Nowe autobusy w regionie. Umowa już podpisana. “To otwiera drogę do odnawiania taboru”

nowy autobus fot. ZPG WTR

Związek Powiatowo-Gminny “Wielkopolski Transport Regionalny” podpisał umowę na dostawę 23 autobusów hybrydowych. Autobusy kosztują 35 mln zł, zostaną przekazane przewoźnikowi, czyli PKS Poznań SA i będą obsługiwać linie regionalne na terenie związku.

Zdecydowano się na kupno autobusów marki Iveco – mają one napęd hybrydowy, klimatyzację, systemy informacji pasażerskiej, możliwość zapłaty za bilet kartą, są także dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Podpisana 14 czerwca 2023 umowa przewiduje także dostawę specjalistycznego sprzętu warsztatowego, co umożliwi PKS Poznań samodzielne prowadzenie planowanych obsług technicznych, zarówno w okresie gwarancji, jak i po niej. Wszystkie są też niskowejściowe, więc wchodzący nie muszą pokonywać stopni. Autobusy posiadają też dodatkowe wyposażenie: monitoring wnętrza, nagłośnienie oraz półki i miejsce na większy bagaż. Fotele mają wysokie oparcia i pasy bezpieczeństwa. Przy każdym rzędzie siedzeń są także gniazda USB, umożliwiające doładowanie telefonu lub tabletu.

Jak informuje ZPG WTR, początkowo rozważano zakup autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym, ale wojna w Ukrainie spowodowała znaczny wzrost cen tego paliwa, więc ostatecznie podjęto decyzję o zakupie autobusów z napędem hybrydowym. Do Wielkopolski trafi jeden z najpopularniejszych autobusów międzymiastowych w Europie – Iveco Crossway. Pojazd pozwala na obniżenie emisji szkodliwych cząstek i charakteryzuje się niższym o około 12 proc. zużyciem paliwa w porównaniu z autobusami tego samego typu, napędzanymi klasycznymi silnikami Diesla.

Umowę wartości 35,187 mln zł podpisali Piotr Hojan, burmistrz Grodziska Wlkp. i przewodniczący zarządu ZPG WTR, jego zastępca Tomasz Łubiński, wicestarosta poznański, oraz Radosław Pankau, prezes firmy ABP, która jest dealerem Iveco w Polsce. To pierwszy taki kontrakt od 2012 roku, który pozwoli odmłodzić tabor spółki. Dzięki niej średni wiek autobusów spadnie z 17 do 10 lat.

“To otwiera drogę do racjonalnego odnawiania taboru kursującego między Poznaniem, powiatami poznańskim, grodziskim, kościańskim, nowotomyskim a obornickim, a także jeżdżącego po terenie gmin, które samodzielnie przystąpiły do Związku, takich jak Brodnica, Duszniki, Dolsk, Książ Wielkopolski, Międzychód, Sieraków i Śrem” – informuje ZPG WTR. – “Dzięki temu komfort podróży na liniach regionalnych ma osiągnąć poziom porównywalny z oferowanym przez komunikację miejską i kolej regionalną, które w poprzednich latach miały szerszy dostęp do środków unijnych”.

Członkowie związku mają nadzieję, że nowy tabor stanie się atrakcyjną alternatywą podróży także dla osób jeżdżących samochodami, co jest zgodne z rządową Strategią Zrównoważonego Rozwoju Transportu do roku 2030.

Przypomnijmy, że Związek Powiatowo-Gminny “Wielkopolski Transport Regionalny” jest związkiem samorządowym utworzonym przez miasto Poznań, powiaty grodziski, kościański, nowotomyski, obornicki i poznański oraz gminy Buk, Czempiń, Dopiewo, Duszniki, Grodzisk Wielkopolski, Kórnik, Kuślin, Miedzichowo, Międzychód, Mosina, Oborniki, Rogoźno, Stęszew, Suchy Las, Śmigiel, Śrem i Tarnowo Podgórne. W kwietniu 2023 dołączyły powiat wągrowiecki i gminy Brodnica, Dolsk, Kamieniec, Komorniki, Książ Wielkopolski, Nowy Tomyśl, Sieraków oraz lubuski Trzciel. Samorządy te zajmują łącznie obszar 6 191 km kw., na którym mieszka 1,3 mln osób, a łączy je 125 linii międzymiastowych, których organizatorem jest związek. Związkowe autobusy pokonują rocznie 3 000 000 km i przewożą ponad milion pasażerów.

Podziel się: