Sprawdzanie zgód TCF
piątek, 10 maja, 2024

Parowozownia Wolsztyn będzie miała nowy parowóz. Jeden z najstarszych w Polsce!

“Z radością informujemy, że parowozownia finalizuje procedurę zakupu parowozu TKi3-87 od Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych” – poinformowała Parowozownia . To jeden z najstarszych parowozów w Polsce.

Jak informuje Parowozownia Wolsztyn, ten konkretny egzemplarz został zbudowany w roku 1908 w wytwórni Union-Gießerei, Lokomotivfabrik & Schiffswerft, Königsberg, z numerem fabrycznym 1652. Parowozy tej serii to małe tendrzaki projektowane w Prusach jako znormalizowane lokomotywy do obsługi lokalnego ruchu pasażerskiego. Zasięg tego parowozu to około 100 kilometrów, a prędkość maksymalna 65 km/h. Po wyprodukowaniu służył w kolejach pruskich w dyrekcji poznańskiej, a następnie na kolejach niemieckich.

“Na stan PKP został przyjęty w 1945 roku pracując cały czas w Wielkopolsce (lokomotywownie Leszno, Towarowa i Franowo, Ostrów Wielkopolski)” – informuje parowozownia. – “W 1964 roku został sprzedany do zakładów ziemniaczanych w podpoznańskim Luboniu, gdzie wykonywał zadania lokomotywy zakładowej, aż do roku 1972, po czym został odstawiony na terenie zakładu. Pod koniec lat 80-tych został zakupiony przez obecnego właściciela PKMK i odbudowany do stanu czynnego w lokomotywowni Gniezno w roku 1995”.

Miłośnicy parowozów mogli go podziwiać podczas wielkiej parady parowozów w Warszawie z okazji 150-lecia kolei za ziemiach polskich w czerwcu 1995. Po niej na stałe został przydzielony do Parowozowni Wolsztyn, gdzie prowadził pociągi “retro” do 2001 roku jako najstarszy czynny parowóz w Polsce. Latem 2001 roku został przewieziony do Gniezna do naprawy, ale ta jednak nigdy nie nastą. Parowóz spędził kilka lat w hali napraw, a później przewieziono go do Jarocina.

“Obecny właściciel lokomotywy chcąc skupić się na popularyzacji kolejnictwa i modelarstwie poinformował nas, że zamierza dokonać sprzedaży parowozu TKi3-87 wybranemu podmiotowi, który zagwarantuje należyte utrzymanie lokomotywy i pozostawienie jej na terenie Wielkopolski” – czytamy na profilu Parowozowni Wolsztyn. – “Parowozownia Wolsztyn dążąc do zachowania dotychczasowego dorobku i kolejowego dziedzictwa kulturowego rozpoczęła energiczne starania, aby ten parowóz kupić i doprowadzić go w przyszłości do stanu czynnego”.

Tych parowozów zbudowano niewiele: zaledwie około 2050 egzemplarzy, a do dziś w Polsce jest ich tylko pięć i w dodatku wszystkie są eksponowane jako pomniki, a nie jako działające maszyny. TKi3-87 będzie więc jedynym parowozem tej marki “na chodzie”, bo parowozownia już planuje jego naprawę, łącznie z wysłaniem kotła do specjalistycznej firmy, która oceni jego stan. Podwozie zostanie wyremontowane w Wolsztynie, o ile to będzie możliwe. A po naprawie parowóz wróci do wożenia turystów wokół Wolsztyna oraz pozowania do zdjęć i filmów.

“Byłby to najstarszy parowóz eksploatowany w Polsce, a z racji niemieckiego pochodzenia byłby magnesem dla turystów również z zagranicy” – czytamy. – “Do parowozu parowozownia posiada skład pięciu wagonów osobowych retro z lat międzywojennych, planujemy też sukcesywnie przywracać do ruchu posiadane wagony towarowe, aby stworzyć skład mieszany towarowo-osobowy, co otworzy możliwości wykonywana nagrań filmowych na potrzeby kinematografii”.

Okazja do zakupu ponad stuletniego parowozowni jest wydarzeniem wyjątkowym, bo takich maszyn jest naprawdę niewiele, więc podobna okazja już się zapewne nie powtórzy.
“Dodatkowo walorem tego konkretnego egzemplarza jest jego ponad stuletni wielkopolski rodowód i lokalna historia od samego początku jego służby na kolejach” – podkreślają pracownicy. – “Parowozownia Wolsztyn jako jedyny podmiot gwarantuje dalsze stacjonowanie parowozu na terenie Wielkopolski i perspektywę powrotu do stanu czynnego”.

Strona głównaWielkopolskaParowozownia Wolsztyn będzie miała nowy parowóz. Jeden z najstarszych w Polsce!