Sprawdzanie zgód TCF
poniedziałek, 16 czerwca, 2025

Budowa trzeciego pasa autostrady. Kiedy będzie gotowy?

Przebudowa niektórych mostów i wiaduktów oraz dalsze prace nad rozbudową obwodnicy o trzeci pas ruchu na odcinku między węzłami Poznań Krzesiny a Poznań Wschód. Rok 2023 zapowiada się bardzo intensywnie, jeśli chodzi i inwestycje Autostrady Wielkopolskiej.

– Sukcesywnie wsłuchujemy się w potrzeby kierowców, analizujemy sytuację i podejmujemy działania, które zapewniają sprawny, bezpieczny i wygodny przejazd naszą autostradą – zapewnia Krzysztof Andrzejewski, członek zarządu Autostrady Wielkopolskiej SA. – Prace nad rozbudową kolejnych 10 km obwodnicy Poznania o 3 pas rozpoczęliśmy z wyprzedzeniem, tak, aby zapewnić kierowcom gotową, dobrze przemyślaną i przygotowaną usługę, a realizacja tej inwestycji była dla nich jak najmniej uciążliwa. Jeśli wszystkie prace pójdą zgodnie z planem, trzeci pas na wspomnianym odcinku będzie gotowy do końca 2025 roku.

Jednak, jak podkreśla Krzysztof Andrzejewski, dobudowa trzeciego pasa na odcinku Poznań KrzesinyPoznań Wschód jest znacznie trudniejszym projektem pod względem technicznym niż niedawno zrealizowana rozbudowa odcinka Poznań Zachód-Poznań Krzesiny. Powodem jest przede wszystkim znacznie większy zakres prac ziemnych. By dobudować trzeci pas, trzeba poszerzyć jezdnię na całej długości od zewnątrz, i to na obu kierunkach.

Budowa trzeciego pasa nie jest jedyną inwestycją, którą w tym roku chce przeprowadzić Autostrada Wielkopolska. W planach jest także przebudowa niektórych mostów i wiaduktów oraz budowa dodatkowych barier ochronnych. Trwa projektowanie stacje ładowania pojazdów elektrycznych – ich instalacja rozpocznie się w 2024 – a także poszerzanie oferty handlowo-usługowej w Miejscach Obsługi Podróżnych.

Przypomnijmy, że w 2022 roku wymieniono ponad 460 tysięcy metrów kwadratowych nawierzchni koncesyjnego odcinka autostrady oraz węzłów autostradowych między Nowym Tomyślem a Bukiem. W każdym z tych miejsc wymieniono warstwę ścieralną wraz z wykonaniem niezbędnych remontów. Zmodernizowano także oświetlenie – nad autostradą jest coraz mniej lamp sodowych, a coraz więcej ledowych – na przykład na odcinku między Jordanowem a Poznaniem oraz między Wrześnią a Koninem.

Światło lamp ledowych zapewnia lepszą widoczność na drodze, mniej też światła pada na tereny okalające autostradę, co zmniejsza zanieczyszczenie światłem. Lampy ledowe zużywają tez o połowę mniej prądu niż sodowe. W tym roku spółka zamierza zainstalować takie lampy na pozostałych odcinkach, Punktach Poboru Opłat oraz MOP tak, aby pod koniec roku kierowcy mogli w pełni korzystać z nowego oświetlenia w każdym miejscu Autostrady Wielkopolskiej.

Strona głównaWielkopolskaPoznańBudowa trzeciego pasa autostrady. Kiedy będzie gotowy?