W ostatnim tygodniu w powiecie tureckim doszło do dwóch poważnych incydentów oszustwa telefonicznego, w wyniku których osoby starsze i mieszkańcy stracili łącznie niemal 100 tysięcy złotych.
W pierwszym zanotowanym przypadku, który miał miejsce 20 lutego, 89-letnia kobieta padła ofiarą przestępców. Oszustka, podając się za córkę seniora, przekonała ją telefonicznie o konieczności wpłacenia 200 tysięcy złotych w związku z rzekomym spowodowaniem przez nią śmiertelnego wypadku drogowego. Złodziejka zapowiedziała, że po pieniądze przyjedzie “policjant”. W wyniku tego oszustwa starsza kobieta straciła 50 tysięcy złotych.
Drugi przypadek miał miejsce dzień później, 21 lutego, kiedy to mężczyzna został zmanipulowany przez fałszywego pracownika banku. Pod pretekstem nieautoryzowanych transakcji na koncie ofiary, oszust skłonił mieszkańca do podania swoich danych osobowych oraz kodów autoryzacyjnych, co pozwoliło przestępcom na wyłudzenie kolejnych 50 tysięcy złotych.
Policja oraz instytucje finansowe ostrzegają i przypominają, że funkcjonariusze nigdy nie informują postronnych o swoich działaniach ani nie proszą o przekazywanie pieniędzy. Pracownicy banków również nie będą żądali od klientów loginów, haseł ani kodów autoryzacyjnych. Apelują, aby w przypadku wątpliwości natychmiast przerywać takie rozmowy i nie instalować żadnych aplikacji na polecenie niezweryfikowanych źródeł.
W sytuacji, gdy dojdzie do oszustwa, należy bezzwłocznie skontaktować się z bankiem w celu zablokowania dostępu do konta i zgłosić próbę wyłudzenia na policję, dzwoniąc na numer alarmowy 112.