Sprawdzanie zgód TCF
poniedziałek, 26 maja, 2025

Poznań: Pechowy tunel na Dębcu

Radny Andrzej Rataj złożył interpelację w sprawie stanu technicznego tunelu pod torami kolejowymi na Dębcu. Bo niby niedawno oddany do użytku – a ciągle z nim jest coś nie tak.

Jak przypomina radny Rataj w swojej interpelacji, budowa tunelu w ciągu ulicy Czechosłowackiej pod linią kolejową E59 z Poznania do Wrocławia była jedną z najważniejszych inwestycji drogowych w ostatnich latach w południowo-zachodniej części Poznania. Na tę inwestycję mieszkańcy Poznania i powiatu poznańskiego czekali wiele lat.

Dzięki budowie tego obiektu poprawił się wjazd do Poznania od strony południowej, skorzystali też mieszkańcy samego Dębca: do tej pory jedynym wyjazdem z dzielnicy, który nie prowadził przez przejazd kolejowy, był wyjazd Dolną Wildą, gdzie tworzyły się koszmarne korki, ponieważ tamtędy do miasta wjeżdżali też mieszkańcy Lubonia, Puszczykowa, mosiny i kilku innych miejscowości. Tak naprawdę ktoś, kto mieszkał na Dębcu, miał do wyboru albo stanie w korkach na Dolnej Wildzie – albo na przejeździe kolejowym na ul. Czechosłowackiej. Piesi z Dębca wcale nie mieli lepiej: oni także musieli swoje odstać na zamkniętych przejazdach kolejowych, bo pętlę tramwajową mieli po drugiej stronie torów.

Budowa i otwarcie tunelu – miał być na Euro 2012, ale ostatecznie udało się go skończyć… 4 lat później – ucieszyły wszystkich mieszkańców południa Poznania i okolic. Ale już po roku użytkowania zaczęły się kłopoty: Andrzej Rataj w swojej interpelacji pisze o wybrzuszeniach nawierzchni, gromadzeniu się wody w tunelu i zaciekach wodnych. W dodatku co usunięto jedną – pojawiały się kolejne.

Kłopoty z tunelem były zresztą jeszcze przed jego otwarciem. Przypomnijmy, że od 2014 roku w Poznaniu rządził już inny prezydent, który niedokończona i ślimaczącą się inwestycję dostał w spadku podobnie jak Kaponierę – i podobnie jak w przypadku Kaponiery jedno niedociągnięcie goniło drugie. Już termin otwarcia tunelu wielokrotnie przekładano z powodu odbiorów technicznych, które się przedłużały. Mówiono, że instalacja odwadniająca tak pod względem projektu, jak wykonania pozostawia wiele do życzenia, a miasto musiało wyłożyć dodatkowe pieniądze na tę część instalacji, której… nie zaprojektowano.

Oczywiście można powiedzieć, że wieszanie psów na inwestycji jednego prezydenta przez jego następcę to coś, czego można się spodziewać i niekoniecznie musi to mieć związek z jakością inwestycji. Jednak w tym przypadku rzeczywistość pokazała, że krytykujący inwestycje mieli rację. Już niespełna rok po jej użytkowaniu, w 2017 roku, pojawiły się pierwsze kłopoty. I właśnie z powodu wody.

W roku 2018 zauważono pęknięcia nawierzchni parkingu i kolejne wybrzuszenia w tunelu. ZDM zlecił wykonawcy naprawę w ramach gwarancji. Przebadano nawet tunel georadarem, by wykryć przyczynę problemu i przeprowadzono odwierty w nawierzchni jezdni, by ustalić przyczynę wad i sposób na ich naprawę. Prace prowadzili wspólnie specjaliści z ZDM, PIM, projektanci i wykonawcy oraz naukowcy z Politechniki Poznańskiej. Ale tunel liczący sobie przecież niespełna cztery lata nadal zalicza awarie co jakiś czas.

„Powoduje to znaczne komplikacje dla użytkowników tunelu, a także prowadzi to do dodatkowych kosztów i problemów. Nie świadczy to również dobrze o organizacji prac i działań w zakresie tej inwestycji” – napisał w swojej interpelacji radny Rataj.

Radny poprosił prezydenta o odpowiedź, jaki był koszt budowy tunelu w ciągu ulicy Czechosłowackiej, pod linią kolejową, a także w jakiej części koszt ten został poniesiony przez miasto, czy tunel w ciągu ulicy Czechosłowackiej, pod linią kolejową, został wykonany zgodnie z projektem, z jakiej przyczyny dochodzi do problemów z tunelem, kto jest za to odpowiedzialny oraz jakie były koszty prac mających na celu usunięcie problemów z tunelem i kto je ponosił.

Radny zapytał też, czy byłoby możliwe, kiedy byłoby możliwe i w jaki sposób byłoby możliwe usunięcie problemów z tunelem w ciągu ulicy Czechosłowackiej, pod linią kolejową, tak aby obiekt ten mógł być w niezakłócony sposób wykorzystywany przez użytkowników.

Ciekawe, czy ktokolwiek jest w stanie odpowiedzieć zwłaszcza na to ostatnie pytanie.

el

Strona głównaPoznańPoznań: Pechowy tunel na Dębcu