Sprawdzanie zgód TCF
niedziela, 11 maja, 2025

Pierwszy pojazd przejechał nowymi torami w centrum Poznania (ZDJĘCIA)

Na nowe torowisko na fragmencie ul. Św. Marcin oraz ul. Towarowej po raz pierwszy po remoncie wjechał pojazd MPK. To był oczywiście przejazd techniczny, jednak oznaczający, że prace zbliżają się do końca.

Przejazd miał miejsce 16 marca – przez całe nowe torowisko przejechał pojazd techniczny MPK. Gdy będzie już gotowa sieć trakcyjna, na tej trasie przeprowadzone zostaną standardowe próby tramwajowe.

– Zgodnie z zapowiedziami, stopniowo przygotowujemy się do przywrócenia ruchu tramwajowego w centrum naszego miasta – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – W pierwszej kolejności będzie to trasa przez most Uniwersytecki i ul. Towarową. Pojedzie nią tramwaj linii nr 2, co pozwoli odciążyć most Dworcowy. Pasażerowie będą mogli dojechać bliżej centrum, uruchomienie trasy przez ul. Towarową będzie też ułatwieniem dla studentów pobliskich uczelni.

To oznacza, że tramwaj linii nr 2 zmieni trasę: pojedzie z ulicy Zwierzynieckiej przez Kaponierę i Święty Marcin, żeby ulicą Towarową dojechać do ulicy Matyi i dalej przez Wildę na Dębiec.

– Torowisko ułożone zostało na ul. Towarowej, jak i na ul. Św. Marcin od mostu Uniwersyteckiego do ul. Gwarnej – wyjaśnia Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie. – Rozwieszona została także większość sieci trakcyjnej koniecznej do zasilania tramwajów. Przystąpiliśmy również do kwestii formalnych, które to umożliwią wznowienie ruchu na trasie przez ul. Towarową.

Na początek kwietnia, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, przewidziana jest możliwość uruchomienia trasy przez ul. Towarową. Fragment ulicy Towarowej został przebudowany ze szczególnym uwzględnieniem łuku tramwajowego do skrętu ze Świętego Marcina w Towarową tramwajów jadących od Kaponiery. Zmieniła się także lokalizacja przystanku.

Dobudowany został tu nowy łuk, umożliwiający skręt tramwajów z ulicy Towarowej w prawo, w Święty Marcin. O jego budowę walczyli społecznicy w czasie poprzedniego remontu trasy, przed Euro 2012, argumentując, że pozwoli on na odciążenie Kaponiery i Roosevelta w razie awarii, remontu czy wypadku, minimalnie tylko zmieniając trasy tramwajów – jednak bezskutecznie. Teraz, z powodu tych wszystkich argumentów, łuk wreszcie wybudowano.

Jednak na przejazd tramwajem przez pozostały odcinek torowiska na ul. Św. Marcin będziemy musieli poczekać do połowy roku. Na razie ułożono tam szyny na skrzyżowaniu al. Niepodległości i ul. Św. Marcin, a także postawiono słupy trakcyjne. Trwa układanie kamiennej kostki na chodniku na ul. Św. Marcin pomiędzy ul. Kościuszki a ul. Gwarną i budowa jezdni ul. Św. Marcin.

Strona głównaPoznańPierwszy pojazd przejechał nowymi torami w centrum Poznania (ZDJĘCIA)