Fragment drogi ekspresowej S11 łączący Ostrzeszów Północ z Kępnem Północ zostanie wybudowany przez firmę Budimex. Kontrakt opiewa na kwotę przekraczającą 588 milionów złotych, a kierowcy będą mogli korzystać z nowej trasy w pierwszej połowie 2029 roku.
Harmonogram realizacji inwestycji
Wykonawca ma dziesięć miesięcy na przygotowanie dokumentacji projektowej oraz złożenie wniosku o decyzję ZRID. Procedury administracyjne potrwają przewidywalnie siedem miesięcy, po czym nastąpi 22-miesięczny okres robót terenowych. Firma nie będzie pracować podczas miesięcy zimowych – od 16 grudnia do 15 marca każdego roku.
Rozpoczęcie budowy w terenie zaplanowano na ostatni kwartał 2026 roku. Nowa trasa będzie dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, pasem awaryjnym oraz miejscem na przyszłą rozbudowę do trzech pasów.
Zakres prac budowlanych
Inwestycja obejmuje nie tylko budowę głównej trasy. Wykonawca przebuduje fragmenty obecnych dróg, które kolidują z planowaną ekspresówką. Powstaną także nowe odcinki lokalnych połączeń drogowych oraz infrastruktura przeznaczona dla pieszych i rowerzystów.
Długość nowego fragmentu S11 wyniesie blisko 18 kilometrów. Trasa połączy się z istniejącą infrastrukturą drogową, tworząc ciągłe połączenie komunikacyjne w południowej części województwa wielkopolskiego.
Ochrona środowiska naturalnego
Projektanci zadbali o minimalizowanie wpływu inwestycji na lokalną przyrodę. Wzdłuż trasy powstanie siedem przejść dla zwierząt – zarówno nadziemnych, jak i podziemnych. Rozwiązania te umożliwią swobodne przemieszczanie się różnych gatunków bez ryzyka kolizji z pojazdami.
System odwadniania i oczyszczania wód deszczowych zabezpieczy lokalne ekosystemy przed zanieczyszczeniami. W miejscach szczególnie wrażliwych zainstalowane zostaną ekrany dźwiękochłonne, które ograniczą negatywny wpływ hałasu na mieszkańców oraz środowisko naturalne.
Drugi odcinek S11 w przygotowaniu
Równolegle przygotowywana jest budowa fragmentu Przygodzice – Ostrzeszów Północ o długości ponad 12 kilometrów. Ofertę na ten kontrakt złożyła firma Mirbud za kwotę 549 milionów złotych.
Ten fragment ekspresówki połączy obecną S11 stanowiącą obwodnicę Ostrowa Wielkopolskiego z drogą wojewódzką numer 444 w okolicach Ostrzeszowa. Tam nastąpi połączenie z odcinkiem Ostrzeszów – Kępno, na który właśnie zawarto umowę z Budimeksem.
Zawarcie kontraktu z firmą Mirbud oczekuje na zakończenie standardowej kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Po pozytywnym zakończeniu tej procedury możliwe będzie formalne podpisanie umowy.