Sprawdzanie zgód TCF
niedziela, 20 kwietnia, 2025

Podpisano umowy na projekty nowych linii kolejowych w ramach projektu Kolej Plus. Jakie trasy powstaną w Wielkopolsce?

Mieszkańcy Turku, Międzychodu i Śremu będą mieli połączenia kolejowe. PKP PLK w ramach projektu Kolej Plus podpisały umowy z wykonawcami dokumentacji projektowych na budowę nowych i rewitalizację niewykorzystywanych linii kolejowych.

– Rządowy Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus niweluje wykluczenie komunikacyjne, zwiększając dostępność transportu publicznego – powiedział Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury. – To szczególnie ważne zadanie w takich miastach jak Turek, Międzychód i Śrem, gdzie mieszkańcy pozbawieni są obecnie dostępu do kolei. Dzięki realizacji inwestycji wkrótce zyskają dogodne połączenie.

Kolej Plus w Wielkopolsce

W Wielkopolsce programem Kolej Plus objęte są cztery linie: Międzychód – Szamotuły, Śrem – Czempiń, Gostyń – Kąkolewo oraz Czarnków – Wągrowiec, które zostaną zrewitalizowane. Natomiast linia kolejowa Konin – Turek zostanie zbudowana od podstaw. To razem ponad 200 km linii kolejowych. Wartość tych inwestycji oszacowano na około 2,2 mld zł.
– Cieszę, że po ostatnim spotkaniu w styczniu, spotykamy się ponownie podczas podpisania umów na wykonanie dokumentacji dla trzech ważnych dla Wielkopolski linii kolejowych – podkreślił wojewoda wielkopolski Michał Zieliński. – To pokazuje, że te projekty nabierają tempa. To bardzo istotne inwestycje z perspektywy rozwoju całego regionu, ale również dla lokalnych społeczności i mieszkańców, którzy zyskają lepszy dostęp do kolei pasażerskiej.

Dzięki podpisaniu umów przez PKP PLK dla czterech z pięciu linii będą mogły rozpoczną się prace nad dokumentacją projektową, która określi szczegółowe rozwiązania i wskaże optymalny zakres prac na wszystkich pięciu trasach, tych rewitalizowanych i tej budowanej od podstaw.
– Podpisane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. umowy na opracowanie dokumentacji dla projektów w ramach programu „Kolej Plus” w Wielkopolsce to kolejny ważny krok dla rozwoju kolei w regionie – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. – Przygotowane projekty wskażą konkretne rozwiązania służące podróżnym w większych i mniejszych miejscowościach, aby przygotować dla mieszkańców możliwie najdogodniejsze przejazdy pociągiem.

Koszty i dane techniczne

Dokumentację na budowę nowej linii Turek – Konin podpisano z firmą Multiconsult Polska za ok. 13, 7 mln zł netto, na rewitalizację trasy Międzychód – Szamotuły z firmą BBF za ok. 7,9 mln zł netto, a Śrem – Czempiń z konsorcjum firm Mosty Katowice i Arcadis za ok. 9,7 mln zł (netto). Prace nad dokumentacją powinny się zakończyć w 2026 r., a prace budowlane – na przełomie 2028 i 2029 r.

Na trasie między Koninem a Turkiem przez Tuliszków planowana jest budowa zelektryfikowanej jednotorowej linii kolejowej, a przejazd ma zająć 42 minuty. Pociągi będą się poruszać z prędkością 120 km/h. Przewidziano perony dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszaniem się w siedmiu lokalizacjach: Brzeźno, Żychlin, Żdżary, Tuliszków, Słodków, Turek Zachodni i Turek, jest też możliwość budowy czterech kolejnych przystanków: Kiszewy, Grzymiszew, Imiełków i Obrzębin.

Linia Szamotuły – Międzychód (linia nr 368) zapewni przejazdy trakcją spalinową z prędkością 120 km/h. Pociągi będą wjeżdżać na linię – Szczecin, zmodernizowaną już na wielkopolskim odcinku. Dojazd do Poznania szacowany jest na ok. 1h 30 min, a stacje są zaplanowane w Szamotułach (Szamotuły Zachodnie), Szczepankowie, Ostrorogu, Dobrojewie, Nojewie, Chrzypsku Wielkim, Sierakowie, Kłosowicach i Międzychodzie (Międzychód Letnisko i Międzychód). Pozostawiona będzie rezerwa pod budowę 6 kolejnych przystanków (Binino, Kikowo, Ryżyn, Zatom Stary, Międzychód Bielsko i Międzychód Lipowiec).

Między Śremem a Czempiniem (linia nr 369) powstanie nowy tor i sieć trakcyjna, dzięki którym pociągi będą mogły kursować z prędkością 120 km/h. Dojazd do stolicy Wielkopolski potrwa ok. 55 min., a nowe perony przewidziano w Manieczkach, Szymanowie, Psarskim i Śremie, jest też możliwość budowy kolejnych w Grabianowie i Szołdrach.

Jak podkreślają przedstawiciele PKP PLK, w umowach przewidziano też opcje nadzoru autorskiego, z której zamawiający może skorzystać w trakcie realizacji projektu i już po przygotowywaniu dokumentacji projektowej.

Źródło: PKP PLK, WUW
Strona głównaBiznes i FinansePodpisano umowy na projekty nowych linii kolejowych w ramach projektu Kolej Plus....