Do miasta dotarł pierwszy z 24 planowanych wagonów NGT6D z Bonn, a w najbliższych miesiącach dołączą do niego Moderusy Gamma. To początek zmian w miejskim transporcie publicznym.
MPK Poznań realizuje plan wymiany taboru tramwajowego. W ramach zawartej w grudniu 2024 roku umowy, do stolicy Wielkopolski trafił pierwszy z niemieckich wagonów NGT6D. Za pojazdy z Bonn przewoźnik zapłaci maksymalnie 46 500 euro za sztukę, przy czym ostateczna cena będzie zależała od stanu technicznego każdego egzemplarza.
Trzyczłonowe, niespełna 29-metrowe wagony pochodzące z 1994 roku charakteryzują się 70-procentowym udziałem niskiej podłogi. Mimo prawie 30 lat eksploatacji, pojazdy zachowały dobry stan techniczny.
Systematyczne dostawy pojazdów z Bonn będą realizowane przez cały 2025 rok, przy czym MPK zastrzega sobie prawo do rezygnacji z zakupu jednostek uszkodzonych lub takich, których cena nie zostanie uzgodniona z niemieckim kontrahentem.
Zanim mieszkańcy Poznania będą mogli skorzystać z nowych nabytków, wagony przejdą gruntowną adaptację do lokalnych warunków. Służby techniczne MPK zajmą się instalacją systemu informacji pasażerskiej oraz sterowania zwrotnicami i sygnalizacją świetlną (SIP-PEKA-ITS). We wnętrzach powstanie także przestrzeń dla wózków inwalidzkich, dziecięcych oraz rowerów.
Równolegle z dostawami używanych NGT6D, MPK Poznań przygotowuje się do wprowadzenia do ruchu fabrycznie nowych Moderusów Gamma LF 04. Producent rozpoczął już proces homologacji i szkoleń dla pracowników. Pierwszy z 30 zamówionych pojazdów może pojawić się na ulicach miasta wiosną 2025 roku.
Na zakup Moderusów przewoźnik otrzymał znaczące wsparcie finansowe. W ramach programu “Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach” uzyskał dofinansowanie w wysokości 215,5 mln złotych, co stanowi 85 procent wartości inwestycji. Dostawy wszystkich zamówionych pojazdów mają zakończyć się do połowy 2026 roku.
Dwukierunkowa konstrukcja nowych nabytków znacząco zwiększy elastyczność zarządzania taborem. Wagony będą mogły obsługiwać wszystkie linie, włącznie z wahadłowymi oraz trasami pozbawionymi pętli.
MPK nie poprzestaje na obecnych inwestycjach. W fazie oceny znajduje się kolejny projekt zakładający zakup następnej partii niskopodłogowych tramwajów. Planowane jest pozyskanie około 175 milionów złotych ze środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Realizacja tego przedsięwzięcia ma potrwać do 2029 roku.