wtorek, 16 kwietnia, 2024

XXV Dni Bretanii: Wokół dziedzictwa

Tradycyjna bretońska muzyka, niezwykłe fotografie autorstwa Maud Bernos, filmy i dyskusje – program Dni Bretanii jest w tym roku bardzo różnorodny. Warto zajrzeć na Stary Rynek 37!

Doproczne święto Bretanii, regionu partnerskiego Poznania, w stolicy Wielkopolski, ma na celu przybliżenie dziedzictwa kulturowego regionu. Nie może tu więc zabraknąć morza, nieodłącznego elementu tożsamości bretońskiej, h i zapadających w serce pejzaży, który odnajdujemy na wielu obrazach m.in. artystów szkoły z Pont Aven, no i ciągle żywej muzyki tradycyjnej. Dni Bretanii, nawiązujące do celtyckiego święta Samhain, kończącego lato i oswajającego ludzi z nadejściem zimy, są zaproszeniem do wspólnego spędzania jesiennych wieczorów na poznawaniu fascynującej kultury bretońskiej, tak bliskiej wielu mieszkańcom Poznania.

Co ciekawego czeka nas w tym roku na Dniach Bretanii?

19.11. (poniedziałek) g. 18.00 Dom Bretanii
Otwarcie wystawy fotografii Maud Bernos pt. „Wszyscy żeglarze mają błękitne oczy”
Wystawa prezentuje serię czarno-białych portretów skipperów sfotografowanych krótko po zakończeniu długich samotnych regat. Chodziło o uchwycenie momentu, kiedy żeglarze są przepełnieni przebytym doświadczeniem. W ich spojrzeniach odnajdujemy światło, zmęczenie, strach, samotność i determinację. Maud Bernos realizowała swój projekt przez 3 lata, utrwalając w ten sposób twarze 39 żeglarzy i żeglarek sfotografowanych tuż po zejściu na ląd. Zdjęcia te były wielokrotnie prezentowane m.in. na prestiżowym festiwalu Rencontres de la Photographie d'Arles, a wydawnictwo Gallimard wydało album z portretami żeglarzy pod tym samym tytułem.
Maud Bernos mieszka i pracuje w Paryżu. Fotografii nauczyła się sama. Doskonaliła swój warsztat u znanych fotografów jak np. Antoine d'Agata czy Jim Goldenberg. Współpracowała m.in. z Julienem Oppenheimem i Véronique Vial. W swojej pracy artystycznej jest bardzo przywiązana do swobody. Zajmowała się różnorodną tematyką od nocnych pejzaży po portrety znanych osobistości. Artystka wchodzi w interakcję ze swoimi modelami, podróżuje razem z nimi do ich światów.

20.11. (wtorek) g. 18 Dom Bretanii
Projekcja filmu „Tabarly” (92', 2008 reż. Pierre Marcel, muz. Yann Tiersen)
Eric Tabarly legendarny bretoński żeglarz (1931-98), przez 35 lat ścigał się i zwyciężał na morzach i oceanach całego świata. Stworzył serię jachtów Pen Duick, z których każdy wnosił nowatorskie rozwiązania konstrukcyjne. Zginął tragicznie na morzu Irlandzkim w czasie rejsu na swoim pierwszym, stuletnim wówczas Pen Duicku, płynąc do Szkocji na zlot jachtów zaprojektowanych przez Wiliama Fife'a. Film „Tabarly” jest poruszającą opowieścią o wybitnym żeglarzu, takim, który rodzi się raz na sto lat, był nominowany do francuskiej nagrody filmowej Cezar w kategorii film dokumentalny.
Film we francuskiej wersji językowej z polskimi napisami. Wstęp wolny
W dyskusji o Tabarlym po filmie udział weźmie żeglarka Aldona Zawalska, wdowa po dr. Krzysztofie Zawalskim, twórcy Narodowego Centrum Żeglarstwa przy AWFiS w Gdańsku wzorowanego na Ecole Nationale de Voile w Saint-Pierre-Quiberon w Bretanii, kilkakrotnym mistrzu Polski w żeglarstwie i pedagogu żeglarstwa.
Współpraca: Wielkopolski Okręgowy Związek Żeglarstwa

22.11. (czwartek) g. 18.00 Dom Bretanii
„Jak odradzała się muzyka tradycyjna w Bretanii po drugiej wojnie światowej” – wykład Ronana Pellena z udziałem pieśniarza Mathieu Hamona.
Mówiąc o muzyce bretońskiej często mamy na myśli muzykę tradycyjną graną na wsi (instrumentalna na binioù i bombardę czy wokalna wykonywana w technice kan ha diskan) albo odrodzenie folku w latach 70-tych XX wieku, kojarzone z harfistą Alainem Stivellem. Tymczasem ten ruch powrotu do folku w nowej formie rozpoczął się już w latach 50-tych. Wykład przedstawi ewolucję muzyki bretońskiej od tamtych czasów po dziś dzień.
Ronan Pellen – bretoński muzyk i etnomuzykolog. Multiinstrumentalista, gra m.in. na cytarze i violi da gamba. Współpracuje z Sylvainem Barou, Paddym Keenanem, Jacques'em Pellenem, braćmi Molard czy od niedawna ze Szkotem Calumem Stewartem. Gra w zespołach Hamon Martin Quintet, Istan Trio i Skeduz. Lider bretońsko-indyjskiej grupy Ganga Procession. Dużo podróżuje, szukając muzycznych inspiracji, które sięgają od Irlandii i Bretanii, przez Bliski Wschód aż po Indie, od muzyki dawnej po jazz.

