Poznań: Głogowska węższa i bezpieczniejsza?

Zarząd Dróg Miejskich najwyraźniej wziął sobie do serca fatalne statystyki wypadkowe na Głogowskiej – i ogłosił postępowanie w sprawie “wykonania możliwych wariantów schematów organizacji ruchu”.

Czy to oznacza wyczekiwane przez wielu mieszkańców tej ulicy zwężenie Głogowskiej? Niestety, niekoniecznie, chociaż jest to jeden z wariantów zmian branych pod uwagę. Na razie jednak wykonawca zamówienia miałby przede wszystkim wykonać dokładne pomiary natężenia ruchu kołowego, pieszego i rowerowego podczas szczytu porannego i popołudniowego. Badanie miałoby być wykonane na głównych skrzyżowaniach ulicy, począwszy od Mostu Dworcowego aż na ulicy Ściegiennego kończąc. ZDM w ogłoszeniu zaznacza też, że pomiary mają być wykonane ręcznie i od wtorku do piątku, czyli wyłącznie w dni robocze, jednak badanie ręczne wspomogą pomiary automatyczne wykonywane przez sterowniki sygnalizacji. Dodatkowo pod lupę pomiarową trafi też jeden dzień, w którym odbywa się któraś z imprez targowych na MTP.

Wykonane pomiary mają zaowocować danymi pozwalającymi na wypracowanie co najmniej trzech wariantów zmian organizacji ruchu na tej ulicy. Pod uwagę mają być brane ewentualności: zwężenie Głogowskiej na wybranych odcinkach do jednego pasa, wyłączenie sygnalizacji świetlnej, jeśli się okaże, że bardziej przeszkadza niż pomaga w regulacji ruchu lub też wprowadzenie nakazu skrętu w prawo na wybranych wlotach ulic poprzecznych do Głogowskiej.

Nowa organizacja mogłaby też oznaczać udogodnienia dla rowerzystów jadących Głogowską prosto, wprowadzenie azyli dla pieszych na wybranych skrzyżowaniach i możliwości skrętu w lewo na Głogowskiej na wybranych skrzyżowaniach. Oddzielnie została potraktowana ulica Sielska i jej skrzyżowanie z Głogowską. Tu zakłada się przebudowę układu drogowego dla bezpieczeństwa pasażerów wysiadających z tramwaju jadącego na Górczyn.
Warto dodać, że w planach jest też zmiana geometrii skrzyżowań, lokalne poszerzenia chodników i wyznaczenie dodatkowych miejsc parkingowych, a także przebudowa przystanków na szersze i dłuższe – zbyt wąskie przystanki i przejścia dla pieszych to przekleństwo Głogowskiej, zwłaszcza w godzinach szczytu. Kto nie wierzy – niech chociaż raz spróbuje wysiąść bezkolizyjnie z tramwaju na przykład przy Rynku Łazarskim około godziny 16…

Wykonawca badań będzie miał obowiązek konsultacji ich wyników z policją, Miejskim Inżynierem Ruchu, Zarządem Dróg Miejskich, Zarządem Transportu Miejskiego, Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym, a także policją. Miejmy nadzieję, że także z samymi mieszkańcami ulicy i Radą Osiedla Święty Łazarz. Miejmy też nadzieję, że nie skończy się na badaniach, ale że na Głogowskiej rozpoczną się wreszcie konkretne prace, które sprawią, że ta ulica stanie się bezpieczna.

Bo obecnie, jak wynika z policyjnych statystyk, Głogowska jest najbardziej wypadkową ulicą w Poznaniu. W roku 2017 w wypadkach, do których doszło właśnie na Głogowskiej, zostało rannych 48 osób, a zginęły aż 3. Tutaj też najczęściej w Poznaniu dochodzi do kolizji. W roku 2017 było ich aż 350. Najwyższy czas na zmiany.

Mat. pras., el

 

0 0 vote
Oceń artykuł
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze