Jedna z najważniejszych przepraw przez Wartę przejdzie gruntowną metamorfozę. Most Chrobrego w Poznaniu zostanie całkowicie rozebrany i zbudowany od nowa. Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie otworzyła oferty w przetargu na wykonawcę robót budowlanych. Prace mają rozpocząć się jesienią 2025 roku i potrwają około trzech lat.
Duże zainteresowanie przetargiem
Na ogłoszony przetarg napłynęło jedenaście ofert, z czego aż dziesięć mieści się w założonym przez miasto budżecie.
Obecnie trwa analiza złożonych propozycji, aby wyłonić najkorzystniejszą z nich. Poznańskie Inwestycje Miejskie zapewniają, że mimo dużego zakresu prac, utrudnienia dla mieszkańców będą minimalizowane dzięki etapowemu prowadzeniu robót.
Etapowa realizacja inwestycji
Przebudowa Mostu Chrobrego będzie realizowana w dwóch głównych etapach. W pierwszej kolejności wyłączona z użytkowania zostanie północna nitka przeprawy, która według ekspertów jest w gorszym stanie technicznym. Na czas jej rozbiórki i budowy nowej konstrukcji, ruch w obu kierunkach będzie odbywał się nitką południową.
Po zakończeniu prac przy części północnej, sytuacja ulegnie odwróceniu – kierowcy będą korzystać z nowo wybudowanej nitki, a wykonawca zajmie się przebudową części południowej. Równolegle prowadzone będą pozostałe prace infrastrukturalne. Po zakończeniu modernizacji kierowcy nadal będą mieli do dyspozycji dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Szeroki zakres zmian infrastrukturalnych
Inwestycja nie ogranicza się jedynie do samego mostu. Obejmuje także rozbudowę fragmentów ulic Estkowskiego i Wyszyńskiego oraz modernizację skrzyżowań z ulicami Chwaliszewo, Panny Marii i Wieżową. Powstanie nowa infrastruktura dla pieszych i rowerzystów.
Istotną zmianą będzie utworzenie wspólnego przystanku tramwajowo-autobusowego przy Katedrze, co znacząco ułatwi pasażerom przesiadki między różnymi środkami transportu. Przystanek zostanie wyposażony w udogodnienia, takie jak elektroniczne tablice informacyjne, biletomat oraz nowe wiaty i ławki. Całość będzie dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami poprzez zastosowanie systemu oznaczeń fakturowych nawierzchni.
Priorytet dla pieszych i rowerzystów
Przebudowa wprowadzi znaczące udogodnienia dla niezmotoryzowanych uczestników ruchu. Piesze przejście podziemne przy skrzyżowaniu ul. Wyszyńskiego z ul. Ostrów Tumski i ul. Wieżową zostanie zastąpione tradycyjnym przejściem naziemnym wraz z przejazdem rowerowym. Zachowana zostanie jednak możliwość komunikacji pod jezdnią ul. Wyszyńskiego na odcinku między ul. Wieżową a ul. Panny Marii.
Wzdłuż obu stron mostu powstaną nowe drogi rowerowe i chodniki, które zostaną zintegrowane z istniejącą infrastrukturą na ul. Estkowskiego. Na skrzyżowaniu ulic Estkowskiego i Chwaliszewo pojawią się liczniki rowerowe. Ciąg pieszo-rowerowy powstanie również na ul. Wyszyńskiego.
Kompleksowa modernizacja infrastruktury technicznej
Wybrany w przetargu wykonawca będzie odpowiedzialny również za prace związane z systemem odwodnienia drogowego, instalacją oświetlenia ulicznego, montażem sygnalizacji świetlnej oraz zagospodarowaniem zieleni miejskiej. Dodatkowo, zgodnie z zaleceniami spółki Aquanet, zmodernizowana zostanie istniejąca sieć wodociągowa.