W Poznaniu liczba wypadków drogowych spadła o ponad jedną trzecią, z kolei tych z udziałem pieszych o połowę – informują władze miasta. Dane dotyczą lat 2018-2022.To efekt współpracy z policją, remontów infrastruktury oraz zmian zachowań wszystkich uczestników ruchu.
Ze statystyk zdarzeń drogowych wynika z nich, że w latach 2018-2022 w Poznaniu systematycznie spada liczba wypadków i kolizji. W 2018 roku było ich 862, w 2022 – tylko 551, a do połowy września 2023 – 384, co oznacza spadek o 36 proc. w latach 2018 – 2022. Natomiast aż o 50 proc. spadła liczba wypadków z udziałem pieszych. W 2018 było ich 240, w 2022 – 121. Natomiast do połowy września tego roku doszło tylko do 93 wypadków z udziałem pieszych i żaden z nich nie zakończył się śmiercią.
Współpraca wielu instytucji
– Poprawa bezpieczeństwa ruchu w mieście to proces, który wymaga współpracy wielu instytucji, w tym władz miejskich, służb odpowiedzialnych za ruch drogowy i społeczeństwa jako całości – wyjaśnia Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – Działania te powinny być stale monitorowane i dostosowywane do zmieniających się potrzeb i wyzwań związanych z ruchem w mieście. Dane z ostatnich pięciu lat pokazują, że zarówno współpraca, jak i działania przynoszą efekt i znacząco spada liczba wypadków, kolizji, w tym szczególnie z udziałem pieszych.
Przy poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego miasto współpracuje z innymi jednostkami i służbami, organami samorządu i mieszkańcami, a także z policją. To właśnie dzięki funkcjonariuszom wiadomo, w których rejonach miasta są największe problemy z bezpieczeństwem, dodatkową pomocą są statystyki wypadkowości na drogach, wizje lokalne, obserwacje monitoringu oraz sygnały mieszkańców. To pozwala na wysyłanie dodatkowych patroli tam, gdzie są najbardziej potrzebne.
Szczególnym zainteresowaniem i władz miasta, i służb cieszą się placówki edukacyjne i rejony o dużym natężeniu ruchu. One są odwiedzane najczęściej i tam też jest podejmowanych najwięcej działań. W ramach projektu “Bezpieczna droga do szkoły” miasto przeprowadziło audyty prawie 70 placówek i wdrożyło zmiany wokół 25 z nich, korygując oznakowanie i przejścia dla pieszych.
Infrastruktura pomaga
– Na wzrost poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym wpływa wiele czynników – podkreśla asp. Anna Bręk, zastępca naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu. – To między innymi: poprawa infrastruktury, ograniczenia prędkości, fotoradary, a także nieuchronność i wysokość kar. Wspólnie z miastem i jego jednostkami systematycznie badamy i monitorujemy ruch drogowy w Poznaniu. Fotoradary na trzech ulicach, gdzie ruch jest szczególnie duży – Hetmańska, Dąbrowskiego i Głogowska – działają odstraszająco, ale skutecznie. W tym roku w żadnym z tych miejsc nie doszło do śmiertelnych wypadków.
Do poprawy bezpieczeństwa przyczyniają się lepsze chodniki, doświetlone przejścia dla pieszych, nowe drogi rowerowe, wyniesione skrzyżowania, progi spowalniające i azyle. Ale też strefy uspokojonego ruchu, uporządkowane parkowanie i zmiany w organizacji ruchu, jak te, które w 2020 roku wprowadzono na Głogowskiej. Po ograniczeniu prędkości i zwężeniu do jednego pasa dla samochodów w każdą stronę na Głogowskiej doszło do zaledwie jednego poważniejszego wypadku z udziałem pieszej we wrześniu tego roku.
Zmian będzie więcej
Jak wynika z miejskich danych, od początku roku Miejski Inżynier Ruchu zatwierdził ponad 360 zmian stałej organizacji ruchu, które przyczyniają się m.in. do poprawy bezpieczeństwa na drogach. Tylko w ostatnich miesiącach zakończono przebudowę skrzyżowania ul. Hetmańskiej – Jarochowskiego, wprowadzono jeden kierunek ruchu na odcinku ul. Jarochowskiego od Hetmańskiej do Winklera, zbudowano wyniesione skrzyżowanie ul. Świt – Swoboda i wprowadzono jeden kierunek ruchu. Wprowadzono także strefę płatnego parkowania w rejonie Politechniki Poznańskiej, uporządkowano parkowanie na ul. Taczanowskiego i zamontowano wyspowe progi zwalniające na ul. Łozowej.
Do poprawy bezpieczeństwa przyczynią się też budowa ronda u zbiegu ulic Ługańskiej, Michałowo i Szczepankowo oraz wyniesionego skrzyżowania ul. Brzask i Międzychodzkiej, wdrażanie rozwiązań uspokajające ruch na ul. Piotrowo i Berdychowo, przebudowa ul. Słowackiego przy Szkole Podstawowej nr 92, a także przebudowane skrzyżowanie Św. Marcin – al. Niepodległości, budowana droga rowerowa w ciągu Estkowskiego – Małe Garbary – Solna, infrastruktura przy trasie kórnickiej czy budowa zintegrowanego węzła transportowego Grunwaldzka.
W planach są zmiany na ul. Starołęckiej przy szkole, ul. Harcerskiej w nowej strefie zamieszkania, ul. Baranowskiej, gdzie zostanie przesunięte przejście dla pieszych, rondzie Cichowiczów, skrzyżowaniu ul. Biskupińskiej, Krajeneckiej i Wańkowicza w pobliżu przedszkola nr 121. Trwają także prace nad poprawą bezpieczeństwa m.in. na Abisynii, Pogodnie i Ogrodach, ale tu będą potrzebne obszarowe zmiany organizacji ruchu, miasto pracuje także na rozwiązaniami problemów z parkowaniem w rejonie stadionu miejskiego i na Golęcinie przy okazji imprez sportowych czy jakichś uroczystości.