Sprawdzanie zgód TCF
poniedziałek, 30 czerwca, 2025

Jak będzie przebiegała trasa Kolei Dużych Prędkości między Poznaniem a Sieradzem?

Spółka Centralny Port Komunikacyjny przedstawiła wariant inwestorski dla odcinka Kolei Dużych Prędkości między Poznaniem, Kaliszem i Sieradzem. Powstał w wyniku konsultacji z mieszkańcami i samorządowcami i jest najbardziej optymalny, jak zapewnia CPK.

Do wyboru były cztery warianty przebiegu trasy nowej linii SieradzPoznań. Przypomnijmy, że odcinek liczy 155 km, ale z łącznicami w sumie ponad 220 km. Większość tego fragmentu kolejowej „szprychy” CPK nr 9 znajduje się na terenie województwa wielkopolskiego.

– Koleje Dużych Prędkości budowane w ramach CPK to skok cywilizacyjny dla polskiej infrastruktury – mówi Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej oraz pełnomocnik rządu ds. CPK. – Dzięki linii KDP SieradzPoznań region Wielkopolski dołączy do beneficjentów przedsięwzięć kolejowych CPK. Ta linia powinna działać już dziś, ale niestety 12 lat temu przygotowania do budowy „igreka”, czyli trasy łączącej Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław zostały niepotrzebnie wstrzymane. Dzisiaj nadrabiamy zaległości sprzed lat i to jest bardzo dobra wiadomość dla pasażerów.

Wybrany wariant trasy jest, jak zapewniają specjaliści z CPK, połączeniem najkorzystniej ocenionych pod względem społecznym i środowiskowym odcinków W1, W2 i W3.
– Wariant W9, który ostatecznie wybraliśmy, jest optymalnym rozwiązaniem dla odcinka między Poznaniem a Sieradzem i powstał w wyniku konsultacji z mieszkańcami i samorządowcami – podkreśla Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych. – Oznacza najmniejszą liczbą kolizji z budynkami mieszkalnymi, najmniej ingeruje w obszary cenne przyrodniczo i wypada najkorzystniej pod względem kolizji z ujęciami wody i zabytkami.

Dla wszystkich badanych wariantów były przeprowadzone konsultacje z samorządowcami i mieszkańcami 21 gmin, przez które ma przebiegać trasa, odbyło się 107 spotkań, a mieszkańcy wypełnili prawie 3 tys. ankiet i złożyli ponad 16 tys. uwag i opinii. Przebiegi trasy były konsultowane także z podmiotami branżowymi, np. spółkami: PKP Polskie Linie Kolejowe i Aquanet Poznań oraz Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad i Wojewódzkim Urzędem Ochrony Zabytków.

Wybrany wariant zakłada zatrzymywanie się pociągów w centrum Kalisza, a także budowę nowej stacji Nowe Miasto nad Wartą – tak jak chcieli mieszkańcy. Pozwoli także uniknąć kolizji w gminach Błaszki oraz Środa Wielkopolska i da się z niej zjechać na istniejące stacje w Jarocinie, Środzie Wielkopolskiej i Ostrowie Wielkopolskim. Linia KDP będzie dostosowana do potrzeb ruchu regionalnego poprzez zapewnienie łączników z istniejącą infrastrukturą.

Dzięki KDP przejazd pociągiem między Warszawą a Poznaniem potrwa zaledwie około 2 godzin, czyli ponad godzinę krócej niż obecnie. Skrócą się także czasy przejazdu z Poznania: do Kalisza do ok. 35 min (dziś ok. 1,5 godz.) i do Łodzi do ok. 1 godz. 10 min (teraz ok. 3 godz.). Do Centralnego Portu Komunikacyjnego pasażerowie dojadą z Poznania w ok. 1 godz. i 40 min. Pociągi Kolei Dużych Prędkości będą jeździć nawet 250 km/h, a tzw. prędkość projektowa to 350 km/h.

Jak wynika z harmonogramu, uruchomienie odcinka SieradzPoznań nastąpi po otwarciu I etapu lotniska CPK i linii KDP WarszawaŁódź. Projektowana linia WarszawaŁódźSieradz – Wrocław/Poznań jest elementem Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. W 2021 r. z instrumentu „Łącząc Europę” CEF Reflow spółka CPK uzyskała ponad 108 mln zł dotacji na wykonanie m.in. studiów wykonalności dla odcinków: Warszawa-Łódź, węzeł CPK i właśnie Sieradz-Poznań. W ramach naboru z CEF2 spółka CPK ubiega się o kolejne środki na rozwój tych projektów.

Obserwuj nas w Google News!

Nie przegap najnowszych artykułów i wiadomości. Dołącz do naszych czytelników w Google News.

Obserwuj nas w Google News

Masz dla nas ważną informację?

Zauważyłeś problem w mieście? Masz ciekawe zdjęcie, historię lub chcesz zgłosić sprawę wymagającą uwagi? Napisz do naszej redakcji i pomóż nam informować lokalną społeczność!

Skontaktuj się z nami
Strona głównaWielkopolskaPoznańJak będzie przebiegała trasa Kolei Dużych Prędkości między Poznaniem a Sieradzem?