Sprawdzanie zgód TCF
piątek, 6 czerwca, 2025

Radni chcą zmian w komunikacji tramwajowej i autobusowej w Poznaniu

Dwoje poznańskich radnych złożyło interpelację w sprawie modyfikacji tras komunikacji publicznej, domagając się przywrócenia dawnego przebiegu tramwaju linii 5 oraz zachowania obecnej trasy autobusu 179. Zarząd Transportu Miejskiego odrzucił część postulatów, ale rozważa inne rozwiązania.

Postulaty radnych miejskich

Tomasz Stachowiak oraz Magdalena Antolczyk zgłosili oficjalny wniosek dotyczący dwóch istotnych zmian w systemie transportu publicznego. Pierwszy dotyczy powrotu do wcześniejszego układu tras dla tramwaju piątej linii.

Radni argumentują, że obecna organizacja ruchu tramwajowego stwarza problemy dla mieszkańców Górczyna. Wszystkie składy wyjeżdżające z tamtejszej pętli podążają tym samym szlakiem do Dworca Zachodniego, co eliminuje bezpośrednie połączenie między Górczynem a Wildą.

Proponowana modyfikacja zakłada kierowanie tramwajów przez ulice Hetmańską oraz 28 Czerwca 1956, z obsługą przystanków: wielkopolska/wiadomosci-poznan/" class="auto-term">Poznań Główny, Wierzbięcice, Św. Czesława, Rynek Wildecki, Kosińskiego, Pamiątkowa i Kolejowa.

Problemy mieszkańców z dostępem do służby zdrowia

Szczególnie uciążliwe są obecne warunki dla osób starszych potrzebujących dostępu do placówek medycznych. Dojazd z Górczyna do różnych szpitali wymaga obecnie skomplikowanych przesiadek.

Aby dotrzeć do Centrum Medycznego HCP, pasażerowie muszą zmieniać pojazdy na zatłoczonym skrzyżowaniu Głogowskiej z Hetmańską. Jeszcze bardziej problematyczna jest podróż do Ortopedyczno-Rehabilitacyjnego Szpitala Klinicznego im. Wiktora Degi, która wymaga dwóch przesiadek – na skrzyżowaniach Głogowska-Hetmańska oraz Traugutta-Hetmańska.

Radni podkreślają, że taka sytuacja prowadzi do wykluczenia komunikacyjnego najsłabszych grup społecznych i zmusza ludzi do wybierania taksówek lub rezygnacji z komunikacji publicznej na rzecz samochodów prywatnych.

Druga część interpelacji – linia autobusowa 179

Drugi element wniosku dotyczy utrzymania tymczasowych zmian w trasie autobusu 179. Obecny przebieg lepiej obsługuje nowe osiedla powstające między ulicami Krauthofera i Daleką.

Stara trasa na odcinku Dmowskiego-Drużynowa nie miała żadnych przystanków i służyła wyłącznie jako fragment przelotowy. Wprowadzenie przystanków Dmowskiego n/ż, Górki oraz Daleka stworzyło alternatywę dla rosnącego ruchu samochodowego w szybko urbanizującej się części miasta.

Stanowisko ZTM

Zarząd Transportu Miejskiego odrzucił główny postulat dotyczący tramwaju linii 5. Uzasadnienie wskazuje, że obecny układ tras częściowo pokrywa się z linią 17, tworząc parę o wysokiej częstotliwości kursowania.

Według ZTM wprowadzenie czwartej linii tramwajowej na Wildzie nie znajdowałoby uzasadnienia w potokach pasażerskich tego rejonu. Zarząd podkreśla niemożność zapewnienia bezpośrednich połączeń dla wszystkich części miasta.

W kwestii dojazdu do szpitala na ulicy 28 Czerwca 1956, ZTM wskazuje możliwość podróży z jedną przesiadką na Poznaniu Głównym – z linii 5 lub 17 na linię 10. Takie rozwiązanie ma być wygodniejsze od przesiadek na ruchliwych skrzyżowaniach.

W sprawie linii 179 ZTM poinformował, że trasa przez Dmowskiego była rozwiązaniem tymczasowym wprowadzonym w 2023 roku z powodu remontu torowiska i zamknięcia Góreckiej (do kwietnia 2025). Chociaż projekt nie przewidywał tam stałego ruchu autobusowego, pozytywne reakcje pasażerów skłoniły ZTM do zbadania możliwości utworzenia stałych przystanków w miejscach o minimalnym wpływie na innych użytkowników.

Źródło: MIM
Strona głównaWielkopolskaPoznańRadni chcą zmian w komunikacji tramwajowej i autobusowej w Poznaniu