PKP kupuje nowoczesne maszyny. Będzie lepiej i szybciej

fot. Sławek Wąchała (zdjęcie ilustracyjne)

Tym razem nie wagony i nie lokomotywy, ale kombajn podtorzowy, podbijarka czy profilarka – PKP PLK kupiło osiem nowych maszyn. „Szybko, wydajnie, ekologicznie – osiem nowoczesnych maszyn zadba o tory i zapewni sprawne kursowanie pociągów” – zapewnia spółka.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały, że spółki zależne: PPM-T w Gdańsku, PNUiK w Krakowie, DOLKOM we Wrocławiu oraz ZRK-DOM w Poznaniu kupiły od firmy Plasser & Theurer osiem maszyn, które będą wykorzystane do prac inwestycyjnych i utrzymaniowych.

Kombajn podtorzowy RPM 1000 oraz podbijarka UNIMAT 09-4×4/4S Dynamic to najnowsze zakupy Pomorskiego Przedsiębiorstwa Mechaniczno-Torowego sp. z o.o. w Gdańsku. Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie sp. z o.o., Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu sp. z o.o. oraz Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej DOLKOM sp. z o. o. we Wrocławiu nabyły po jednej profilarce tłucznia USP 2000 C2. DOLKOM sp. z o. o. dodatkowo nabył podbijarkę do prac utrzymania infrastruktury kolejowej UNIMAT 08-4×4/4S i dwa transportery materiałów sypkich typu MFS 120 S.C.

Zakup był możliwy dzięki dokapitalizowaniu spółek zależnych od PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
– Nowy sprzęt dla Grupy Kapitałowej PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. oznacza rozwój i zwiększanie efektywności prac na sieci kolejowej. Roboty na torach będą przebiegały szybciej i sprawniej, a to jest ważne przy rozwoju przewozów kolejowych w Polsce – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Nowoczesne maszyny gwarantują zwiększenie efektywności robót inwestycyjnych i utrzymaniowych. Dzięki wzbogacaniu parku maszynowego następuje wzrost tempa prac i poprawa ich jakości. Dla pasażerów pociągów oznacza to bardziej punktualne i bezpieczne podróże, a dla przewoźników towarowych sprawny i płynny przewóz ładunków – mówi Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Kombajn podtorzowy RPM 1000 będzie najnowocześniejszą tego typu maszyną na rynku. Przeznaczony jest do potokowej naprawy podtorza i oczyszczania tłucznia z wykorzystaniem kruszywa z recyklingu podsypki tłuczniowej. Kompleksowo za jednym przejściem, naprawia warstwę podtorza i podsypki torowej. Naprawa podtorza metodą potokową przy użyciu maszyn typ RPM jest do 40 proc. bardziej ekologiczna w porównaniu do metody konwencjonalnej.

Uniwersalna podbijarka toru UNIMAT 09-4×4/4S Dynamic jest przeznaczona do pracy na rozjazdach i torach w trybie ciągłym, ze zintegrowanymi zespołami stabilizującymi. U tej maszyny najważniejsza jest dokładność podnoszenia i nasuwania toru w rozjazdach i torach, szczególnie w przypadku linii kolejowych przeznaczonych do jazdy pociągów z prędkościami 160 km/h i większymi. Będzie najnowocześniejszą tego typu podbijarką na polskim rynku.

Profilarki tłucznia USP 2000 C2 zakupione przez Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie sp. z o.o., Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu sp. z o.o. oraz Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej DOLKOM sp. z o. o. we Wrocławiu są przeznaczone zarówno do prac w torach, jak i rozjazdach w technologii tradycyjnej. To maszyny niezbędne do realizacji kompleksowego procesu podbijania i profilowania tłucznia. Z kolei spółka ZRK-DOM Poznań odebrała od firmy Copma Polska sp. z o.o. nowoczesny pojazd dwudrogowy ZDS-5 do montażu i regulacji sieci trakcyjnej.

Podziel się: