Poznań pozyskał 100 milionów złotych z funduszy unijnych na dokończenie budowy trasy tramwajowej w ulicy Ratajczaka. Inwestycja nie tylko usprawni komunikację miejską, ale także całkowicie odmieni charakter tej części miasta.
Władze Poznania podpisały umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie drugiego etapu Programu Centrum. Środki pochodzące z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 zostaną przeznaczone na kontynuację prac przy ulicy Ratajczaka.
Nowa trasa tramwajowa znacząco usprawni komunikację na linii północ-południe, skracając czas przejazdu z Wildy i Dębca do centrum miasta. Obecnie tramwaje kursują okrężną trasą przez ulicę Królowej Jadwigi, Strzelecką oraz plac Wiosny Ludów i Podgórną. Po wybudowaniu prawoskrętu z ulicy 27 Grudnia w Mielżyńskiego, powstanie dodatkowe połączenie, które w przyszłości ma być przedłużone w kierunku Naramowic przez Garbary.
Inwestycja obejmie nie tylko infrastrukturę tramwajową, ale również gruntowną modernizację przestrzeni miejskiej. Na odcinku między ulicą Św. Marcin a skrzyżowaniem z ulicami Ogrodową i Powstańców Wielkopolskich powstanie strefa zamieszkania. Kierowcy będą zobowiązani do przestrzegania ograniczenia prędkości do 20 km/h, co zwiększy bezpieczeństwo pieszych.
Projekt zakłada stworzenie przyjaznej przestrzeni dla wszystkich użytkowników. Wzdłuż ulicy pojawią się nowe nasadzenia drzew i niskiej zieleni, zamontowane zostaną ławki i oświetlenie. Powstanie również infrastruktura rowerowa. Szczególną uwagę poświęcono potrzebom osób z niepełnosprawnościami – zaplanowano bezprogową nawierzchnię oraz specjalne oznaczenia ułatwiające dotarcie na przystanki.
Realizacja tej inwestycji stanowi kontynuację wcześniejszych prac. W 2023 roku ukończono już fragment trasy przy Bibliotece Uniwersyteckiej, między ulicami Św. Marcin i 27 Grudnia. Obecnie rozpocznie się kluczowy etap budowy – od ulicy Św. Marcin do węzła Matyi/Wierzbięcice/Królowej Jadwigi.