MPK ogłosiło przetarg na autobusy elektryczne z napędem wodorowym. „To zupełnie nowy rodzaj taboru i całkowicie nowe doświadczenia”

nowe autobusy elektryczne, fot. MPK Poznań

Miejski przewoźnik chce kupić do 25 niskopodłogowych i przyjaznych środowisku autobusów o napędzie elektrycznym zasilanych wodorem. Rozpoczęło się także postępowanie na dostawy i dystrybucję wodoru.

W pierwszym rzucie MPK Poznań chce kupić 22 autobusy o standardowej długości 12 metrów, ale z prawem dokupienia trzech kolejnych. Mają być niskopodłogowe, z rampą dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim, z nowoczesnym systemem informacji pasażerskiej, monitoringiem i klimatyzacją w całym pojeździe.

– Zakup autobusów z napędem wodorowym to ważny krok w stronę ekologicznego transportu publicznego – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Jeśli oba prowadzone przez MPK Poznań postępowania przetargowe, na dostawy wodoru i autobusów, zakończą się po naszej myśli, to już za półtora roku na ulice miasta wyjadą pierwsze zeroemisyjne autobusy wodorowe.

Autobusy wodorowe to ściśle rzecz biorąc autobusy elektryczne z wodorowym ogniwem paliwowym, które produkuje prąd napędzający pojazd. Jedynymi produktami reakcji zachodzącej w ogniwie są ciepło oraz para wodna. Zasięg autobusów wodorowych jest porównywalny do zasięgu pojazdów z napędem konwencjonalnym, co oznacza, że w przeciwieństwie do autobusów elektrycznych bateryjnych nie muszą być ładowane na końcówkach tras i mogą być wykorzystywane na wszystkich liniach komunikacyjnych obsługiwanych przez MPK Poznań.

– Autobusy wodorowe to zupełnie nowy rodzaj taboru i całkowicie nowe doświadczenia – mówi Krzysztof Dostatni, prezes zarządu MPK Poznań. – Zależy nam na tym, aby dobrze przygotować się do eksploatacji pojazdów wodorowych i zadbać o bezpieczeństwo pracowników i podróżnych. Dlatego wybrany w postępowaniu przetargowym wykonawca nie tylko dostarczy nam pojazdy, ale również przeszkoli pracowników w tym kierowców i pracowników zaplecza technicznego w zakresie ich obsługi.

Pod koniec stycznia ogłoszone zostało także postępowanie na dostawę i dystrybucję paliwa wodorowego w szacunkowej ilości 1 800 000 kg (z możliwością ewentualnego zwiększenia zamówienia). Dostawy paliwa mają rozpocząć się w trzecim kwartale 2023 roku, czyli wtedy, gdy zaczną docierać pierwsze autobusy wodorowe, i trwać do połowy 2038 roku. Czas tankowania jednego pojazdu łącznie z wszystkimi czynnościami dodatkowymi nie może być dłuższy niż 20 minut i będzie się odbywał głównie nocą.

Zakup autobusów wodorowych możliwy jest dzięki uzyskaniu przez MPK Poznań dofinansowania z programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pod nazwą „Zielony transport publiczny”.

Obecnie spośród ponad 330 autobusów miejskich MPK Poznań 58 pojazdów to autobusy elektryczne bateryjne. Zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych, docelowy udział pojazdów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów (czyli 30 proc. przy obecnym poziomie 17 proc.) powinien być osiągnięty w roku 2028.

Podziel się:

Źródło: MPK