Sprawdzanie zgód TCF
piątek, 23 maja, 2025

Leszno: PKP podpisały umowę na modernizację linii kolejowej

PKP podpisały umowę na kontynuowanie prac na odcinku Lesznogranica woj. dolnośląskiego. To zapewni sprawność przejazdu na trasie PoznańWrocław.

Efektem inwestycji będzie skrócenie czasu podróży oraz zwiększenie komfortu obsługi podróżnych na stacjach i przystankach. Prace w czerwcu rozpocznie Torpol S.A. Podpisana umowa warta jest 462 mln zł, a prace planowane są do grudnia 2020 r.

– Zamykamy problem niesolidnego włoskiego wykonawcy. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zrobiły to już na linii Lublin – Warszawa, a teraz nowy wykonawca przejmie prace na trasie między Lesznem a województwem dolnośląskim. Będzie dobre połączenie w regionach, między województwami i dla połączeń międzynarodowych. Kolej staje się coraz ważniejszym środkiem transportu w Polsce, zarówno dla pasażerów, jak i przewozu ładunków – powiedział Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

Wykonawca wymieni ok. 40 km torów wraz z siecią trakcyjną. Dokończona będzie przebudowa peronów i przejścia podziemnego na stacji w Rawiczu i Bojanowie. W zakresie prac są nowe przystanki w Kaczkowie i Rydzynie. Budowa wiaduktu drogowego w Bojanowie i przejścia pieszo-rowerowego w Lesznie ułatwią komunikację i zwiększą poziom bezpieczeństwa na styku toru i drogi. Podobny efekt przyniesie budowa nowych wiaduktów na ul. Piłsudskiego i Świętojańskiej w Rawiczu.

– Każdy pasażer poruszający się koleją pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem chciałby, aby modernizacja tej linii dobiegła już końca. Niestety, problemy z poprzednim wykonawcą pokrzyżowały plany Polskich Linii Kolejowych, dlatego z tym większą radością informujemy o podpisaniu nowej umowy. Niech ta umowa będzie tą, która finalnie zamknie inwestycję i pozwoli na przełomie 2020 i 2021 roku szybko i sprawnie pokonać odległości pomiędzy stolicami dwóch województw – mówił Zbigniew Hoffmann, wojewoda wielkopolski. – Regularnie przyglądam się prowadzonym pracom i gorąco dopinguję, bo czas nas goni – dodał.

– Wykorzystaliśmy okres zimowy, by jak najszybciej, zgodnie z obowiązującym prawem, kontynuować inwestycje na odcinku linii między Poznaniem a Wrocławiem. Nowy wykonawca ruszy z pracami w czerwcu. Inwestycja istotnie poprawi komunikację w regionie i na trasie ważnej dla połączeń krajowych i międzynarodowych. – mówi Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Modernizacja linii kolejowej odcinku Leszno – granica z woj. dolnośląskim wymagała specjalnych działań PKP Polskich Linii Kolejowych po rozwiązaniu umowy z wcześniejszym wykonawcą, firmą Astaldi. Po rozstaniu z głównym wykonawcą, PLK, dzięki umowie z Zakładem Robót Komunikacyjnych DOM Sp. z o.o., zapewniła możliwość kontynuacji prac w newralgicznych miejscach. Pozwoliło to wykonać część robót m.in. przebudowę peronu w Rawiczu i prace na torach między Bojanowem a Lesznem.

Modernizacja linii Wrocław – Poznań

Między stolicami Wielkopolski i Dolnego Śląska wykonano już prace na odcinku dolnośląskim oraz Poznań – Czempiń. Pozostały do wykonania zakres to odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempiń. Modernizacja linii E59 z Poznania do Wrocławia skróci czasu przejazdu między Czempiniem a Rawiczem o ok. 20 minut. Pociągi pasażerskie pojadą nią z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h.

Inwestycja realizowana w ramach projektu: „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempiń” jest warta ponad 1,5 mld zł. Z tej kwoty ok. 1,2 mld zł stanowi dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Zakończenie wszystkich prac planowane jest do końca 2020r.

Autor: UW op. SS

Strona głównaLesznoLeszno: PKP podpisały umowę na modernizację linii kolejowej