Sprawdzanie zgód TCF
piątek, 26 kwietnia, 2024

„Ku zwycięstwu” – wielkopolska droga do niepodległości

W najbliższy weekend, podczas Targów Poznań Game Arena (paw. 5A.), zaprezentowana zostanie gra komputerowa „Ku zwycięstwu” zrealizowana w ramach rządowego programu „Niepodległa”.

W 2017 roku grupa studentów i studentek historii postanowiła połączyć pasję studiowania historii z formą rozrywki, jaką stanowią gry. Ta pięcioosobową grupa studentów i studentek specjalności archiwistyka i zarządzanie dokumentacją na Wydziale Historycznym Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu przyjęła nazwę Hejka Studio. Wsparcie merytoryczne i fachową pomoc otrzymali od dr Magdaleny Biniaś-Szkopek, która jest pracownikiem Wydziału Historycznego oraz Biblioteki Kórnickiej Polskiej Akademii Nauk.

Do powstania gry niezbędne były znaczne środki finansowe. Studentki i studenci zaczęli poszukiwać źródeł finansowania produkcji i uzyskali pomoc od Fundacji Zakłady Kórnickie. Dzięki wojewodzie wielkopolskiemu Zbigniewowi Hoffmannowi projekt dofinansowany został z rządowego programu „Niepodległa”. Projektem zarządza historyk dr Marek Przybylski.

„Ku zwycięstwu” to projekt prostej bezpłatnej gry komputerowej, opierający się na technologii 2D na silniku Construct 2. Jest to przygodowa gra akcji o rysunkowej oprawie graficznej. W grze będą się znajdować zarówno elementy zręcznościowe, jak i przygodowe dopasowane do danego etapu gry. Fabuła opiera się na autentycznych wydarzeniach historycznych, w których udział bierze postać fikcyjnego bohatera. Fabuła gry została osadzona na przełomie XIX oraz XX wieku. Tytuł prezentuje odbiorcy wydarzenia, które doprowadziły do przyłączenia się Wielkopolski do odrodzonego państwa polskiego w 1919 roku.

Ukazany zostanie również ważny, choć zapomniany przez szerokie grono ludzi, udział rodziny Zamoyskich (właścicieli ogromnych majątków w zaborach pruskimi austriackim w tym Kórnika i Zakopanego) podczas I wojny światowej oraz w Powstaniu Wielkopolskim. Prace nad grą rozpoczęły się od szczegółowej kwerendy archiwalno-muzealno-bibliotecznej, podczas której zebrane zostały podstawowe materiały źródłowe, niezbędne do wytworzenia narracji historycznej gry.

W poszukiwaniach studenci uzyskali pomoc od Biblioteki Kórnickiej Polskiej Akademii Nauk. Scenariusz został napisany w oparciu o zebrany materiał – gra składa się z trzech części (aktów) przedstawiających wydarzenia historyczne: kupno Zakopanego przez Władysława Zamoyskiego, spór o tereny Morskiego Oka i przyłączenie go ziem polskich, udział Polaków w I wojnie światowej, wybuch i przebieg Powstania Wielkopolskiego. Ciekawa i atrakcyjna formuła gry w przystępny sposób przenosi te treści w przestrzeń bezpośrednich zainteresowań gracza. Gra pozwoli mu się nie tylko zapoznać z ważnymi wątkami historycznymi, ale także wejść w świat ludzi, którzy budowali polską niepodległość.

Być może dzięki temu zabiegowi młodzież, która stanowi głównego odbiorcę gry, będzie w stanie lepiej zrozumieć wybory tych niezwykłych ludzi, ich postawy, działania, motywacje. Produkcja jest przeznaczona dla osób w wieku od 12 do 20 lat, interesujących się grami niezależnymi oraz historią. Charakterystyka historycznej gry komputerowej sprawia, że jest ona przydatna w edukacji historycznej młodzieży. Podkreślenia wymaga, iż zakończenie gry jest otwarte, a więc stwarza możliwość kontynuowania losów bohatera w przyszłych edycjach, rozwinięciach gry (np.
o czas powstań śląskich, wojny polsko-bolszewickiej, okresu odbudowy państwowości polskiej w okresie dwudziestolecia międzywojennego czy II wojny światowej)

Autor: UW

Strona głównaPoznań„Ku zwycięstwu” – wielkopolska droga do niepodległości