Kolejne samorządy dołączają do Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Jaśkowiak: “Para poszła w koła, nie w gwizdek”

Gniezno, Rogoźno i Września – na tych liniach od początku stycznia będą jeździć pociągi Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Właśnie zostały podpisane kolejne umowy z gminami i powiatami, przez które przebiegać będą nowe połączenia.

– Minęły właśnie dwa lata odkąd zdecydowaliśmy, że Poznańska Kolej Metropolitalna będzie działała – mówi Jacek Jaśkowiak, który jako prezydent Poznania podpisywał umowy. – To najważniejsze przedsięwzięcie w województwie pokazujące naszą solidarność i wspólne działanie. Para poszła więc w koła, a nie w gwizdek. Pokazaliśmy ludziom, którzy w różnych celach dojeżdżają do Poznania, alternatywę. Zachęcamy do korzystania z transportu zbiorowego zarówno jeśli chodzi o dojazd, jak i poruszanie się po mieście.

Oprócz niego swoje podpisy złożyli: Wojciech Jankowiak – wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego, Jan Grabkowski – starosta Powiatu Poznańskiego oraz przedstawiciele samorządów, powiatów i gmin, położonych na liniach z Poznania do Gniezna, Rogoźna i Wrześni.

Od początku stycznia pociągi z logo PKM będą jeździć już na siedmiu z dziewięciu linii kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowego. Obecnie dzięki nim można podróżować z Poznania do Grodziska Wielkopolskiego, Jarocina, Nowego Tomyśla, Wągrowca i Kostrzyna (część linii do Wrześni). W związku z prowadzonymi remontami na liniach do Wronek i Kościana, połączenia w systemie PKM na tych liniach zostaną uruchomione w 2021 roku.

Podpisanie umów o współfinansowaniu połączeń kolejowych funkcjonujących w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej jest niezbędne do uruchomienia połączeń w tym systemie na danej linii. Finansowanie przedsięwzięcia oparte jest bowiem na zasadzie solidaryzmu, czyli wspólnego udziału wszystkich samorządów położonych wzdłuż danej linii kolejowej.

Samorząd Województwa Wielkopolskiego pokrywa koszty na poziomie 40 proc., tyle samo dokładają wszystkie gminy położone wzdłuż linii, a powiaty zapewniają pozostałe 20 proc. kwot. Poznań w 2020 roku dołoży do PKM 3 mln zł. W 2018 roku było to tylko 1,2 mln zł, w zeszłym roku – 1,8 mln zł, by w 2022 dofinansować PKM kwotą 3,2 mln zł. Wysokość kwot w kolejnych latach może się jednak zmienić, gdyż uzależniona jest m.in. od cen paliwa czy prądu.

Pierwsze pociągi Poznańskiej Kolei Metropolitalnej wyjechały na tory w czerwcu ubiegłego roku. Pociągi z logo PKM wyruszyły na cztery linie, z Poznania w kierunku Grodziska Wielkopolskiego, Jarocina, Nowego Tomyśla i Wągrowca. We wrześniu 2018 roku w system włączono połączenia do Swarzędza, a w następnym etapie wydłużono do Kostrzyna (wrzesień 2019).

W 2018 roku Koleje Wielkopolskie przewiozły 11 milionów pasażerów, z czego na PKM przypadło 90% tej liczby. W 2018 roku Poznańska Kolej Metropolitalna przewiozła więc prawie 10 milionów osób. Wzrost liczby pasażerów przewiezionych przez Koleje Wielkopolskie po uruchomieniu PKM wyniósł więc 2 miliony osób. O tyle więcej wybrało pociągi zamiast m.in. samochodu.

Każda z czterech linii odnotowała większą liczbę pasażerów: do Grodziska Wlkp. o 9 proc., do Jarocina o 10 proc., do Nowego Tomyśla o 14 proc., do Wągrowca o 17 proc., a do Swarzędza aż o 36 proc.

UMP, el

2
Dodaj komentarz

avatar
Przemo Błoch
Przemo Błoch

Oby tylko taboru nastraszyli, bo już teraz kwiczą na liniach KW , a co dopiero po zwiększeniu połączeń.