4 i 5 czerwca Ryjek, czyli 90-letni wagon motorowy MBxc1-41, wróci na tory Maltanki! Natomiast 5 czerwca po mieście, jako historyczna linia H, będzie kursował wagon silnikowy Typu I z wagonem doczepnym Carl Weyer.
Wagony silnikowe Typu I były pierwszymi tramwajami elektrycznymi kursującymi po Poznaniu – ten, który wyjedzie na tory 5 czerwca, to odbudowany pojazd z 1898 roku! Wagony doczepne Carl Weyer z kolei pojawiły się w Poznaniu w 1905 roku. Tramwaj linii H będzie kursował po trasach:
GAJOWA/STARE ZOO – Zwierzyniecka – Kraszewskiego – Dąbrowskiego – Most Teatralny – Fredry – Mielżyńskiego – plac Ratajskiego – 23 Lutego – PLAC WIELKOPOLSKI
Odjazdy z przystanku Stare ZOO przy ul. Gajowej: godz. 11.45, 12.45, 14.00, 15.00, 16.00
PLAC WIELKOPOLSKI – 23 Lutego – plac Ratajskiego – Mielżyńskiego – Fredry – Most Teatralny – Dąbrowskiego – Kraszewskiego – Zwierzyniecka – GAJOWA/STARE ZOO
Odjazdy z przystanku Plac Wielkopolski: godz. 12.05, 13.05, 14.30, 15.30, 16.20.
Ważne: Do pojazdu może wejść tylu pasażerów, ile jest miejsc siedzących. Tramwaj nie będzie zatrzymywał się na przystankach pośrednich – po drodze nie będzie więc możliwości wsiadania czy wysiadania. Na linii historycznej obowiązuje taka sama taryfa jak na liniach turystycznych.
W weekend można przejechać się liniami turystycznymi 0 i 100, a w sobotę – również 102. Zgodnie z harmonogramem na linię turystyczną 0 w sobotę wyjedzie skład 4N1+ND, czyli niebieski tramwaj krakowskiego MPK S.A. Natomiast w niedzielę na trasę linii 0 skierowany zostanie trójskład N+ND+ND.
Do obsługi linii 100 zaplanowane zostały: na sobotę Ikarus 260 oraz Solaris Urbino 12 z 1999 roku (pierwszy sprzedany przez firmę Solaris Bus & Coach autobus z rodziny Urbino, odkupiony i odrestaurowany przez producenta, obecnie udostępniony na linie turystyczne), a na niedzielę – Jelcz PR110 i Ikarus 260.
Na linii 102, która funkcjonuje tylko w soboty, kursować będzie – tradycyjnie już – popularny „ogórek”.
Historyczny pojazd wróci też na tory Maltanki – ponownie pojawi się na nich Ryjek! Ten 90-letni wagon motorowy MBxc1-41 będzie kursował już w najbliższy weekend, czyli 4 i 5 czerwca.
– Ryjek, czyli wóz motorowy nr 1, został wyprodukowany na potrzeby wąskotorowej Bydgoskiej Kolei Powiatowej. Początkowo wyposażony był w dwie kabiny maszynisty, przed którymi w przedziałach maszynowych znajdowały się dwie niezależne jednostki napędowe, w charakterystyczny sposób wysunięte przed ścianę czołową. Wóz sprawował się dobrze, jednak z uwagi na bardzo dużą frekwencję pasażerską zdecydowano o uruchamianiu w Bydgoszczy długich składów wagonów osobowych ciągniętych przez parowozy i przekazaniu wagonów motorowych do Witaszyc, na Kolej Jarocińską, gdzie ruch był mniejszy – wyjaśnia Filip Bebenow, maszynista Maltanki i ekspert z zakresu kolei wąskotorowych.
– Ryjek jest najstarszym zachowanym w Polsce wagonem z napędem spalinowym. Został wyprodukowany w 1932 roku w warszawskiej fabryce Lilpop, Rau & Loewenstein, w tym roku obchodzi więc swoje 90. urodziny – mówi Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań. – W minionych miesiącach spółka przeprowadziła remont pojazdu wraz z renowacją jego wnętrza. Jednocześnie przywrócone zostały mu barwy z lat siedemdziesiątych XX wieku. Wkrótce każdy będzie mógł ocenić efekty tych prac.
Po likwidacji kolei wąskotorowej w Witaszycach wagon MBxc1-41 został przekazany Poznańskiemu Klubowi Modelarzy Kolejowych w 1991 roku. Po remoncie, w 1994 roku, zaczął kursowa ć na trasie Maltanki jesienią i zimą dzięki możliwości ogrzewania przedziału pasażerskiego. Ostatni raz wyjechał na tory we wrześniu 2003 roku. W 2021 roku, w wyniku umowy z PKMK, tabor wąskotorowy został przekazany spółce MPK Poznań i wtedy rozpoczął się remont Ryjka: naprawiono pudło wagonu, wymieniono stopnie wejściowe, elementy stolarki, a wiele elementów zregenerowano. Po serii przejazdów technicznych Ryjek dostał pozwolenie na eksploatację i od czerwca pasażerowie znów będą mogli wybrać się na przejażdżkę tym najstarszym zachowanym w Polsce wagonem z napędem spalinowym.
– Takie wydarzenia niezwykle cieszą. Kolejka Parkowa Maltanka, obchodząca właśnie swoje 50-lecie, od lat przyciąga rzesze turystów, a dbałość o przywrócenie do ruchu historycznych pojazdów sprawia, że jest znana także w gronie miłośników wąskotorówek – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
Maltanka to jedna z ostatnich w Polsce kolei wąskotorowych o szerokości toru 600 mm. Dodatkowo to właśnie tutaj można ujrzeć wyjątkowe w skali kraju pojazdy, jak najstarszy czynny w Polsce parowóz, czy właśnie Ryjek, który nazywany jest protoplastą autobusów szynowych.