23.11. (piątek) g. 19.00 Klub Blue Note
Koncert Hamon Martin Quintet
Legendarny zespół z Górnej Bretanii inspirujący się muzyką tradycyjną z krainy Gallo, którą członkowie zespołu interpretują we własnym stylu, zwanym „bretońską muzyką wyzwoloną”, naznaczonym indywidualnym doświadczeniem, artystycznymi i geograficznymi inspiracjami oraz nowoczesną aranżacją. Muzykę graną przez Hamon Martin Quintet cechuje ponadczasowa klasa i wirtuozeria. Członkowie kwintetu to muzyczne osobowości, znakomici improwizatorzy i prawdziwi znawcy muzyki tradycyjnej.

Jannick Martin – akordeon diatoniczny
Erwan Hamon – bombarda, flety
Mathieu Hamon – śpiew
Ronan Pellen – cytara
Erwan Volant – gitara basowa
Bilety: 30 zł (przedsprzedaż) / 40 zł (w dniu koncertu)
Sprzedaż: https://www.bilety24.pl/koncert/hamon-martin-quintet–45204@, CIM, biuro klubu Blue Note, Dom Bretanii

24.11. (sobota) g. 18.00 Puszczykowo, Mała sala hali widowiskowo-sportowej ul. Podgórna 21
Koncert duo Hamon & Martin
Wstęp wolny
Organizator: Stowarzyszenie Puszczykowo-Châteaugiron

25.11. (niedziela) g. 17.00 – Wrzesiński Ośrodek Kultury
Koncert DUO Hamon Martin – Września – Muzyka Bretońska
Wstęp wolny

27.11. g. 18.00 (wtorek) Dom Bretanii
„Gauguin i przyjaciele w Bretanii, czyli szkoła malarska z Pont-Aven” – wykład Estelle Guille des Buttes-Fresnau
Nazwa „Szkoła z Pont-Aven” została nadana grupie malarzy tworzących kolonię artystów w latach 1888-90 wokół Paula Gauguina w Pont-Aven. Członkiem grupy był m.in. zaprzyjaźniony z Gauguinem Władysław Ślewiński. Artystów pociągał symbolizm, szukali inspiracji w sztuce ludowej, malowali, stosując metodę syntetyzmu i kluazonizmu, co w praktyce oznaczało malowanie czystymi plamami koloru, obwiedzionymi konturem, z zaniechaniem oddania perspektywy prowadzącym do uproszczenia bądź zniekształcenia formy, co miało oddawać symboliczny charakter przedstawienia. Ten bujny okres malarski w Pont-Aven odegrał ogromną rolę w rozwoju sztuki nowoczesnej w Europie.
Estelle Guille des Buttes-Fresnau – dyrektor Muzeów Rejonu Concarneau-Kornwalia, dyrektor i główny kustosz Muzeum w Pont-Aven, otwartego w 1985 roku w malowniczym miasteczku malarzy, z kolekcją dzieł członków Szkoły, m.in. Paula Gauguina, Emila Bernarda, Paula Sérusiera. Muzeum, rozbudowane i unowocześnione w ostatnich latach, zajmuje m.in. budynek dawnego hotelu Julia, w którym w XIX wieku mieszkali artyści. Muzeum w Pont-Aven działa w partnerstwie z Musée d'Orsay w Paryżu, gdzie znajduje się najwięcej prac malarzy Szkoły z Pont-Aven.

29.11. (czwartek) g. 18.00 Dom Bretanii
„Kocham Gauguina i Polskę” – wykład Katarzyny Grabowskiej o Władysławie Ślewińskim
Będzie to historia życia artysty, w którym główną rolę odegrało malarstwo, Paul Gauguin i Bretania. Gauguin oraz pejzaże i Bretanii wywarły olbrzymi wpływ na polskiego twórcę, jednak obrazy Ślewińskiego nie byłyby takimi, jakie możemy podziwiać dzisiaj, gdyby nie słowiańska dusza malarza. Te wszystkie elementy sprawiły, że płótna Polaka nierozerwalnie związane są z malarstwem francuskim, ale odznaczają się romantyczną nutą i melancholijnym klimatem, charakterystycznym dla twórczości polskich artystów tego czasu.
Katarzyna Grabowska – historyk sztuki. Adiunkt w Dziale Edukacji Muzeum Narodowego w Poznaniu. Popularyzatorka sztuki i autorka artykułów poświęconych temu zagadnieniu.

Dni Bretanii potrwają do 29 listopada.

Dom Bretanii, el

Strona głównaKulturaXXV Dni Bretanii: Wokół dziedzictwa