Jak powinny wyglądać skuteczne e-maile transakcyjne?

Robiąc zakupy w sklepie internetowym, pierwszą rzeczą, jakiej oczekujemy po dokonaniu transakcji, jest otrzymanie wiadomości zwrotnej z potwierdzeniem dokonanego przez nas zakupu. Dzięki temu mamy gwarancję bezpieczeństwa oraz pewność, że wydane przez nas pieniądze i zakupiony towar nie zniknęły w otchłani internetu.

Jak pokazują badania, wiadomości transakcyjne są przez klientów otwierane o wiele częściej niż pozostałe. Co powinien zawierać e-mail transakcyjny? Jak podnieść Open Rate maili transakcyjnych, aby stały się atrakcyjniejsze dla klientów i przyniosły Twojej firmie więcej korzyści?

Wiadomości transakcyjne ‒ co to takiego?

Wiadomości transakcyjne to rodzaj automatycznych komunikatów wysyłanych po wykonaniu określonej akcji na stronie internetowej lub w aplikacji. Najpopularniejszy przykład maila transakcyjnego to właśnie wiadomość wysyłana na nasz adres mailowy po dokonaniu zakupu. Zawiera informacje o transakcji, statusie wysyłki, zamówionych produktach, ich cenie itp.

Ich najważniejszą cechą charakterystyczną jest fakt, że wysyłane są natychmiast po np. potwierdzeniu nabycia produktu. To rodzaj wiadomości, której najbardziej oczekuje klient, ponieważ daje mu ona pewność, że złożenie zamówienia przebiegło bez żadnych problemów i zostało przyjęte przez sklep internetowy do realizacji.

Kolejną cechą wiadomości transakcyjnych jest to, że w przeciwieństwie do newsletterów nie są one wysyłane masowo, ale do pojedynczego, konkretnego klienta według zasady 1-to-1.

Do wiadomości transakcyjnych możemy zaliczyć także powiadomienie o statusie zamówienia, np. informujące nas o tym, że jest ono gotowe do wysyłki, czy powiadomienia o dostawie mailem.

Wiadomości transakcyjne nie dotyczą jedynie powiadomień związanych z dokonywaniem zakupów w sklepie internetowym. Możemy do nich również zaliczyć wiadomości potwierdzające zmianę/przypomnienie hasła, powiadomienia informujące o zbliżającym się terminie wygaśnięcia umowy czy nieopłaconych zamówieniach, a także wiadomości powitalne czy zawierające podziękowanie.

Jak podnieść Open Rate maili transakcyjnych?

Open Rate to procentowy wskaźnik wyświetleń wiadomości na urządzeniach odbiorców wobec wszystkich wysłanych do nich wiadomości. Liczba elementów, które mogą okazać się kluczowe do otwarcia wiadomości transakcyjnej przez klienta jest ogromna. Aby podnieść Open Rate swoich maili transakcyjnych i zachęcić klientów do ich otwierania, warto stosować się do właściwych praktyk e-mail marketingu, które opiszemy poniżej.

Co powinien zawierać mail transakcyjny?

Wiadomości transakcyjne posiadające odpowiednią formę mogą w znaczący sposób poprawić Twoje wyniki sprzedażowe. Aby jednak było to możliwe, powinny zawierać informacje, które będą pomocne klientowi. Przedstawmy to na przykładzie wiadomości transakcyjnej potwierdzającej dokonanie zakupu:

  • adres kontaktowy ‒ jego obecność jest dla klienta niezbędna. Jeśli np. transakcja się nie udała, wystąpiły problemy z dokonaniem zamówienia lub klient chce zmienić adres wysyłki, informacje kontaktowe z tym związane powinny być opisane w jasny i czytelny sposób oraz umieszczone w widocznym miejscu. Jeśli wiadomość transakcyjna nie zawiera takich informacji i klient musi szukać ich na własną rękę, może to skutecznie zniechęcić go do kolejnych zakupów;
  • zrozumiały i przejrzysty temat ‒ osoby robiące zakupy przez internet zwykle dokonują zamówień w wielu różnych sklepach i czasami zapominają o tym, jakie produkty wybrali. Wysyłając klientowi wiadomość transakcyjną, której tytułem będzie jedynie numer zamówienia, nie powiemy zbyt wiele. Działa to również w drugą stronę, jeśli w tytule umieszczamy zbyt dużą ilość treści. Tytuł powinien być krótki i rzeczowy, i od razu nakierowywać użytkownika na treść wiadomości, ale powinien równocześnie wzbudzić ciekawość klienta, zachęcając go tym samym do jej otworzenia;
  • odpowiednia ilość tekstu ‒ wiadomość transakcyjna powinna odnosić się do jej prymarnego celu, jakim jest np. potwierdzenie złożenia lub wysłania zamówienia. Zbyt długi tekst może sprawić, że najważniejsza treść będzie trudna do odnalezienia przez klienta. Dobrym zabiegiem jest stosowanie tabelek lub punktorów;
  • odpowiedni ton wiadomości ‒ to oczywiste, że traktujesz swojego klienta poważnie, jednak czasami oficjalny ton i wyrażenia typu „Zamówienie zostało przyjęte do realizacji” mogą sprawić, że całość będzie przypominała niemal urzędową formę. Przyjazny ton i spersonalizowanie wiadomości (np. użycie imienia klienta) sprawią, że klient poczuje się doceniony i z pewnością będzie chciał dokonywać kolejnych zakupów w Twoim sklepie.

Artykuł sponsorowany