Sprawdzanie zgód TCF
środa, 12 lutego, 2025

Przepełnione kontenery podczas świąt – poznańska radna interweniuje

Radna Justyna Kuberka zwróciła uwagę na problem przepełnionych kontenerów na odpady podczas świąt. Miasto w odpowiedzi zapewnia o istnieniu mechanizmów kontroli i kar dla firm wywozowych. Dodatkowym wyzwaniem będzie jednak wprowadzenie Wigilii jako dnia wolnego od pracy.

Mieszkańcy i spółdzielnie mieszkaniowe zgłaszają problemy z przepełnionymi pojemnikami na odpady w okresach świątecznych. Sprawa trafiła na biurko radnej Justyny Kuberki, która wystosowała interpelację w tej sprawie do władz miasta.

W odpowiedzi na interpelację Urząd Miasta wyjaśnił, że posiada instrumenty prawne pozwalające na egzekwowanie prawidłowego wykonywania usług przez firmy wywozowe. W przypadku zgłoszenia przez zarządcę nieruchomości opóźnień w odbiorze odpadów, na przedsiębiorstwo nakładane są kary finansowe.

Warto zaznaczyć, że odbiór śmieci odbywa się według ściśle określonych zasad czasowych. Wywóz realizowany jest wyłącznie w dni powszednie między godziną 6 a 22, natomiast w soboty do godziny 16. Niedziele i święta są całkowicie wyłączone z harmonogramu.

Szczególnie problematyczny okazał się okres świąteczny w 2024 roku, kiedy to zamiast standardowych sześciu dni roboczych, firmy miały do dyspozycji jedynie cztery, wliczając w to Wigilię i sobotę. Sytuację komplikował również skrócony czas funkcjonowania instalacji przyjmujących odpady.

Władze miasta mają możliwość wpływania na częstotliwość wywozu poprzez regulamin utrzymania czystości oraz specyfikację przetargową. Mogą również interwencyjnie regulować odbiór śmieci poprzez indywidualne ustalenia z firmami odbierającymi odpady z nieruchomości zamieszkanych.

Problem przepełnienia pojemników ma złożone podłoże. Składają się na niego m.in. niewystarczająca liczba kontenerów czy znaczący wzrost ilości odpadów w okresie świątecznym.

Nowym wyzwaniem dla służb komunalnych będzie ustanowienie 24 grudnia dniem wolnym od pracy. W 2025 roku spowoduje to skrócenie tygodnia świątecznego do zaledwie trzech dni roboczych. Wydział Gospodarki Komunalnej zapowiada działania mające na celu minimalizację potencjalnych trudności.

Jednym z rozwiązań stosowanych przez miasto jest dostawianie dodatkowych pojemników. Niestety, nie wszędzie jest to możliwe ze względu na ograniczoną przestrzeń w wiatach śmietnikowych. Pracownicy Wydziału Gospodarki Komunalnej reagują jednak na wszystkie zgłoszenia zarządców nieruchomości w tej sprawie.

Źródło: MIM
Strona głównaPoznańPrzepełnione kontenery podczas świąt - poznańska radna interweniuje