Poznańskie Inwestycje Miejskie podpisały umowę z biurem projektowym Sweco na przygotowanie dokumentacji drugiego etapu trasy tramwajowej na Naramowice. Nowa linia o długości ponad 3 kilometrów połączy pętlę Wilczak z węzłem Małe Garbary, znacząco usprawniając komunikację w północnej części miasta.
Mieszkańcy północnych dzielnic Poznania mogą liczyć na kolejne usprawnienia komunikacyjne. Po pierwszym etapie trasy tramwajowej na Naramowice, z której codziennie korzysta kilkanaście tysięcy pasażerów, miasto przystępuje do realizacji drugiej części projektu.
Nowe torowisko będzie przebiegać ulicami Szelągowską i Garbary, łącząc pętlę Wilczak ze skrzyżowaniem ulic Garbary, Małe Garbary i Estkowskiego. Inwestycja obejmie również modyfikację istniejącego torowiska w ciągu ulic Małe Garbary i Wolnica, aż do placu Wielkopolskiego.
Szczególną uwagę w projekcie poświęcono infrastrukturze towarzyszącej. W planach znajduje się przebudowa układu drogowego, modernizacja chodników oraz ścieżek rowerowych. Znaczącym udogodnieniem dla pasażerów będzie nowy węzeł przesiadkowy przy przystanku kolejowym Poznań Garbary, wyposażony w zadaszone przejście łączące przystanki tramwajowe z peronami kolejowymi.
Projektanci staną przed wieloma wyzwaniami technicznymi. Będą musieli zająć się nie tylko infrastrukturą tramwajową, ale również rozległą siecią instalacji podziemnych. W zakres prac wchodzi projektowanie sieci kanalizacyjnej, wodociągowej, gazowej, ciepłowniczej, elektroenergetycznej oraz telekomunikacyjnej.
W ramach prac przeprowadzona zostanie dokładna inwentaryzacja drzewostanu, a projektanci będą dążyć do maksymalnego zachowania obecnej roślinności, między innymi poprzez analizę możliwości modyfikacji przekroju ulicy Szelągowskiej.
Istotnym elementem inwestycji będzie przebudowa skrzyżowania ulic Estkowskiego, Małe Garbary i Garbary, wraz z fragmentami ulic Solnej i Estkowskiego. Zmiana geometrii tego węzła ma nie tylko umożliwić włączenie nowej trasy tramwajowej, ale również uwzględnić potencjalne przyszłe inwestycje w tej części miasta.
Zgodnie z harmonogramem, prace projektowe wraz z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń potrwają około trzech lat. Po ich zakończeniu wykonawca będzie wspierał miasto podczas wyboru wykonawcy robót budowlanych oraz sprawował nadzór autorski nad realizacją inwestycji.