Sprawdzanie zgód TCF
piątek, 3 maja, 2024

Dlaczego w poznańskich autobusach i tramwajach nie działa klimatyzacja?

Gdy tylko nastaną letnie upały – natychmiast pojawiają się zarzuty, że w miejskiej komunikacji nie działa klimatyzacja. “Jechałam autobusem podczas 30-stopniowych upałów w czerwcu i aż zrobiło mi się słabo”- napisała do nas Użytkowniczka. Co na to MPK?

“Zaczęły się upały, a MPK tradycyjnie oszczędza na klimatyzacji” – napisała Użytkowniczka. – “Jechałam autobusem podczas 30-stopniowych upałów w czerwcu i aż zrobiło mi się słabo. Musiałam wysiąść dwa przystanki przed domem, bo zemdlałabym. Nie wymagam, żeby klimatyzacja była włączona na full cały czas, wiem, że to są koszty, ale w sytuacji, gdy upał przekracza 30 stopni Celsjusza, co zdarza się przecież tylko kilka razy w roku, to chyba MPK powinno się jakoś dostosować?”.

Skargi na klimatyzację, a raczej jej brak – to żadna nowość i powtarzają się regularnie o tej porze roku, tak samo jak pytania, dlaczego latem działa ogrzewanie, którego z kolei zimą nie uświadczysz. Dlatego MPK już zapobiegawczo – bo gorące lato przecież dopiero przed nami – przygotowało wyjaśnienia dotyczące klimatyzacji. Przede wszystkim: to nie jest tak, że włączają ją lub wyłączają kierowcy albo motorniczowie na życzenie – czy też, jak chcą niektórzy, na złość pasażerom.

“Klimatyzacja w pojazdach komunikacji miejskiej MPK Poznań Sp. o.o. uruchamia się automatycznie, gdy spełnione są określone warunki temperaturowe zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pojazdu” – informuje spółka. “Aby zadziałała, muszą być spełnione dwa warunki jednocześnie – określone poziomy temperatury otoczenia i wewnątrz pojazdu, które są monitorowane przez zespół czujników. Klimatyzacja w przestrzeni pasażerskiej działa automatycznie i nie ma możliwości regulowania siły nadmuchu. Odczucia pasażerów związane z nadmuchem są subiektywne i zależą od indywidualnego odczuwania komfortu termicznego”.

Ale nie tylko od tego. Jak zwraca uwagę MPK, działanie klimatyzacji w pojazdach miejskich zawsze będzie mniej odczuwalne niż we własnym samochodzie czy też w autokarze turystycznym, po prostu dlatego, że drzwi miejskich tramwajów czy autobusów są otwierane znacznie częściej. A to oznacza regularną “ucieczkę” schłodzonego powietrza oraz napływ z zewnątrz tego gorącego. Dodatkowo temperaturę podnosi duża liczba pasażerów. W takim pojeździe nigdy więc nie będzie tak chłodno jak w tym, który jest szczelnie zamknięty podczas włączania klimatyzacji.

“W taborze poznańskiego MPK 100% autobusów jest wyposażonych w klimatyzację całopojazdową, a w taborze tramwajowym prawie 60% pojazdów” – wyjaśnia MPK. “Wszystkie nowo zamawiane pojazdy standardowo są wyposażane w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej”.

Owszem, na poznańskich trasach jeżdżą jeszcze sporadycznie tramwaje 105Na, znane z tego, że “grzeją” nawet latem – warto dodać, że powodem tego grzania jest nie włączone ogrzewanie, ale specyficzna konstrukcja techniczna tych pojazdów. Dlatego latem nie są uruchamiane i – jak informuje MPK – “przebywają na wakacjach na terenie zajezdni Głogowska”.

Natomiast gdy dojdzie do awarii klimatyzacji w którymś z pozostałych pojazdów, to jest on natychmiast kierowany do warsztatu.

Strona głównaPoznańDlaczego w poznańskich autobusach i tramwajach nie działa klimatyzacja?