Sprawdzanie zgód TCF
środa, 30 kwietnia, 2025

Poznań: Tramwaj na osiedle Kopernika coraz bardziej realny

“Projekt Copernicus gotowy na dofinansowanie” – poinformowały dziś władze miasta. Chodzi o trasę tramwajową na osiedle Kopernika, która powstanie, o ile uda się zdobyć dofinansowanie unijne.

Projekt ma już decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach i teraz tylko pozostaje kwestia, czy załapie się na dofinansowanie w ramach perspektywy unijnej 2021-2027. Jeśli tak – to w mieście powstanie kolejna trasa tramwajowa ku wygodzie mieszkańców.

– Zależy nam, by tramwaj docierał tam, gdzie mieszka lub będzie mieszkać dużo ludzi – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Stąd między innymi budowa trasy na Naramowice, czy na Falistą wzdłuż ul. Unii Lubelskiej. Chcemy też ograniczyć liczbę samochodów wjeżdżających do centrum. Dlatego planujemy budowę torowiska na ul. Ratajczaka, co skróci dojazd z Dębca i Wildy do śródmieścia. W planach mamy kolejne trasy tramwajowe, z których najbardziej realna jest ta na osiedle Kopernika. Ułatwi ona i skróci dojazd do centrum kilkudziesięciu tysiącom mieszkańców. Będziemy się też starali o unijne dofinansowanie na kolejne odcinki trasy na Naramowice, przedłużenie tramwaju w stronę stacji Wschód oraz inne będące na etapie opracowania linie.

Koncepcja trasy jest gotowa od 2016 roku, na jej podstawie powstał “Program funkcjonalno-użytkowy”, a później Studium Wykonalności. 1 grudnia 2020 roku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Poznaniu wydała też decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie trasy tramwajowej na os. Kopernika w Poznaniu.

O zdanie byli też pytani mieszkańcy, którzy wypełnili 1295 ankiet na przełomie 2016 i 2017 r. Większość z nich (73 proc.) zdecydowanie opowiedziała się za budową trasy tramwajowej na osiedle Kopernika.

A jak będzie przebiegała ta trasa?
– Przebieg projektowanej trasy tramwajowej do osiedla Kopernika został wyznaczony przez obszar zabudowy mieszkaniowej wzdłuż następujących ulic: Arciszewskiego, Pogodnej i Promienistej – mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Trasa tramwajowo – autobusowa będzie się rozpoczynała od skrzyżowania ulic Reymonta i Hetmańskiej, a dalej będzie biegła wzdłuż ulicy Arciszewskiego. Trasa tramwajowa licząca 3,3 km długości będzie biegła ulicami: Zamkniętą, Pogodną, Rembertowską i Promienistą aż do pętli tramwajowo-autobusowej na osiedlu Kopernika. Dzięki niej dostęp do tramwaju uzyska całe osiedle Kopernika, budynki na Raszynie, cmentarz Górczyński i zabudowa ulicy Arciszewskiego.

– Chcielibyśmy aby już w 2025 mieszkańcy mogli korzystać nowej linii tramwajowej – mówi Jan Gosiewski. – Nowa trasa będzie znaczącym ułatwieniem w transporcie publicznym nie tylko dla mieszkańców osiedli usytuowanych w rejonie ulic Arciszewskiego, Pogodnej i Promienistej – jej oddziaływanie rozciągać się jednak będzie również na Junikowo oraz Górczyn. Rozważana jest możliwość realizacji trasy tramwajowej na os. Kopernika wraz z dodatkowym odcinkiem nowego torowiska w ulicy Grochowskiej od skrzyżowania ulic Arciszewskiego-Hetmańska-Reymonta do ulicy Grunwaldzkiej, tj. zgodnie z przebiegiem wskazanym w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Poznania.

Tramwaj na os. Kopernika powstanie, jeśli uda się uzyskać na tę inwestycję dofinansowanie w ramach nowej perspektywy unijnej na lata 2021-2027.

UMP

Strona głównaPoznańPoznań: Tramwaj na osiedle Kopernika coraz bardziej realny