Sprawdzanie zgód TCF
czwartek, 25 kwietnia, 2024

Jak będzie przebiegała trasa Kolei Dużych Prędkości między Poznaniem a Sieradzem?

Spółka Centralny Port Komunikacyjny przedstawiła wariant inwestorski dla odcinka Kolei Dużych Prędkości między Poznaniem, Kaliszem i Sieradzem. Powstał w wyniku konsultacji z mieszkańcami i samorządowcami i jest najbardziej optymalny, jak zapewnia CPK.

Do wyboru były cztery warianty przebiegu trasy nowej linii Sieradz – . Przypomnijmy, że odcinek liczy 155 km, ale z łącznicami w sumie ponad 220 km. Większość tego fragmentu kolejowej „szprychy” CPK nr 9 znajduje się na terenie województwa wielkopolskiego.

– Koleje Dużych Prędkości budowane w ramach CPK to skok cywilizacyjny dla polskiej infrastruktury – mówi Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej oraz pełnomocnik rządu ds. CPK. – Dzięki linii KDP Sieradz – Poznań region Wielkopolski dołączy do beneficjentów przedsięwzięć kolejowych CPK. Ta linia powinna działać już dziś, ale niestety 12 lat temu przygotowania do budowy „igreka”, czyli trasy łączącej Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław zostały niepotrzebnie wstrzymane. Dzisiaj nadrabiamy zaległości sprzed lat i to jest bardzo dobra wiadomość dla pasażerów.

Wybrany wariant trasy jest, jak zapewniają specjaliści z CPK, połączeniem najkorzystniej ocenionych pod względem społecznym i środowiskowym odcinków W1, W2 i W3.
– Wariant W9, który ostatecznie wybraliśmy, jest optymalnym rozwiązaniem dla odcinka między Poznaniem a Sieradzem i powstał w wyniku konsultacji z mieszkańcami i samorządowcami – podkreśla Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych. – Oznacza najmniejszą liczbą kolizji z budynkami mieszkalnymi, najmniej ingeruje w obszary cenne przyrodniczo i wypada najkorzystniej pod względem kolizji z ujęciami wody i zabytkami.

Dla wszystkich badanych wariantów były przeprowadzone konsultacje z samorządowcami i mieszkańcami 21 gmin, przez które ma przebiegać trasa, odbyło się 107 spotkań, a mieszkańcy wypełnili prawie 3 tys. ankiet i złożyli ponad 16 tys. uwag i opinii. Przebiegi trasy były konsultowane także z podmiotami branżowymi, np. spółkami: PKP Polskie Linie Kolejowe i Aquanet Poznań oraz Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad i Wojewódzkim Urzędem Ochrony Zabytków.

Wybrany wariant zakłada zatrzymywanie się pociągów w centrum Kalisza, a także budowę nowej stacji Nowe Miasto nad Wartą – tak jak chcieli mieszkańcy. Pozwoli także uniknąć kolizji w gminach Błaszki oraz i da się z niej zjechać na istniejące stacje w Jarocinie, Środzie Wielkopolskiej i Ostrowie Wielkopolskim. Linia KDP będzie dostosowana do potrzeb ruchu regionalnego poprzez zapewnienie łączników z istniejącą infrastrukturą.

Dzięki KDP przejazd pociągiem między Warszawą a Poznaniem potrwa zaledwie około 2 godzin, czyli ponad godzinę krócej niż obecnie. Skrócą się także czasy przejazdu z Poznania: do Kalisza do ok. 35 min (dziś ok. 1,5 godz.) i do Łodzi do ok. 1 godz. 10 min (teraz ok. 3 godz.). Do Centralnego Portu Komunikacyjnego pasażerowie dojadą z Poznania w ok. 1 godz. i 40 min. Pociągi Kolei Dużych Prędkości będą jeździć nawet 250 km/h, a tzw. prędkość projektowa to 350 km/h.

Jak wynika z harmonogramu, uruchomienie odcinka Sieradz – Poznań nastąpi po otwarciu I etapu lotniska CPK i linii KDP Warszawa – Łódź. Projektowana linia Warszawa – Łódź – Sieradz – Wrocław/Poznań jest elementem Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. W 2021 r. z instrumentu “Łącząc Europę” CEF Reflow spółka CPK uzyskała ponad 108 mln zł dotacji na wykonanie m.in. studiów wykonalności dla odcinków: Warszawa-Łódź, węzeł CPK i właśnie Sieradz-Poznań. W ramach naboru z CEF2 spółka CPK ubiega się o kolejne środki na rozwój tych projektów.

Strona głównaPoznańJak będzie przebiegała trasa Kolei Dużych Prędkości między Poznaniem a Sieradzem?