Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła kontrakt z Grupą Mirbud na modernizację fragmentu drogi krajowej nr 25. Wykonawca otrzymał zadanie zaprojektowania oraz rozbudowy ponad 6-kilometrowego fragmentu trasy łączącej Biskupice Ołoboczne z Ostrowem Wielkopolskim.
Doszło do podpisania umowy między GDDKiA a Grupą Mirbud w sprawie realizacji kluczowego fragmentu infrastruktury drogowej w Wielkopolsce. Wartość podpisanego kontraktu wynosi dokładnie 266 767 440,20 złotych, a na ukończenie wszystkich prac przewidziano 36 miesięcy od momentu zawarcia umowy (do tego czasu nie wlicza się okres zimowy od 16 grudnia do 15 marca każdego roku).
Modernizowany fragment stanowi jeden z pięciu planowanych do rozbudowy odcinków drogi krajowej nr 25 na trasie Konin – Kalisz – Ostrów Wielkopolski. Inwestycja wpisuje się w Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku z perspektywą przedłużenia do 2033 roku.
Zakres planowanych prac
Nowa infrastruktura obejmie drogę główną ruchu przyspieszonego o standardach klasy GP z dwoma jezdniami po dwa pasy ruchu każda. Trasa rozpocznie się w okolicach Biskupic Ołobocznych, a zakończy przy istniejącym węźle Ostrów Wielkopolski Wschód, gdzie przecinają się S11 i DK25.
W ramach kontraktu powstać mają węzły drogowe w Czekanowie i Fabianowie. Planowane są również przebudowy kolizyjnych fragmentów obecnych dróg, które będą musiały zostać dostosowane do nowej dwujezdniowej trasy klasy GP.
Projekt przewiduje także budowę oraz modernizację infrastruktury przeznaczonej dla pieszych i rowerzystów. Niezbędne będą również obiekty inżynierskie, kompleksowy system odprowadzania wody opadowej oraz urządzenia służące ochronie środowiska naturalnego.
Kompleksowa modernizacja DK25
Całkowita długość planowanej do rozbudowy drogi krajowej nr 25 na odcinku między Koninem, Kaliszem a Ostrowem Wielkopolskim wyniesie około 68 kilometrów. Nowa trasa będzie prowadzona głównie po zupełnie nowym śladzie, co pozwoli na ominięcie obecnie obciążonych miejscowości.
Mieszkańcy Kokanina, Rychwała oraz Kalisza zyskają dzięki temu obwodnice, które odciążą centra tych miejscowości od ruchu tranzytowego. Cała inwestycja została podzielona na pięć segmentów: Zbiersk – Kokanin, Rychwał – Zbiersk, Konin – Rychwał, obwodnica Kalisza (Kokanin – Biskupice Ołoboczne) oraz omawiany odcinek Biskupice Ołoboczne – Ostrów Wielkopolski.
Stan pozostałych odcinków
29 maja 2025 roku GDDKiA otrzymała oferty od firm zainteresowanych realizacją trzech pozostałych fragmentów: Zbiersk – Kokanin, Rychwał – Zbiersk oraz Konin – Rychwał. Obecnie trwa szczegółowa analiza i ocena złożonych propozycji.
W przypadku obwodnicy Kalisza sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana. Decyzja środowiskowa dla tego odcinka została wydana 31 października 2024 roku, jednak Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska musi obecnie rozpatrzyć złożone od niej odwołania.
Realizacja wszystkich planowanych prac ma trwać w latach 2025-2029, co znacząco poprawi połączenia drogowe w tej części Wielkopolski i odciąży lokalne drogi od ruchu dalekobieżnego.