Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiły przetarg na kompleksową przebudowę mostu Bolesława Chrobrego. Inwestycja, której rozpoczęcie zaplanowano na jesień 2025 roku, potrwa około trzech lat. Mieszkańcy mogą spodziewać się nie tylko nowej przeprawy, ale także szeregu udogodnień dla pieszych, rowerzystów i pasażerów komunikacji miejskiej.
Ekspertyza techniczna przeprowadzona przez specjalistów z Politechniki Poznańskiej w grudniu 2024 roku potwierdziła, że most Bolesława Chrobrego wymaga interwencji. Konstrukcja z lat 60. XX wieku, mimo kapitalnego remontu w 1989 roku, boryka się z problemami. Nieszczelna izolacja pod chodnikami, wadliwe odwodnienie oraz postępująca korozja to tylko niektóre z usterek.
Prace modernizacyjne zostały zaplanowane w sposób minimalizujący utrudnienia dla mieszkańców. Przed rozpoczęciem robót zakończą się inne istotne inwestycje drogowe w mieście. Do jesieni 2025 roku ma być gotowy nowy wiadukt na ulicy Golęcińskiej, zostanie wymieniona nawierzchnia południowej nitki ulicy Warszawskiej, a kierowcy będą mogli korzystać z wiaduktu w ciągu ulicy Lutyckiej oraz przejazdu na ulicy Hetmańskiej nad Wagrowską.
Modernizacja będzie prowadzona etapowo. W pierwszej kolejności zostanie wyłączona i rozebrana północna część mostu, która jest w gorszym stanie technicznym. Ruch w obu kierunkach będzie wtedy odbywał się nitką południową. Następnie sytuacja ulegnie odwróceniu – kierowcy przeniosą się na nowo wybudowaną część północną, podczas gdy wykonawca zajmie się przebudową części południowej.
Inwestycja obejmie znacznie więcej niż samą przeprawę. Planowana jest rozbudowa odcinków ulic Estkowskiego i Wyszyńskiego, wraz z modernizacją skrzyżowań z ulicami Chwaliszewo, Panny Marii i Wieżową. Powstanie nowa infrastruktura dla rowerzystów i pieszych, w tym drogi rowerowe i chodniki po obu stronach mostu.
Szczególną uwagę poświęcono potrzebom pasażerów komunikacji miejskiej. Przy Katedrze powstanie zintegrowany przystanek tramwajowo-autobusowy, wyposażony w udogodnienia, takie jak tablice informacji pasażerskiej, biletomaty oraz infrastrukturę dostosowaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Istotną zmianą będzie likwidacja przejścia podziemnego przy skrzyżowaniu ulicy Wyszyńskiego z ulicami Ostrów Tumski i Wieżową. W jego miejsce pojawi się naziemne przejście dla pieszych wraz z przejazdem rowerowym. Zachowana zostanie jednak możliwość przemieszczania się pod ulicą Wyszyńskiego między ulicami Wieżową a Panny Marii.
W ramach projektu zaplanowano również utworzenie pięciu stref odpoczynku z ławkami, koszami na śmieci i stojakami rowerowymi. Przy skrzyżowaniu ulic Estkowskiego i Chwaliszewo zostaną zainstalowane liczniki rowerowe. Wykonawca będzie odpowiedzialny także za modernizację oświetlenia, sygnalizacji świetlnej, systemu odwodnienia oraz infrastruktury wodociągowej.