Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiła przetarg, którego celem jest wyłonienie wykonawcy prac budowlanych na odcinku ulicy Święty Marcin od Mostu Uniwersyteckiego do ul. Gwarnej.
– Konsekwentnie zmierzamy do celu, jakim jest przywrócenie blasku reprezentacyjnej ulicy Poznania – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Zależy nam na stworzeniu na Świętym Marcinie przyjaznej i estetycznej przestrzeni oraz podniesieniu tym samym atrakcyjności tego miejsca. Jednocześnie, w ramach tej inwestycji, poprawimy funkcjonalność komunikacji miejskiej poprzez utworzenie prawoskrętu dla tramwaju z ul. Towarowej w ul. Św. Marcin i nowego przystanku przy CK Zamek. Uspokojenie ruchu samochodowego przełoży się z kolei na większe bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.
Przebudowa tego odcinka jest kolejnym elementem Programu Centrum, który miasto realizuje dzięki unijnemu dofinansowaniu. Pierwszym etapem była przebudowa odcinka pomiędzy ul. Ratajczaka a Gwarną, teraz prowadzone są prace na odcinku od Ratajczaka do Al. Marcinkowskiego wraz z fragmentem Al. Marcinkowskiego do placu Wolności.
– Tym razem łączymy dwa zakresy zadania, czyli odcinek między Gwarną a al. Niepodległości oraz od al. Niepodległości do Mostu Uniwersyteckiego. Realizacją wszystkich prac zajmie się jeden wykonawca – mówi Marcin Gołek, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie. – Właściwie mówimy nie tylko o ul. Św. Marcin, bo kompleksowej przebudowie ulegną też skrzyżowania z al. Niepodległości, ul. Towarową oraz Kościuszki. Zakres prac jest bardzo szeroki, obejmuje m.in. sieci podziemne, torowisko, jezdnię. Całość uzupełni zieleń i mała architektura.
Na ul. Św. Marcin od Gwarnej do Mostu Uniwersyteckiego przebudowane zostanie torowisko tramwajowe w technologii poprawiającej bezpieczeństwo i ograniczającej hałas. Pojawi się wreszcie skręt z ulicy Św. Marcin w Towarową, o który społecznicy z Inwestycji dla Poznania walczyli od lat. Dzięki niemu tramwaje będą mogły skręcać w Towarową także z ulicy Święty Marcin, a nie jak obecnie, tylko z Mostu Uniwersyteckiego. To pozwoli odciążyć węzeł Kaponiera, zwiększy możliwości wariantów tras w czasie objazdów czy remontów, a w przyszłości może stać się elementem przedłużonej trasy tramwajowej przez Wolne Tory.
Przystanki tramwajowe na ul. Towarowej zostaną w związku z tym przebudowane i przesunięte, a przylegający fragment parku im. Romana Maciejewskiego przejdzie remont nawierzchni i zostanie uzupełniony o elementy małej architektury. Fontanna Felderhoffa pozostanie w dotychczasowym miejscu. Pojawi się też długo wyczekiwane przejście naziemne przez ulicę na wysokości Akademii Muzycznej.
Zmieni się oś torowiska w ul. Św. Marcin przed zamkiem. Pojawi się tam nowy przystanek w drugą stronę, odpowiednik tego dla pasażerów poruszających się w stronę centrum, którego dziś bardzo brakuje. Oba przystanki zostaną wyposażone w tablice ITS.
Na fragmencie ul. Św. Marcin pomiędzy ulicami Kościuszki i Gwarną powstanie przestrzeń łącząca funkcje ulicy, deptaku i parkingu – podobnie jak na przebudowanym już odcinku od Gwarnej do Ratajczaka. Piesi będą mogli korzystać z całej szerokości ulicy, a nie jedynie z chodników i przejść przez jezdnię. Parkowanie będzie możliwe tylko na wyznaczonych miejscach, a prędkość będzie ograniczona do 20 km/h. Nawierzchnia tego odcinka zostanie wykonana z granitu strzelińskiego.
Z kolei na fragmencie ulicy Św. Marcin pomiędzy al. Niepodległości a ul. Kościuszki obowiązywać będzie strefa Tempo 30, czyli z ograniczeniem prędkości do 30 km/h. Zaplanowano tam także pasy rowerowe po obu stronach ulicy. Od al. Niepodległości do Mostu Uniwersyteckiego ścieżki rowerowe wyodrębnione będą z powierzchni chodnika i jezdni.
Projektanci zachowali reprezentacyjny charakter strefy przed CK Zamek. Istniejący przed budynkiem murek zostanie rozebrany i przesunięty, przy czym tworzące go bloki kamienne zostaną poddane renowacji i uzupełnieniu. Przebudowa obejmie także to, co pod ziemią, czyli całą sieć uzbrojenia.
Na wysokości zamku oraz budynków Uniwersytetu Ekonomicznego, w centralnym pasie ulicy wzdłuż torów tramwajowych, zaplanowano kompozycję dwóch szpalerów drzew. W planach są także nasadzenia zieleni niskiej. Nowa zieleń pojawi się także wzdłuż chodnika przed Aulą Uniwersytecką i Collegium Iuridicum w postaci szpaleru drzew po północnej stronie ul. Św. Marcin.
Na metamorfozę odcinka między Mostem Uniwersyteckim a ul. Gwarną wyłoniony w postępowaniu przetargowym wykonawca będzie miał maksymalnie 516 dni od podpisania umowy. Zainteresowane podmioty mają czas na nadsyłanie ofert do 18 czerwca.