Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu przedstawił propozycję wprowadzenia dwóch taryf opłat za parkowanie. Mieszkańcy płacący podatki w stolicy Wielkopolski będą mogli korzystać z preferencyjnych stawek. To część szerszej strategii mającej na celu zwiększenie wpływów podatkowych do miejskiej kasy oraz usprawnienie systemu parkowania w mieście.
Poznań chce premiować osoby, które odprowadzają podatki w stolicy Wielkopolski. Według szacunków, każdy tysiąc nowych podatników może przynieść miastu około 5,5 miliona złotych rocznie. To istotne, zwłaszcza że według analiz nawet 100 tysięcy osób mieszkających w Poznaniu może rozliczać się w innych miejscowościach.
Aby skorzystać z niższych stawek za parkowanie, mieszkańcy będą musieli figurować w miejskiej bazie podatników ID Poznań oraz posiadać kartę OK Poznań. Zniżka będzie przyznawana na jeden numer rejestracyjny pojazdu i będzie obowiązywać zarówno przy płatnościach w parkomatach, jak i poprzez aplikacje mobilne.
System dwutaryfowy miałby wejść w życie 1 września 2025 roku. Mieszkańcy płacący podatki w Poznaniu za pierwszą godzinę parkowania w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania Centrum zapłacą 8 złotych, podczas gdy pozostali kierowcy – 10 złotych. W kolejnych godzinach różnica będzie jeszcze większa. Podobne zróżnicowanie będzie obowiązywać w pozostałych obszarach płatnego parkowania.
Zmiany obejmą również abonamenty jednodniowe, których ceny wzrosną do 120 złotych w ŚSPP Centrum, 80 złotych w strefie Jeżyce i 60 złotych w pozostałych obszarach. Użytkownicy kopert komercyjnych będą musieli liczyć się z opłatami miesięcznymi w wysokości od 800 do 1200 złotych, w zależności od lokalizacji.
Wcześniej, bo już od 1 lutego 2024 roku, możliwe jest wprowadzenie wyższych opłat dodatkowych za brak biletu parkingowego. Kierowcy będą musieli zapłacić 200 złotych w ciągu 14 dni od otrzymania wezwania lub 350 złotych po tym terminie. Od lutego wydłużone zostaną również godziny funkcjonowania strefy w soboty – do 20:00, co ma poprawić dostępność miejsc parkingowych w centrum miasta.