Poznań: Trwa remont Pestki. Co się dzieje na trasie?

remont Pestki fot. materiały prasowe Grupa NDI

Demontaż torowiska i podkładów na odcinku od Słowiańskiej do Szymanowskiego idzie pełną parą. Niedawno MPK chwaliło się postępami prac na odcinku od Roosevelta do Słowiańskiej, a teraz miasto pokazuje, jak wygląda remont pozostałej części trasy.

Od początku sierpnia trwają prace na odcinku od Roosevelta do przystanku Słowiańska. Roboty prowadzi tam spółka PORR na zlecenie MPK. Na torze pierwszym trwa naprawa dylatacji i powierzchni betonowych koryta balastowego, a jeśli pogoda pozwoli, rozpocznie się nakładanie izolacji tego koryta. Tor drugi jest torem technicznym, po którym kursują potrzebne maszyny. Po zakończeniu prac na torze pierwszym sytuacja się odwróci. Prace na tym odcinku mają zakończyć się najpóźniej w styczniu. Wówczas tramwaje będą mogły dojeżdżać wahadłowo do przystanku Słowiańska.

Natomiast na drugim odcinku, od Słowiańskiej do Szymanowskiego, dobiega już końca demontaż zużytego torowiska i podkładów na odcinku pomiędzy Słowiańską a Szymanowskiego. Za przebudowę tego prawie 4-kilometrowego fragmentu trasy odpowiada konsorcjum NDI Energy Sp. z o.o. oraz NDI S.A. Przebudowa obejmuje nie tylko kompleksową modernizację nawierzchni torowej, ale także wymianę krawędzi peronów na przystankach: Słowiańska, Solidarności, Lechicka/Poznań Plaza, Kurpińskiego i Szymanowskiego. Obecne zniszczone krawędzie zastąpią płyty peronowe ryflowane z linią i pasem ostrzegawczym.

– W ramach naszych prac przewidziano demontaż starego torowiska, co już się powoli kończy – mówi Paweł Gajdzica, kierownik budowy z Grupy NDI. – W dalszej kolejności wybierzemy podsypkę tłuczniową, która zostanie oczyszczona, dogęszczona i ułożona na nowo. Następnie położymy podkłady betonowe ze specjalną zelówką, która pozwoli wyciszyć torowisko. Potem zamontujemy szyny. Warto podkreślić, że dzięki pospawaniu toru nie będzie tutaj styków klasycznych, co sprawi, że podróż tramwajem będzie bardziej komfortowa.

Przed każdym przystankiem na długości około 40 m podsypka ustąpi miejsca prefabrykowanym lub wylewanym płytom betonowym. Dzięki temu będzie tam możliwość montażu rozjazdów nakładkowych, co przyda się w przyszłości, a w najbliższym czasie zostanie wykorzystane do uruchomienia komunikacji tramwajowej do przystanku Słowiańska.

Przypomnijmy, że tu pierwszy etap prac potrwa do końca tego roku i będzie związany z oddaniem do użytku przystanku Słowiańska. Na kolejny, obejmujący roboty budowlane związane z modernizacją torowiska i platform peronowych do przystanku Szymanowskiego, wykonawca ma czas do maja przyszłego roku. Na realizację inwestycji miasto Poznań otrzymało dofinansowanie w wysokości 25,5 mln zł ze środków budżetu państwa.

– Po 25 latach intensywnej eksploatacji kompleksowy remont trasy PST był konieczny przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa. Zdecydowaliśmy się, by rozpocząć go dopiero po zakończeniu budowy nowej trasy tramwajowej na Naramowice, aby mieszkańcy północy Poznania mieli alternatywną trasę dojazdu do centrum – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Po zakończeniu prac Poznański Szybki Tramwaj znów będzie szybki. Pestką będzie można podróżować bezpiecznie z prędkością nawet 70 kilometrów na godzinę, czyli taką, jaka była zakładana pierwotnie. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii ograniczony zostanie również hałas.

Podziel się: