnym, zeroemisyjnym napędem, autobusy będą wyposażone podobnie jak pozostałe z floty MPK Poznań. Będą to pojazdy niskopodłogowe, z rampą dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim, z monitoringiem i klimatyzacją.

31 stycznia przedstawiciele MPK i Miasta Poznań mieli szanse dokładniej obejrzeć autobus wodorowy firmy Solaris Buch&Coach – autobusowi Urbino 12 hydrogen, bo przyjechał do zajezdni przy ul. Warszawskiej.

– Urbino 12 hydrogen wyposażony jest w ultranowoczesne ogniwo paliwowe. Dzięki zastosowanej technologii autobus będzie miał możliwość pokonania na pojedynczym tankowaniu minimum 350 km – wyjaśniał Mateusz Figaszewski z Solaris Buch&Coach. – Energia elektryczna powstaje na pokładzie autobusu z wykorzystaniem ogniwa paliwowego. Następnie przekazywana jest do układu napędowego i niewielkiej baterii. Pojazd, poza parą wodną, nie generuje absolutnie żadnych szkodliwych substancji.

W Urbino 12 hydrogen wodór znajduje się pod ciśnieniem 350 atmosfer) w zbiornikach na dachu. Autobus jest także wyposażony w małą baterię trakcyjną Solaris High Power, która może wspomóc ogniwo paliwowe podczas największego zapotrzebowania na energię elektryczną. Bateria ładowana jest głównie energią pochodzącą z wodoru oraz poprzez rekuperację z procesu hamowania.

MPK Poznań prowadzi także rozmowy na temat możliwości tankowania pojazdów i dostarczania wodoru do stacji tankowania, którą docelowo zamierza na własne potrzeby wybudować. Gdyby udało się doprowadzić do kupna autobusów w 2022 roku, wtedy stacje tankowanie wodorem byłyby już dostępne.

MPK

5 1 vote
Oceń artykuł
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze