piątek, 29 marca, 2024

Kórnik: Zintegrowany węzeł przesiadkowy już działa

Bezpieczny dojazd do stacji PKP, nowoczesne ścieżki rowerowe, monitorowane miejsca parkingowe. W Szczodrzykowie (gm. Kórnik) otwarty został zintegrowany węzeł przesiadkowy.

To kolejny tego typu projekt komunikacyjny w powiecie poznańskim. Co oznacza to dla mieszkańców regionu?
– To jest znak czasu. Sam dworzec już nie wystarcza, potrzebna jest cała infrastruktura towarzysząca – twierdzi Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego. – To doskonały przykład, jak powinny działać węzły przesiadkowe. Można do niego dojechać samochodem lub rowerem, zostawić tu pojazd i przesiąść się na pociąg.
– Tego typu węzły, łącznie z drogami dojazdowymi, ścieżkami rowerowymi i parkingami są dużym ułatwieniem dla mieszkańców. I zdecydowanie podnoszą atrakcyjność miejsc, w których powstały – dodaje Jan Grabkowski, starosta poznański.

W ramach projektu partnerskiego gminy Kórnik i powiatu poznańskiego do dyspozycji podróżnych oddano ścieżkę rowerową o łącznej długości ok. 2 km, parking Park&Ride na 22 miejsca postojowe oraz parking Bike&Ride z wiatą dla 20 jednośladów. Zakupiono także 2 autobusy. Całość przedsięwzięcia kosztowała 5,9 mln zł, przy finansowym udziale UE – 3,9 mln zł i powiatu poznańskiego – 1,1 mln zł.

– Węzeł Kórnik to część wielkiego projektu, jakim jest Kolej Metropolitalna. To ona sprawiła, że o komunikacji zaczęliśmy myśleć globalnie, a nie lokalnie – przyznaje Przemysław Pacholski, burmistrz Kórnika.

Dzięki temu mieszkańcy będą mogli bezpiecznie dojeżdżać do stacji PKP czy pętli autobusowej, gdzie zaparkują auto lub rower i przesiądą się na kolej albo autobus, którymi sprawnie dotrą na przykład do Poznania. Do zadań gmin należy finansowanie węzłów przesiadkowych, natomiast powiat poznański współuczestniczy w budowie prowadzących do nich dróg.

– Jestem orędownikiem tego co łączy, a nie dzieli. Doskonałym przykładem jest stowarzyszenie Metropolia . Bez niego nie byłoby węzłów przesiadkowych – mówi Jan Grabkowski. – Na wszystkie zintegrowane inwestycje terytorialne Metropolia Poznań zdobyła 800 mln zł z funduszy unijnych. – Jako partner zrealizowaliśmy już projekty w Murowanej Goślinie czy Pobiedziskach. Trwa budowa w Rokietnicy i Buku, wkrótce ruszą prace także w Puszczykowie, Mosinie i Stęszewie.

To kolejne zadanie wykonane w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Obecnie prowadzonych jest 8 takich projektów (węzłów przesiadkowych) na łączną kwotę 40 mln złotych.

PP, el

Strona głównaWielkopolskaKórnik: Zintegrowany węzeł przesiadkowy już działa