Sprawdzanie zgód TCF
niedziela, 5 maja, 2024

Autobusy wodorowe na ulicach Poznania. “Dla Poznania kwestie związane z ochroną środowiska są nie tylko symboliczne”

Dwa całkowicie zeroemisyjne autobusy wodorowe 23 wyjechały na poznańskie ulice. Docelowo takich autobusów ma być 25 i stopniowo będą one zastępować starsze autobusy, mniej przyjazne dla środowiska.

Nowe autobusy zostały zaprezentowane 22 września, w Dzień bez Samochodu.
– Obchodzony dzisiaj Dzień bez Samochodu z pewnością przejdzie do historii poznańskiej komunikacji miejskiej – mówił prezydent Jacek Jaśkowiak. – Prezentując pierwszy we flocie poznańskiego przewoźnika autobus wodorowy, po raz kolejny udowadniamy, że dla Poznania kwestie związane z ochroną środowiska są nie tylko symboliczne. To realne działania, dzięki którym powietrze w mieście staje się czystsze. Ten kierunek będziemy konsekwentnie kontynuować, bo zależy nam na tym, aby poznanianki i poznaniacy mogli w pełni korzystać z udogodnień i najnowszych technologii, poprawiających jakość życia w mieście.

To pierwsze autobusy wodorowe w taborze MPK , ale docelowo będzie ich 25, wyprodukowanych przez Solaris Bus & Coach. Są napędzane energią z wodoru, która jest przetwarzana na prąd w ogniwie paliwowym, charakteryzują się bardzo niskim poziomem hałasu i wibracji. Produktem ubocznym zasilania autobusem wodorowym są woda i ciepło.

– Czysty i zrównoważony transport to podstawa funkcjonowania miast przyszłości – mówi Dariusz Michalak, wiceprezes zarządu firmy Solaris, odpowiedzialny za obszary Badań i Rozwoju oraz Logistyki. – Jesteśmy niezwykle dumni, że możemy dostarczać do Poznania autobusy wodorowe i że jego mieszkańcy już dziś będą mogli przekonać się o zaletach wodoru jako czystego i efektywnego nośnika energii. Przez ostatnie kilka lat w transporcie publicznym w Europie dokonała się niesłychana, zielona transformacja. Z radością patrzę na to, że Poznań nie tylko dotrzymuje tempa tym dynamicznym zmianom, ale jest ich zdecydowanym liderem.

Jak dotąd zakończyły się odbiory dwóch autobusów, które od 23 września będą wozić pasażerów na liniach 152, 162, 166, 184. W kolejnych tygodniach liczba wodorowych pojazdów będzie wzrastać aż do 15 grudnia, gdy mają przyjechać ostatnie, a dzięki temu będą mogły być wycofywane najstarsze autobusy, z najwyższą emisją spalin.

– “Wodorowce” będą kierowane przede wszystkim na linie funkcjonujące we wschodniej części Poznania, gdzie obecnie wciąż jeszcze dominują autobusy spalinowe – mówi Krzysztof Dostatni, prezes zarządu MPK Poznań. – Dworce Rataje i Śródka będą tymi, na których będą pojawiać się najczęściej. Ale nie tylko. Autobusy z napędem wodorowym charakteryzują się dużym zasięgiem na jednym tankowaniu i krótkim czasem napełniania zbiorników z wodorem, więc mogą kursować na każdej linii komunikacyjnej.

Wnętrze “wodorowców” jest w pełni klimatyzowane i monitorowane, wykładzina drewnopodobna, a siedzenia miękkie, z wzorem tapicerki nawiązującym do technologii wodorowej. Wszystkie będą wyposażone w system informacji pasażerskiej, ładowarki urządzeń mobilnych, terminale do zakupu biletów oraz tzw. kasowniki dwusystemowe, pozwalające zarówno na skasowanie biletu papierowego, jak i dokonanie operacji przy pomocy karty PEKA.

Kierowcy mają do dyspozycji system aktywnej kontroli bezpieczeństwa, umożliwiający wykrywanie m.in. pieszych, rowerzystów i innych uczestników ruchu drogowego znajdujących się w tzw. martwych strefach, a także pomagający w łagodzeniu skutków kolizji. W pojeździe zastosowano również nowoczesny, modułowy komputer pokładowy wyposażony w dotykowy wyświetlacz graficzny.

Źródło: UMP
Strona głównaPoznańAutobusy wodorowe na ulicach Poznania. "Dla Poznania kwestie związane z ochroną środowiska...